Klart att vi ska arbeta mindre, inte mer.

Det beror ju på vad det är för önskemål på prototypen.

Att tänka är stort, att tänka rätt är större och att tänka fritt är störst.

Det första gör alla människor.
Det andra gör de flesta bildade människor.
Det tredje gör konstnärer och dit räknas även t.ex kreativa ingenjörer.

Att hitta en kreativ ingenjör är som att hitta en långsiktig ekonom.

Dom finns men ingen har sett dom.

Nu som vet kan ju hjälpa till i denna tråden så dom kan börja jobba redan på måndag:tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166091

Last edited:
Om jag hade ett vanligt kneg (dvs ej egenföretagare) skulle jag kunna tänka mig att arbeta mindre för MINDRE lön. Faktiskt. De flesta tjänar väl 20k netto nånting på en heltid.

Tror inte folk skulle må dåligt av att arbeta en dag mindre mot 20% lägre lön (Dvs 16k). Eller?

Har själv periodvis tjänat ordentligt mycket pengar och andra perioder haft rätt kass lön. Kan LÄTT säga att jag mått bäst då jag tjänat lite. (=kortare arbetstid, lägre krav, mindre ansvar).
om det gäller över perioder på flera år håller jag med! Va ska man med massa pengar till om du inte har tid att leva? Köpa massa onödiga saker för att dämpa ångesten nä passar nog på den.

Samtidigt har jag levt på 10 papp och varigt ledig 4 dagar mitt i veckan det sög appung det med, då alla jobba när man va ledig men om vi antar att alla skulle vara lediga samtidigt skulle det nog vara schysst.

Självklart skulle jag kunna tänka mig att arbeta 30 timmar men få betalt för 40 timmar.

Dock så tror jag ganska så få företag är villiga att utan vidare ge sina anställda en löneökning på 35%.

Last edited:
Jag trodde aldrig den dagen skulle komma då jag och NT var av samma åsikt...! 30-timmars arbetsvecka for the win! :tummenupp

Men varför :va
8 timmar är ju för lite bara det, 10 timmar per dag känns mer lagom och då får man lite mer stålar i plånboken också.

Men varför :va
8 timmar är ju för lite bara det, 10 timmar per dag känns mer lagom och då får man lite mer stålar i plånboken också.
Eller allra helst 12h 4 dagar i veckan. pengar och ledigt jag gör iaf inget vettigt efter jobbet utom planerar inför helgen.

Tveksamt att ägarna av större företag skulle vilja betala samma lön för mindre arbete. Det skulle resultera i mindre vinst för företaget. :confused:
Mindre vinst? :va

Principen är ju att för att nå full sysselsättning måste arbetslösa sättas i arbete, vilket innebär att du måste gå hem tidigare för att den arbetslöse ska kunna ta vid. Inte mindre arbete, men fler arbetare.

Med tanke på att de flesta arbetslösa inte är lata utan vill ha ett jobb och att allt för många av de som har jobb idag känner sig stressade och känner sig pressad av arbetgivaren att jobba övertid så visst vore det bra med full sysselsättning och kortare arbetstider.

Sen hur man löser det med lönenivå, regler o sånt är ju bara att sätta ekonomerna i jobb på att räkna ut hur vi ekonomisk sett ska genomföra det.

Totalt är jag övertygad på att AB Sverige och vi invånare skulle tjäna på det.

Mindre vinst? :va

Principen är ju att för att nå full sysselsättning måste arbetslösa sättas i arbete, vilket innebär att du måste gå hem tidigare för att den arbetslöse ska kunna ta vid. Inte mindre arbete, men fler arbetare.

Ok... Men är inte tanken att de arbetslösa ska skaffa sig ett jobb som de får betalt för, istället för att arbeta för "ingen lön alls"?
Eller jaha, du menar att det är en kortsiktig lösning aka sosse-lösning?

Idén bygger alltså på att vi alltid har arbetslösa som vi kan använda oss av? Varför då inte istället låta arbetarna fortsätta jobba 8 timmar per dag och istället ÄVEN ta in arbetslösa? På det viset får ju ännu mer gjort.

Snacket om kineser och hur duktiga de är får mig att vilja spy. Försök kommunicera med en kines och förstå varför vi lätt kan somna om. Att de tar våra skitföretag, typ Volvo, är inget att deppa över.
Kineser har fan ingenting som man behöver frukta, möjligen att deras hår är så rakt att man kan skada hornhinnan av att titta på det.

Och angående att tjäna mindre och jobba mindre, ja det är attraktivt men välkommen till verkligheten liksom. De som har löner de kan avstå har inte jobb man kan behandla på det viset. Tyvärr.

Last edited:
Om jag hade ett vanligt kneg (dvs ej egenföretagare) skulle jag kunna tänka mig att arbeta mindre för MINDRE lön. Faktiskt. De flesta tjänar väl 20k netto nånting på en heltid.

Tror inte folk skulle må dåligt av att arbeta en dag mindre mot 20% lägre lön (Dvs 16k). Eller?

Har själv periodvis tjänat ordentligt mycket pengar och andra perioder haft rätt kass lön. Kan LÄTT säga att jag mått bäst då jag tjänat lite. (=kortare arbetstid, lägre krav, mindre ansvar).
Jag skulle gärna gå ned till 6 (7) timmars arbetsdag istället för de 8 (9) jag jobbar idag och med det även sänka min inkomst. Bara jag har pengar så jag klarar mig och fortfarande kan hålla igång en del hobbyintressen.

Även om man inte hinner med lika mycket på 6 timmar som 8 så tror jag ändå att jag mer alert och effektivare under dagen med den kortare arbetstiden.

Tyvärr så är lön och arbetsläget här inte så bra så det finns mycket till utrymme för att gå ned i lön.

Även om man inte hinner med lika mycket på 6 timmar som 8 så tror jag ändå att jag mer alert och effektivare under dagen med den kortare arbetstiden.

Hörde något på radio om detta och inom industri, där man faktiskt producerar något till skillnad från mitt jobb, så kunde man öka produceringen genom kortare arbetsdagar för de anställda jobbade hårdare under en kortare dag.
Det tog jag som att dom drog fötterna efter sig på en 8h dag och när dom fick mer ledigt så blev dom mer motiverade att faktiskt jobba :tummenupp

Hörde något på radio om detta och inom industri, där man faktiskt producerar något till skillnad från mitt jobb, så kunde man öka produceringen genom kortare arbetsdagar för de anställda jobbade hårdare under en kortare dag.
Det tog jag som att dom drog fötterna efter sig på en 8h dag och när dom fick mer ledigt så blev dom mer motiverade att faktiskt jobba :tummenupp
Lite så är det ju faktiskt. Det är svårt att hålla igång 100% under en hel dag. Kan man då korta arbetstiden genom att kapa den ineffektiva tiden så är det ju bra. Tjänar dessutom företaget på det så är det ju kanon.

Lite så är det ju faktiskt. Det är svårt att hålla igång 100% under en hel dag. Kan man då korta arbetstiden genom att kapa den ineffektiva tiden så är det ju bra. Tjänar dessutom företaget på det så är det ju kanon.

Det blev även lättare att hålla alla maskiner igång eftersom du kunde ha fler olika skift och därmed gick maskinerna hela tiden istället för att ha en 15-30min paus där det kan ta ytterligare 15-30min att få igång produktionen. Så vinsten inom industri verkar ju vara att det faktiskt blir högre produktion på mindre antal timmar.
Tror även audi-stockholm körde på 6h dagar, det gjorde att dom kunde ha annan skiftgång och därmed längre öppettider och få dit fler kunder i serviceverkstaden.

Själv är jag definitivt beredd att jobba kortare arbetstid och få sänkt lön på köpet.

Bara att rösta rött på söndag. Med kombinationen höjda bidrag och höjd skatt kommer "Lönen" ändå vara den samma för allihopa, oavsett arbete/yrke/arbetstid. Inspirerande eller hur?

Jävla kommunistfasoner. :mad:

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...