Klartecken för EU-körkort

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
BRYSSEL.
EU-länderna är överens om att införa ett gemensamt körkort.
För svensk del innebär det att åldern för att köra de största motorcyklarna höjs från 21 till 24 år för den som inte har tidigare mc-erfarenhet.
27/03-2006 13:16

Men det dröjer upp till sex år innan de nya reglerna ska vara på plats i medlemsländerna. Först 2012 måste alla länder ha infört det nya körkortet som kommer att ha samma format som de nya svenska, kreditkortsstora körkorten.

Det nya körkortet ersätter de, enligt EU-kommissionen, 110 varianter som finns i dag i medlemsländerna.

TT:s korrespondent

Källa: Helsingborgs dagblad

Ja det var inte helt oväntat faktiskt... :3freak

Inte för att det berör mig men jag tycker att det har funkat bra som det varit.

Någon som vet om mellankortet fortfarande kommer att vara begränsat till 25kw (lr vad det nu brukar vara :3freak)?

wonderwizard skrev:
BRYSSEL.
För svensk del innebär det att åldern för att köra de största motorcyklarna höjs från 21 till 24 år för den som inte har tidigare mc-erfarenhet.
27/03-2006 13:16

Men det dröjer upp till sex år innan de nya reglerna ska vara på plats i medlemsländerna. Först 2012 måste alla länder ha infört det nya körkortet som kommer att ha samma format som de nya svenska, kreditkortsstora körkorten.

Det nya körkortet ersätter de, enligt EU-kommissionen, 110 varianter som finns i dag i medlemsländerna.

TT:s korrespondent

Källa: Helsingborgs dagblad

Då kommer det alltså dröja ett par år innan reglerna börjar gälla...skönt det :tummenupp

wonderwizard skrev:
BRYSSEL.

Vad menas med tidigare erfarenhet? Har man haft lätt mc i ett par år, har man då inte erfarenhet? :tomten

Så om jag inom ett år tar A Begränsad, visst hinner jag då få behörighet för tung innan dessa regler går i gång?

Tack för informationen!

Mvh
Johan

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...