Personligen tycker jag att Mozart suger...
Löjlig kommentar om en av historiens mest begåvade kompositör. Knappast någon som är seriöst intresserad av klassisk musik skulle hålla med dig. Ungefär som att tycka att Rembrandt eller Vermeer "suger" och kalla sig för älskare av holländsk konst.
Beträffande råd om introduktion för någon som vill komma in i den klassiska musikens värld vill jag bistå med följande. Hade själv stor glädje av dessa då jag började intressera mig för klassisk musik:
Erik Satie
Hans numrerade Gymnopédie´s är välkända smycken. Ingen symfonimusik. Endast piano. Mycket känslosamt. Samma sak gäller hans numrerade Gnossienne´s. Rekommenderas verkligen.
Mozart
Klarinettkonsert i A, KV 622.
Ett förbisett instrument av många kompositörer. En klasisker.
Mozart
Filmmusiken till "Amadeus" är en bra blandning för den som blivit intresserad ac hans musik.
Chopin
Nocturne i B-minor, opus 9 nr 1.
Nocturne i C-minor, opus 48 nr 1.
Förstås mycket vackert/sensuellt.
Ingen symfonimusik. Bara piano.
Isaac Albéniz
Klassisk gitarrmusik. Försök hitta en inspelning med amerikanen John Williams.
Starkt, känslosamt och (förstås) mycket vackert.
Dan Laurin
Svensk nutida flöjtist av världsklass. Han har gjort många fantastiska inspelningar av verk av Bach, Vivaldi och Telemann.
Bach
Goldbervariationer. Försök hitta en inspelning med Glenn Gould. Otroligt vacker klassiker för piano. Sonaten i synnerhet, tycker jag.
Cellosviterna. Ett verk som man ständigt hör på radio, TV och film. Försök hitta en inspelning med nestorn Rostropovich.
Lycka till!