Kliade bort en fästing, nu förblöder jag!

Borrelia påverkar väl inte djur på samma sätt som människor, vissa djur kan vara värdar för borrelia utan att bli sjuka.

sen är väl risken runt 1 på 100 att bli smittad som människa också, så det är ju inte speciellt troligt.

Efter en snabb titt så kan tydligen hundar dö av det av flera olika komplikationer.

Hej! En fästing skickar in ett ämne som gör blodet tunnare så att det flyter lättare annars så hade aldrig fästingen kunnat suga i sig det. En fästing äter/suger tills den har fyllt sin magsäck, men du har ju rivit av den så det kommer bara att fortsätta suga likt en vakuumpump tills den har fått i sig varande milliliter av ditt blod. Jag ber för att du ska slippa lida mer än nödvändigt.
RIP!

Jag gissar på december. Om vi ska vara mer specifika runt den 22e. Jag satsar en 50ilapp.

På tal om fästingar, det är ju ett jävla nojjande om borelia etc när det gäller oss människor.
Jag har nog plockat minst 20 st på katten i sommar...hur kommer det sig att dom inte blir sjuka?

Det blir dom, en av våra katter går på kur mot förmodad Boreliainfektion just nu.
Morsans hund var så inihelvetes sjuk förra helgen och det visade sig vara Borelia. Penicillin och han var bra inom ett dygn men ska käka det i 3 veckor, vår katt ska äta två olika sorter under 4 veckor.
Kul, 4500:- ytterligare hos veterinären :näsblod

Det blir dom, en av våra katter går på kur mot förmodad Boreliainfektion just nu.
Morsans hund var så inihelvetes sjuk förra helgen och det visade sig vara Borelia. Penicillin och han var bra inom ett dygn men ska käka det i 3 veckor, vår katt ska äta två olika sorter under 4 veckor.
Kul, 4500:- ytterligare hos veterinären :näsblod

Det är väl raskatter du har?
Där har ju människan strulat med Darwin.

Sedan kan naturligtvis även bondkatter få fästingburna sjukdommar, men jag tror fortfarande att de i allmänhet har högre motståndskraft.

Det är väl raskatter du har?
Där har ju människan strulat med Darwin.

Sedan kan naturligtvis även bondkatter få fästingburna sjukdommar, men jag tror fortfarande att de i allmänhet har högre motståndskraft.

Jo, det tror jag med. De brukar ju få föröka sig som de själva tycker. :) Och förr så var det inte så hemskt om en av dem gick och dog heller, så det var ingen fråga om att medicinera dem.

Jag tog bort en fästing på pungen för nått år sen. Blödde som fan. Men de sluta efter en halv dag.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!