Klart för nya hastighetsgränser...

Blanda inte ihop äpplen och päron nu.

Äpplen:
Förhoppningsvis blir det en EU -hamonisering av hasigetsgränserna i slutändan. D.v.s. bara 40,60,80,100,120 I så fall tycker jag det är bra.

Päron:
Om dessa nya gränser införs med den normalsvenska helylle-metoden så sänks väl gränserna på de flesta ställen med 10 km/h. I så fall blir jag inte glad.

Sedan konstaterar jag att i de Europeiska länder som jag känner till så är standardbegränsningen 60 km/h i tätort och 80 km/h på landsbygd om skyltning saknas. Min magkänsla säger mig att vi nog får dessa gränser även här, om 50 och 70 försvinner. Att kräva 40 respektive 60 som generella begränsningar vore helt enkelt politiskt självmord förutom att det också strider mot EU -harmoniserings idén.

Jag tror i så fall att 70 faktiskt blir 80 på favoritvägen där borta genom skogen/över åkern... men vad spelar det för roll? En sporthojsägare kör ju i 140 där lika för bannat,eller hur:rolleyes:

Det blev mycket spekulation det här. Den som lever får se
 
Last edited:
Utan att gå in på nivåer, ty där tror jag vi kan tycka och diskutera hur länge som helst tror jag på en högre grad av differentiering..
Då är det lättare att förstå meningen och utifrån det följa gränserna bättre..
 
Ett sunt system, med utdelning av körkort på rätt sätt och insikten hos alla förare om respekt för medtrafikanterna, behöver inga hastighetsbegränsningar på landsvägarna!
 
självklart kommer det ju att medörra sänkningar. Många 50 vägar blir 40 och många 70 vägar blir 60. Det sa dom redan innan förslagen lades fram att det var dessa två hastigheter de skulle ersätta.
Det är värdelöst såklart eftersom våra vägar redan idag är lågt märkta.
men det är väl bra om de blir lite flexibelt att istället för att vela mellan om en väg ska va 50 eller 70 så har man alternativ på en 60 väg ... men de lär väl aldrig hända, Det är sänkning i första hand detta gäller vad jag läst.

tumme ner
 
Perfa,, blir som i Finland då.. där funkar det bra,, 70 blir 80 (som alla kör ändå) 90 blir 100 (som alla kör ändå) osv...
 
Jag tror att man kommer att bita sig i svansen. Genom att minska det egna ansvaret för en korrekt hastighetsanpassning kommer ännu fler att blint lita på skyltningen oavsett yttre omständigheter. Tummen ner.:kulspruta
 
Låter bra. Då får man ju iaf. användning av hastighetsmätarens siffror. ;)

11279_3_buss%20hastighetsm%C3%A4tare.JPG
 
Nu förstår jag vad blå lagets ospecificerade jobbgaranti kommer att bestå av. Alla arbetslösa får tillverka skyltar för 55 kr/timme så gör man två frugor på smällen!
 
Supermoppe, kör du mitsu? Känner igen stuket på mätarna =)
 
Från "Aktuellt" 21,00

Förslag ska komma från regeringen och det ska ske röstning. D.v.s. detta är INTE klart än...
 
Sedan konstaterar jag att i de Europeiska länder som jag känner till så är standardbegränsningen 60 km/h i tätort och 80 km/h på landsbygd om skyltning saknas.

Bara för att klargöra. Mina google-skills kan ju ha fel och sidan kan vara dåligt uppdaterad/inte stämma:
http://europa.eu/abc/travel/gettingthere/index_sv.htm

Men visst. Slovakien/Polen verkar ha 60 inom tätort. Personligen röstar jag för 30/50/80/100/130 som hastigheter om man nu känner sig för att byta. Sen bör man fundera till på vart hastighetskontroller genomförs. E4:an genom Östergötland ger säkert massa "ingripanden" men höjer den trafiksäkerheten så mycket?

/O
 
har inte orkat läsa alla inlägg, men petig som man är..
det är INTE klart. förslaget är däremot klart/ "färdigskrivet" så nu ska de läggas fram som förslag och det ska röstas om det.
förslaget kom förra året och har fram till nu varit "luddigt".
på vissa håll i landet så pågår ju försök.
blir de "Ja" i omröstningen, så ska ju testerna sedan utvärderas mm å de ska sättas i verk så lär ju dröja minst ett år tills de blir aktuellt på svenska vägar..
om man ska tro VV och Aftonbladets uppgifter (litar doch aldrig på en tidning)
 
Kostnaden för skyltbyten lär vara en piss i Nilen jämfört med t.ex kostnaden för asfaltslitage orsakat av att vi behagar ha samma vinterdäcksregler i hela vårt 200 mil HÖGA land.
I södra Sverige körs det med dubbdäck i 5 månader varav det är barmark i 4½, ..typ.

För övrigt tycker jag diffrentieringen är en lysande idé, ...rätt stor skillnad mellan både 30 & 50, och 50 & 70.
 
Last edited:
Ett sunt system, med utdelning av körkort på rätt sätt och insikten hos alla förare om respekt för medtrafikanterna, behöver inga hastighetsbegränsningar på landsvägarna!

De va, ta mig fan, det klokaste som sagts på detta forum på år o dar!!

Låter bra. Då får man ju iaf. användning av hastighetsmätarens siffror. ;)

11279_3_buss%20hastighetsm%C3%A4tare.JPG


På min hastighetsmätare står det mycke mera siffror :tungan
 
Last edited:
Jag tror 40 i innerstan kan bli bra. Här nere kör alla i 55-65 och med zebra lagen är det som bäddat för olyckor. Dessutom så verkar hälften inte ens veta att det finns något som heter cyklist.

Sen får man hoppas skyltsättarna vet vad dom gör( nej inget skämt ).

Och handen på hjärtat - hur många är det egentligen som väljer hastighet efter landsvägsskyltarna när de sitter på 2 hjulingarna?
 
Vad spelar det för roll vad det står på skyltarna??:va

Min hoj gör ju 300 :D
 
Har inte last hela traden, jag tycker vi ska ha kvar 30 km/t granser FORBI dagis, skolor m,m dar barn ror sig...?
(kanske nan som redan tagit upp detta i denna trad?)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top