Klassiskt olyckstillbud!

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Idag var så jag med om ett klassiskt olyckstillbud. Efter att ha varit och ätit lunch så var jag på väg hem igen på motorcykel. Vid en rondell så kommer jag i kapp en äldre diesel-Mercedes. När bilen tar svängen i rondellen så ser jag att det sprutar någon form av vätska från bilen - gissar en till två liter.

Min första tanke, vilken var ganska korkad, var att han hade tvättat bilen och att det hade samlats vatten någonstans. Ungefär en sekund senare så inser jag att jag hamnat i ett klassiskt olyckscenario: dieselbil som glömt tanklocket och sprider diesel på vägbanan.

Jag får ett kraftigt framhjulssläpp (det känns som att köra på is med vatten på) men lyckas få stopp på motorcykeln innan jag lämnar rondellen i tangentens riktning. Följde sedan efter bilen och kunde till slut komma upp jämsides i Södra länken-tunneln och, vad jag hoppas, berätta för föraren att han hade tappat sitt tanklock och spred diesel efter sig.

När jag kör motorcykel så försöker jag alltid att förutse vad som kan hända i olika trafiksituationer men den här gången gick jag bet trots att jag har hört talas om denna typ av tillbud innan.

Drabbad av det tillbud,,,,,, jag stöp som en gris med skjuts bakpå (en hemskt snygg och trevligt skjuts där bak, hon ville aldrig mer åka med mig) :mad: skit skulle man kunna säga för vi hade nått på gång, men några liter diesel senare så var det kört trots att vi låg där på första dejten.......:gnissla

Sådant borde minst leda till indraget körkort för bilisten eller lastbilschaffisarna. Diesel på vägarna är direkt livsfarligt. Jämställ det med rattfylleri på straffskalan.

Råkade själv ut för en sådan grej i förra veckan i en rondell i Haninge. Bakhjulet släppte. Fanken det ligger ju diesel överallt nuförtiden. Vägverket borde sanera oftare. Bort med gruset och dieseln.

Diesel och grus är inga problem, om man har fler hjul än två. Och vi på hoj räknas ju inte :näsblod

Fast jag har lite svårt att se hur det skulle kunna rinna ut 2 liter diesel ur tankhålet på en vanlig bil? :va Det brukar ju sitta alla möjliga hinder för att man inte ska kunna slanga mm ivägen, och det är ju nån meter rör ner till tanken oftast.
Men trist hursom, jag har testat det där också :gnissla Överraskningseffekten är iaf total :gnissla

Fast jag har lite svårt att se hur det skulle kunna rinna ut 2 liter diesel ur tankhålet på en vanlig bil? :va Det brukar ju sitta alla möjliga hinder för att man inte ska kunna slanga mm ivägen, och det är ju nån meter rör ner till tanken oftast.
Men trist hursom, jag har testat det där också :gnissla Överraskningseffekten är iaf total :gnissla

Nu beror det nog på vilket bil och årsmodell men har bytt en tank på en äldre mersa och anslutningen från tank till lock var kort och hade inget "slangnings" skydd så på en sådan modell och om man toppfyllt när man tankat kan man nog tappa bra mycket mer än 2 liter i en rondell tyvärr. Idag gör man inte så med moderna bilar och då blir risken obefintlig att man ska drälla mängder med drivmedel bakom sig om man glömt locket, som tur är.

Samma sak hände igår ute på Ekerö, jag kom farande från Brommahållet och som vanligt var det kompakt kö så jag körde på mittlinjen. Noterade att det var en hel del spill i mitten av körfältet som såg färskt ut så jag höll mig ifrån det. Inne i Ekerö "centrum" hade en hoj gått omkull i smeten med utryckningsfordon på plats. Han såg förbannad ut men jag vet inte om det var skador inblandade.

Lokalbussarna sprider diesel som värsta gödselspridarna här, för 6 månader sedan var det en som läkte ut 300liter på samma väg. Hela vägen var täckt av lös sand, hörde summan 30 ton sand på 15km väg....... En annan gång körde en buss i diket och spräckte tanken. Det stod en grävskopa och skrapade bort 30cm jord på ett par hundra kvm skog och äng.

Bilen var från 1985 så jag antar att äldre bilar inte är utrustade med den typen av skydd.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back