Klart för nya hastighetsgränser...

120km/h på motorvägen är ingen höjdare med tanke på tung trafik som ibland håller 80km/h.
Eftersom ALLA håller strax över 120 då så blir det för stor risk att köra om lastbilen.

Spelar roll vad det står på skylten, håll hastigheten så får man inte böter heller.
Har man sen vägarna som sin arbetsplats kan man ju skylla på hastighetsbegränsningarna om man kommer för sent.

Jag har 120 km/h hastighetsbegränsning hela vägen till jobbet (Halmstad-Falkenberg) och upplever inte alls några problem med lastbilar eller omkörningar.
 
vad får er att tro att alla hastigheter kommer öka 10km/h???
de kan ju lika gärna sänkas istället.
Vi borde lära oss av tyskarna . fri fart. Dom är iaf vakna när dom kör. Vi såsiga svenskar somnar vid ratten i 80km/h. Iaf jag, får jag köra lite fortare så håller man högre koncentration och är mer observant....då menar jag inte rally fart.
 
Jag har 120 km/h hastighetsbegränsning hela vägen till jobbet (Halmstad-Falkenberg) och upplever inte alls några problem med lastbilar eller omkörningar.

Håller med, pendlar Hbg <-> Malmö sedan 2000 och 120-130 är trivselfart.

Det är inte lastbilarna som är det största irritations momentet utan alla j*vla tanter o gubbar som går ut i vänsterfilen 1 km före en lastbil och håller 100 i vänsterfilen, de är dessa som skapar köer och problem.

Det intressanta IMHO är att mellan Båstad - Halmstad håller man i princip samma fart som mellan Hbg - Malmö. Fast i Halland är det 120 på skyltarna...
(Jag kör rätt ofta till Hamlstad oxå)
 
Dom menar väl ändå att man nu kommer att ha hastighetsbegränsningarna

30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120

Så ni som oroar er över att som sänker på någon väg behöver nog inte göra det.


Så måste det väl vara?
Även om det är dumt så vore dock ännu mer korkat att byta ut alla våra vägskyltar. Det skulle kosta en j--la massa. Till på köpet så tycker jag inte det blir mer "differentierat" om man har "40, 60, 80, 100, 120" istället för "30, 50, 70, 90, 110" om det nu är så att dom ska ta bort dom gamla hastighetsbegränsningarna. Dom nya hastighetsbegränsingarna lär väl bara införa där nån tycker at det ska va så.
 
Det är märkligt det där med hastigheter. Åker man ut på landsbygden så får man köra 70 eller 90 på vissa vägar där det knappt är möjligt att hålla jämna 50. Visst är det skillnad på trafikintensitet men man undrar ju hur de tänker.

Höj hastigheten på motorvägar och motortrafikleder!
Och på fina hojleder också för den delen!
 
Ja 40- och 60 känns ju som ett roligt inslag i vardagen:6surkart
Varför inte göra som allas våra nederländer och ta bort alla trafiklagar???
 
Att införa ännu mer hastighetsbegränsningar måste väll ändå bara vara dumt?
Speciellt om de sänker de hastighetsbegränsningar som finns nu, då kommer folk bara bli irriterade och sen blir det dumma omkörningar till följd av det. Sedan att man kan ändra hastighetsbegränsningen på vissa vägar kan jag hålla med om, kan vara raka fina och breda vägar som är 90km/h och när man sedan viker av för att komma på en mindre kurvigare och sämre väg så är det 110km/h.

Iofs kör jag nästan alltid 20-29km/h för fort iaf..

// Notorisk fortkörare
 
Personligen tror jag att det ger en viss förbättring. Folk är mer benägna att "hålla hastigheten" när hastighetsbegränsningarna varierar beroende på hur vägen ser ut på den aktuella sträckan.

Som ett exempel kan jag nämna länsväg 225 mellan Nynäshamn(Ösmo) och Södertälje. Där var det tidigare blandat 70 och 90 beroende på sikten och vägens bredd på det aktuella partiet.
Något stolpskott fick för sig att 90 var för hög hastighet på vissa sträckor så ändrades begränsningen till 70 på ett betydande vägparti.

Ressultatet blev då att folk sket i hastighetsbegränsningen längs hela sträckan. Tidigare respekterade de flesta 70:partierna hyffsat och säg att snitt hastigheten låg på 75 längs dessa. Nu när det är 70 längs hela sträckan har snitthastigheten höjts till ca 80 längs hela sträckan.

Detta är en ganska oönskad effekt särskillt längs ett parti som trafikeras av oskyddade barn och ungdommar som är påväg till ett stall. Hastigheten utanför stallet har alltså ökat sedan hela vägen blev 70. (vid stallet har det alltid varit 70).

Så min tes är att folk är mer benägna att sänka hastigheten till 70 (eller för den delen 60 om det blir det på ställen) om de tillåts att köra 80, 90 eller t.o.m 100 på sträckor där vägen tillåter det.
 
DOM KAN JU LÄGGA PENGARNA PÅ ATT BYGGA VÄGAR SOM INTE RASAR NÄR DET REGNAR ISTÄLLET:huvet :näsblod :mad: :4skrika :3freak :död :brinnerup :7peta :mattias :censored :kulspruta :fatta! !!!

har varit i rätt många länder och jag kan säga direkt att sveriges vägar är i värdsklass dock inte den vägen som rasade då!
 
Är det nån som VET om dom nya gränserna ska ersätta eller komplettera dom gamla ?
Är det 'ersätta' så är det bara idiotier, gagnar väl bara dom som har aktier i skyltbranschen.
Låter isf som det finns för många som (för mina pengar) har alldeles för lite att göra.
Kommer ni ihåg när det blev ännu mer förbjudet att köra mot rött för några år sen ?

Men är det 'komplettera' så ökar iaf i teorin möjligheten att sätta bättre gränser.
Om nu inte allt sånt finlir är bortkastat pga t.ex. väglag, väder, etc etc betyder mer för vad som är lämpligt.
/u
 
Glömmer man bort vad som stod på förra skylten man passerade idag så kan man i alla fall ana sig till ifall det är 70, 90 eller 110 väg man kör på.

Men med nya reglerna men 10 km/h-gränserna så kommer det bli jobbigt att hålla reda på vilken hastighet som gäller.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top