Klen ram på Duke II

kanstrup

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
KTM 950 SM -06
Har precis kommit hem efter en tur i de norska fjällen med min Duke II -03:a. Körde med relativt lätt packning på bakre delen av sitsen. Efter några dagars körning lade plötsligt batteriet av och jag fick kicka igång hojen tills det blev läge att kontrollera felet.

När brorsans hoj också började strula blev det dags att se över vad som egentligen hänt med min hoj. Jag lyfte sadeln och började med att kontrollera alla säkringar och anslutningar till batteriet. Inget fel här inte, men efter några minuters felsökning upptäcker jag mäkta förvånad att bakre delen av ramen ramen är knäckt på båda sidor. Eftersom minuspolen är jordad i just den delen av ramen som knäckts loss har nu all kontakt med batteriet försvunnit.

En temporär lösning på problemet blev att vända batteriet och dra om jordkabeln till en del av ramen som (hittills) inte knäckts av.

Min packning var inte speciellt tung. Max 8-10kg. Kikar man på konstruktionen av delen som knäckts av, inser man rätt enkelt att det där inte kan hålla i längden. Två fyrkantsrör som är genomborrade på flera ställen, samtigt som Duken med sin enstånka är långt ifrån fri från vibrationer.

Min hoj är bara ett år gammal och hojen är utrustad med fotpinnar för passagerare så jag borde inte redan få problem med en sak som detta. Skall försöka få det på garantin. Någon mer som råkat ut för samma problem?
 
Klart det kommer gå på garantin.

Jag har inte hört det förut, men det är väl samma ram som på 640 LC4 och 660? borde vara fler som har haft problemet tycker man ju.
 
Om man räknar att en passagerare väger typ mellan 40-80 så borde den ju inte gå av för den lilla packningen...! jag har skjutsat runt en polare på ca 80 kg en hel dag... det var astråkigt. typ som å ha en elefant i baksätet... å slö som f*n blev hojen också, men inte gick den sönder...

OT: jag tvekade in i det sista, men var väldigt väldigt nära att ge mig ut på en 5 dagars tur i norge med min duke 2a nu i Juli. trevligt att fler kör lite tooouuuaring med sin sm. synd att det slutade så här för dig bara, men som sagt. det måste ju gå på garantin!
 
bagerah skrev:
jag tvekade in i det sista, men var väldigt väldigt nära att ge mig ut på en 5 dagars tur i norge med min duke 2a nu i Juli. trevligt att fler kör lite tooouuuaring med sin sm. synd att det slutade så här för dig bara, men som sagt. det måste ju gå på garantin!

Går det inte på garantin, är det nog hyffsat enkelt att ta fram svetsen och få ihop det igen, men konstruktionen känns ändå rätt klen.

Angående rundan i Norge så fungerade Duken helt utmärkt på de norska vägarna. Klart bäst på serpentinerna på de smala vägarna uppe på fjällen. Blev en runda på ca 290mil på 6 dagar så tveka inte att toura lite med Duken. Det enda som är jobbigt är att köra fort.

Vet inte om det är rekord här, men gårdagen bjöd på en tur på 9h och 26min effektiv körtid och en sträcka på 837km. Det var för långt!

35-40mil och en 5-6h körning fungerade utmärkt.
 
bagerah skrev:
Om man räknar att en passagerare väger typ mellan 40-80 så borde den ju inte gå av för den lilla packningen...! jag har skjutsat runt en polare på ca 80 kg en hel dag... det var astråkigt. typ som å ha en elefant i baksätet... å slö som f*n blev hojen också, men inte gick den sönder...

OT: jag tvekade in i det sista, men var väldigt väldigt nära att ge mig ut på en 5 dagars tur i norge med min duke 2a nu i Juli. trevligt att fler kör lite tooouuuaring med sin sm. synd att det slutade så här för dig bara, men som sagt. det måste ju gå på garantin!

slö som fan?? ok.. jag petade upp min på bakhjulet med polarn där bak så sent som häromdagen.. menmen.
 
opium skrev:
slö som fan?? ok.. jag petade upp min på bakhjulet med polarn där bak så sent som häromdagen.. menmen.

Den går ju iofs lättare upp på ett hjul med skjuts... :arsele
 
Här kommer ett par bilder på eländet...
 

Bifogat

  • Bild(11).jpg
    Bild(11).jpg
    28 KB · Visningar: 339
  • Bild(12).jpg
    Bild(12).jpg
    27.3 KB · Visningar: 345
Kanske 8-10 kg var den perfekta vikten för att få bakramen i självsvängning. Skit samma, en ram får inte gå av vad man än utsätter den för. Kräv ny på garantin!
 
Hojen precis tillbaka efter garantireparation av bakram.

Den nya ramen är förstärkt med extra material just där min gamla gick av. Dessutom är de genomgående hålen som håller innerskärmen mindre vilket ytterligare ger lite extra gods, så nu skall det förhoppningsvis hålla bra.

Även om ingen verkar ha sett problemet tidigare måste KTM själva känna till att ramen är lite väl klen. Någon med en Duke -04:a kanske kan kika om de ändrat ramen till i år?
 
Det kan vara materialval som gör att ramen blivit klenare än tänkt. Ramen har sett ut sådär sedan -99 i alla fall och det har inte varit något vanligt fel, om man så säger. Däremot drabbades 01: orna av brott på bakaxeln och något år senare så var det gaffelkronorna till vissa andra modeller som var sköra.
 
samma samma

kanstrup skrev:
Här kommer ett par bilder på eländet...

Tjena! Jag köpte min för en månad sen och upptäckte/svetsade min ram EXAKT där din gått av. Ruskigt dåligt, min är en -01, kanske var den avnär jag köpte den privat men det är väl inget jag kan göra åt det nu!!

Ordnade det sig med garantin?
 
kanstrup skrev:
Här kommer ett par bilder på eländet...

körde duke II när jag budade förut och det e bara å inse att den e klen i bakramen min var förstärkt men gick sönder ändå närjag packa på den ordentligt ta för vana och kolla ramen när du byter eller gör rent luftfiltret/fredrik
 
Pappsen skrev:
Tjena! Jag köpte min för en månad sen och upptäckte/svetsade min ram EXAKT där din gått av. Ruskigt dåligt, min är en -01, kanske var den avnär jag köpte den privat men det är väl inget jag kan göra åt det nu!!

Ordnade det sig med garantin?

Jag hade en Duke II 00:a som jag knäckte tre(!) bakramar på under knappt 1200 mils körning. Skitkonstruktion!
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top