Kliade bort en fästing, nu förblöder jag!

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Höll på att somna när det var något som kliade på låret, kliade då tillbaka och råkade klia bort en "knopp" kände jag. Tyckte detta var märkligt och undersökte saken nämare. Visade sig att det var en liten fästing som fortfarande satt kvar men hade redan börjat blöda.

Fram med pincett och drog loss den jävlen men blödde fortfarande och blöder ännu! Vaaad faaan blöder jag för?! :mad: Så här har det aldrig blivit av ett fästingbett förut. Är det föresten sant det man säger om att fästingar som är vita är ofarliga för borrelia och andra sjukdomar? :gnissla

Last edited:
Fästingar sprutar in ett ämne som förhindrar blodet att koagulera. Det är därför du blöder som en stucken gris.

Fästingar sprutar in ett ämne som förhindrar blodet att koagulera. Det är därför du blöder som en stucken gris.

Så mycket en stucken gris nu kan blöda genom ett 0,01mm stort sår.

Aha, det visste jag faktiskt inte. Då har man lärt sig nåt nytt igen. Tackar för svar.

Du kan ju vara på din vakt efter borrelia osv.

Last edited:
Så mycket en stucken gris nu kan blöda genom ett 0,01mm stort sår.

Du kan ju vara på din vakt efter borrelia osv.

Jag förblöder faktiskt här :gråta

Jo... jag vet... Med risk för att låta korkad, när jag var liten så berättade min dagisfröken för mig att ifall fästingen var vit så var det ingen fara för sjukdomar för då var den "nyfödd". Är detta något som stämmer eller var min dagisfröken helt ute och cyklade och drog lögner för oss små barn?

Jo... jag vet... Med risk för att låta korkad, när jag var liten så berättade min dagisfröken för mig att ifall fästingen var vit så var det ingen fara för sjukdomar för då var den "nyfödd". Är detta något som stämmer eller var min dagisfröken helt ute och cyklade och drog lögner för oss små barn?

Ja, ärligt talat trodde jag nymferna bara bet gnagare.

Men tror inte det spelar så värst stor roll då alla som sitter på katter, hundar m.m är vita.

Hon var nog ute en sväng med trampcykeln, men det är ju på sätt och vis bra att du (för)blöder ymmnigt då det kanske solar rent bettet från fästinbitar som kan ha blivit kvar...

Ja, ärligt talat trodde jag nymferna bara bet gnagare.

Men tror inte det spelar så värst stor roll då alla som sitter på katter, hundar m.m är vita.

Hon var nog ute en sväng med trampcykeln, men det är ju på sätt och vis bra att du (för)blöder ymmnigt då det kanske solar rent bettet från fästinbitar som kan ha blivit kvar...

Alltid varit något som jag gått och funderat på så där i hemlighet hurvida hennes påstående var sant eller ej.

Får hoppas på det i alla fall. Har läst mig till att delar som blir kvar så kommer kroppen stöta bort detta. Återstår väl att se ifall man blir sjukling eller inte.

Alltid varit något som jag gått och funderat på så där i hemlighet hurvida hennes påstående var sant eller ej.

Får hoppas på det i alla fall. Har läst mig till att delar som blir kvar så kommer kroppen stöta bort detta. Återstår väl att se ifall man blir sjukling eller inte.

Du kan få vänta rätt länge för att upptäcka symtom på borrealis.

Dvs. om dom upptäcks.

Om du är rädd så åk och ta några test. För de behöves ju inte synas på dig. Men börjar du få kraftig feber och konstiga rykningar så ring direkt till sjukan och åk till akuten. Har hört att förlamning inte är något roligt :)

Det där låter som typisk folksägen. Skulle inte sätta mitt väl och ve på min dagislärares kunskaper i biologi och läkedom. :)

En J---a Massa text----------------------

---------------------------

----------Dagiisfröken helt ute och cyklade och drog lögner för oss små barn?

Förblöder ?!?! ..

Var fästingdjäveln stor ??
typ 1,10 i mankhöjd lr 30 cm mellan ögonen
Eftersom det blöder så mycket.

Kan det vara en sån där radiakmutation ifrån tjernobylnedfall i gävle

satt du koppel på,n el slog du bara ihjäl den med ett basebollträ , annars kunde du ju släpa den till sjukstugan ( Lr dagisfröken kanske) å få den kollad

Om du är rädd så åk och ta några test. För de behöves ju inte synas på dig. Men börjar du få kraftig feber och konstiga rykningar så ring direkt till sjukan och åk till akuten. Har hört att förlamning inte är något roligt :)

Nä, rädd är jag väl inte. Inte första gången men blivit fästingbiten. Men blir dock alltid så jävla nojig för min bror fick borelia för en massa år sen och det såg ju inte så himla kul ut. :gnissla

Det där låter som typisk folksägen. Skulle inte sätta mitt väl och ve på min dagislärares kunskaper i biologi och läkedom. :)

Misstänkte väl det. Bra att få det bekräftat dock!

Jag har aldrig sett en vit fästing? :va

(Om det blir en "ring" runt bettet så kan det vara bra att kolla upp)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla