Klickande ljud från framhjulet.

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
När jag kör sakta med hojen så hörs ett metalliskt klickande ljud från framhjulet. Ljudet försvinner när jag snuddar vid broms handtaget.
Det 1:a jag inbillade mig var att det var en spricka i skivan eller liknande men jag kan inte se något fel... :va
Har någon av er mc-gurus haft nå´t liknande? (Hojen är en GSX 1400)

PS Sökes Verkstads handbok till ovanstående hoj! BILLIGT!!! pm´a isf.

Last edited:
Hygglo skrev:
När jag kör sakta med hojen så hörs ett metalliskt klickande ljud från framhjulet. Ljudet försvinner när jag snuddar vid broms handtaget.
Det 1:a jag inbillade mig var att det var en spricka i skivan eller liknande men jag kan inte se något fel... :va
Har någon av er mc-gurus haft nå´t liknande? (Hojen är en GSX 1400)

PS Sökes Verkstads handbok till ovanstående hoj! BILLIGT!!! pm´a isf.
fullflytande skivor?

Bra många år senare inträffar samma fenomen på min hoj! :va

Problemet:

Klickande ljud som om att det skulle vara "glapp" innan bromsklossen och bromsskivan tar ordentligt. Det hörs mest/nästan bara vid låga farter (krypkörning). Försvinner när jag bromsar hårdare. Inte tappat någon bromskraft heller utan det är "normal tryck".

Jag har en liiiten gissning på ojämna bromsskivor, men är inte 100%.
Jag kanske inbillar mig att ljudet kom mer och mer sedan jag bytte bromsklossar (för 200 mil sedan).

Nån som kan backa upp min teori? Och om man nu skall slå till på ett par nya skivor, vad hade ni kikat på?

Bakbromsen har inte alls något problem med detta.

På okena sitter det små stålskor (skydd) som skyddar aluminium oket mot slitage från beläggena.

Om dom trillat ur så ligger beläggena mycket lösare i okena och kan ge klickljud.

Det är dessa som kalls för "shims" i haynes-manualen. Jag använde mina gamla shims då jag inte fick med några nya när jag beställde nya klossar. Mina nya klossar kanske inte är 100% match med skyddet och det blir lite mer glappt?

Något att oroa sig över eller bara att köra på?

Man får inga nya me beläggena och okets original är dom enda som finns

Du kan ju kolla om dom sitter som dom skall och fixa , är dom borta kan man ju köra ändå tills man får nya (generellt) utan risk.
Enda abret är väl att du får lite mer slitage från stålbeläggenas kanter gentemot det
mjukare aluoket när dom klonkar/tickar omkring där lite löst men under kortare tid är det inget.

Palla upp framhjulet och snurra det fram och tillbaka och se om tickandet har med dom eller frånvaron av dom och göra.

Allrighty, ska ner och kika i garaget. Blir att plocka bort oken och titta runt lite.
irriterande ljud är det iaf...

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...