Klart att vi ska arbeta mindre, inte mer.

.....

...konstigt!? - jag förväntade mig att den här tråden snabbt skulle bli helt sönderspammad av populistpöbeln, fast de kanske inte kände igen rubriken i något som skulle kunna kopplas till alliansens blåskimmrande mantran!:confused:

Svaret är naturligtvis att vi som kollektiv inte omedelbart kan börja jobba mindre - fast det hindrar inte att vi skulle kunna enas om ett långsiktigt beslut om att minska den enskildes arbetstid, bla för att sätta fler personer i arbete.

Det krävs alltså ett politiskt beslut - följt av en mängd politiskt beslutade åtgärder för att det skulle fungera tex måste man ju naturligtvis på något vis föra över pengar från uteblivna utbetalningar från a-kassor och socialbidrag - kanske genom nån skatteomläggning.

Det har gjorts studier och försök som har visat att det kan vara en synnerligen god utdelning även för privata företag i vissa fall - förekommer naturligtvis fall då det skulle vara svårare att få ihop ekvationen men i grunden skulle det vara något väldigt possitivt för de allra flesta att ha mer fritid.

Folk skulle dessutom ha mer tid över till att ta hand om och umgås med sina barn - vilket jag tror skulle kunna innebära en betydande långsiktig samhällsvinst.

Kanske bäst att jag hukar mig nu.......

...konstigt!? - jag förväntade mig att den här tråden snabbt skulle bli helt sönderspammad av populistpöbeln, fast de kanske inte kände igen rubriken i något som skulle kunna kopplas till alliansens blåskimmrande mantran!:confused:

Svaret är naturligtvis att vi som kollektiv inte omedelbart kan börja jobba mindre - fast det hindrar inte att vi skulle kunna enas om ett långsiktigt beslut om att minska den enskildes arbetstid, bla för att sätta fler personer i arbete.

Det krävs alltså ett politiskt beslut - följt av en mängd politiskt beslutade åtgärder för att det skulle fungera tex måste man ju naturligtvis på något vis föra över pengar från uteblivna utbetalningar från a-kassor och socialbidrag - kanske genom nån skatteomläggning.

Det har gjorts studier och försök som har visat att det kan vara en synnerligen god utdelning även för privata företag i vissa fall - förekommer naturligtvis fall då det skulle vara svårare att få ihop ekvationen men i grunden skulle det vara något väldigt possitivt för de allra flesta att ha mer fritid.

Folk skulle dessutom ha mer tid över till att ta hand om och umgås med sina barn - vilket jag tror skulle kunna innebära en betydande långsiktig samhällsvinst.

Kanske bäst att jag hukar mig nu.......

Håller med dig helt och fullt!

Jag kan tänka mig att många serviceyrken (restauranger, vård, kundtjänster, etc) skulle tjäna enormt mycket på att införa sex timmars arbetsdag. Är personalen piggare ger de kunderna ett trevligare bemötande och har lättare att vara noggranna i sitt arbete, vilket förmodligen ganska snabbt skulle avspegla sig i nöjda kunder och ökad försäljning.

....

...intressant fråga - lyfter!:tummenupp

Jag vill gärna jobba mindre för samma lön! Men inte jobba mindre och tjäna mindre, den möjligheten kan man redan ordna själv.

Jobbar för att leva livet! inte lever detta liv för att jobba.

Håller med dig helt och fullt!

Jag kan tänka mig att många serviceyrken (restauranger, vård, kundtjänster, etc) skulle tjäna enormt mycket på att införa sex timmars arbetsdag.

Och samtidigt ska alla ha rätt till att arbeta heltid..

minst

Enligt wikipedia finns fyra sorters arbetslöshet:

"* Konjunktursarbetslöshet - Cyklisk arbetslöshet som beror på konjunkturläget
* Klassisk arbetslöshet - Orsakas av att regeringar eller arbetsmarknadens parter sätter för höga reallöner eller minimilöner
* Friktionsarbetslöshet - Beror på att det tar tid att söka jobb och informera sig om tänkbara arbetsgivare, samtidigt som det tar tid för arbetsgivaren att anställa.
* Strukturell arbetslöshet - Orsakas av att arbetskraftens kompetens eller geografiska lokalisering ej stämmer överens med arbetskraftsefterfrågan. Detta kan t.ex. uppträda genom att vissa branscher försvinner antingen genom att totala efterfrågan minskar eller genom att de lokala arbetstillfällena blir utkonkurrerade."

Inget av detta försvinner med kortare arbetstid.

Du förstår inte? 6 timmars arbetsdag till bibehållen lön? Dvs, om man måste arbeta dubbelt med 6 timmars arbetsdag så är man tvungen till det nu också, med 8 timmars arbetsdag.

Jag vill arbeta 2 timmarsdag.

Det går med lite politiska beslut..

....

....ännu inte uttömd diskussion......lyfter igen

Klart att alla ska arbeta mindre! Om vi alla hjälps åt kan vi förvandla Sverige till ett U-land. Hoppas att "Nyteknik" eller någon annan hippie blir statsminister i Sverige så att vi slipper sådana där jobbiga saker som t.ex. elektricitet, vägar, pengar och sjukvård.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon