Klart att vi ska arbeta mindre, inte mer.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det verkar nu som att de som kan skapa mest arbete till flest människor vinner valet.

Något som helt glöms bort är att det tidigare har hetat att vi ska låta robotar och datorer göra mer av vårt arbete, så att vi kan jobba mindre. Men nu är det alltså tvärt om och det kallas för Arbetslinjen.

Ska vi nå något som ens påminner om full sysselsättning i Sverige så måste vi ändra arbetstiden från 40 timmar och nedåt.

Många säger att vi kommer få arbetskraftsbrist pga alla pensionsavgångar, men hälften av köttberget/40-talisterna har redan gått i pension och vi har ändå 8-9 procents arbetslöshet. Vi kommer aldrig nå full sysselsättning om vi inte sänker arbetstiderna. Det är omöjligt.

Den här strävan efter mer arbete är ganska obegriplig eftersom vi ju har alla möjligheter att automatisera med hjälp av datorer och robotar för att kunna arbeta mindre och få bättre liv om vi sänker arbetstiden. Vi är ju mer än ekonomiska varelser, vi är biologiska och kulturella varelser, och det kan inte vara meningen att några ska jobba ihjäl sig och andra vara arbetslösa.

Skulle du vilja arbeta mindre för samma lön? Är det möjligt och eftersträvansvärt? Eller tänker du att fyrtiotimmars arbetsvecka har funkat tidigare och därför ska det funka även i framtiden?
 

Bifogat

  • Hard-at-Work-600x467.jpg
    Hard-at-Work-600x467.jpg
    88.9 KB · Visningar: 357
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vänstern diskuterar väl redan sänkt arbetstid?

Skulle du vilja arbeta mindre för samma lön? Är det möjligt och eftersträvansvärt? Eller tänker du att fyrtiotimmars arbetsvecka har funkat tidigare och därför ska det funka även i framtiden?

Hur hade du tänkt finansiera alla dessa robotar om de anställda ska ha samma lön?


Automatiserar vi alla jobb blir resultatet att alla gör lika lite och får samma bidrag/medborgarlön, planekonomin är ett faktum.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vi får nog jobba fler timmar och fler år för att slå asiaterna i långa loppet.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Vi får nog jobba fler timmar och fler år för att slå asiaterna i långa loppet.

Det är min tanke också. Som Hans Rosling uttryckte det; varför anställa en svensk ingenjör när man istället kan anställa en från Sri Lanka som är bättre utbildad, mer motiverad, beredd att jobba längre timmar och knappt har några semesterkrav - och detta för en bråkdel av lönen.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Officiellt har vi 40-timmarsvecka. Men jag tror inte att vi kommer i närheten av några 40 timmar per vecka om vi räknar in hur mycket tid som försvinner som en effekt av att vi studerar fler år innan vi kommer ut i arbetslivet, en svensk är sjukskriven i snitt ca 27 dagar per år, folk är borta ngt år när de får barn och många går i pension tidigare än vid 65.

Grekland och Frankrike har utmärkt sig när det gäller taskiga statsfinanser. Båda länderna har mycket generösa pensionsregler. Där har man testat hur det blir med kort arbetstid och det har inte fungerat.

Vi lever dessutom längre än tidigare så varje krona vi stoppar in i pensionssystemet ska räcka längre än tidigare. Vi kommer också att ha en hög andel sjuka äldre inom några år. Dessa kommer att kräva vård och omhändertagande på en högre nivå än tidigare generationer.

Jag tror att vi snarare behöver öka antalet arbetade timmar för att vi ska kunna betala t ex vården i framtiden.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
De som är arbetslösa sätts i arbete (upprätthåller sin ersättning) = du får mindre att göra (upprätthåller din ersättning).

Så den som redan har ett arbete får behålla en bra lön med jobbskatteavdrag o sånt, medan den arbetlösa får uppehålla sin lägre A-kasseersättning fast de utför samma jobb? :va

....Jag tror att vi snarare behöver öka antalet arbetade timmar för att vi ska kunna betala t ex vården i framtiden.

Ja, men hur fixar politikerna det? De har ju misslyckats i hela europa hittills.
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
I realiteten får du ju mindre i lön och mer tid att spendera lönen på, totalt värdelöst. Men så är inte jag en 9-5 människa heller, jobbar gärna arslet av mig 2 veckor för att vara ledig 2 veckor. Dumt då det bara finns lågavlönade jobb med dom arbetstiderna (förutom sjön men är man färgblind så e det no no...) eller helt utan ekonomisk säkerhet och planeringsmöjlighet vilket gör att du inte njuter av ledigheten å pengarna(entrepenörer, egen företagare etc) Om jag missat något yrke så pma!

Det är min tanke också. Som Hans Rosling uttryckte det; varför anställa en svensk ingenjör när man istället kan anställa en från Sri Lanka som är bättre utbildad, mer motiverad, beredd att jobba längre timmar och knappt har några semesterkrav - och detta för en bråkdel av lönen.
Det där va något av det mest deprimerande sanningar en ing studerande kunde läsa.. :( fan nu blev jag faktiskt jävligt depig..
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där va något av det mest deprimerande sanningar en ing studerande kunde läsa.. :( fan nu blev jag faktiskt jävligt depig..

Slappna av! Ingenjörerna från flertalet av de där länderna saknar som regel allt kreativt tänkande.
Kan man låsa in deras arbetsuppgifter bra som för tex programmeringsuppgifter så är det lämpligt att skicka jobben till konsulter i Indien men dom kreativa ideerna kommer som regel ifrån andra länder.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det är min tanke också. Som Hans Rosling uttryckte det; varför anställa en svensk ingenjör när man istället kan anställa en från Sri Lanka som är bättre utbildad, mer motiverad, beredd att jobba längre timmar och knappt har några semesterkrav - och detta för en bråkdel av lönen.

Det var inte Rosling. Rosling pratar om befolkningsmängd.
Det var Fredrik Herén som pratade om personal i Asien det.
Dock nämner han Rosling i sin föreläsning.

Men båda är bra föreläsningar och klart värda att se och fundera över.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Slappna av! Ingenjörerna från flertalet av de där länderna saknar som regel allt kreativt tänkande.
Kan man låsa in deras arbetsuppgifter bra som för tex programmeringsuppgifter så är det lämpligt att skicka jobben till konsulter i Indien men dom kreativa ideerna kommer som regel ifrån andra länder.
:) Fyfan va skönt att höra. Mao borde tex prototyp utvecklingen stanna i väst?

Då är det ju egentligen som allt annat väst kommer på något öst gör det tråkgörat :D
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Tror också det hade gynnat folks välmående att sänka heltidsjobben till 6h istället för 8h som det är idag, skulle vara skönt om det hände
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:) Mao borde tex prototyp utvecklingen stanna i väst?

Det beror ju på vad det är för önskemål på prototypen.

Att tänka är stort, att tänka rätt är större och att tänka fritt är störst.

Det första gör alla människor.
Det andra gör de flesta bildade människor.
Det tredje gör konstnärer och dit räknas även t.ex kreativa ingenjörer.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om jag hade ett vanligt kneg (dvs ej egenföretagare) skulle jag kunna tänka mig att arbeta mindre för MINDRE lön. Faktiskt. De flesta tjänar väl 20k netto nånting på en heltid.

Tror inte folk skulle må dåligt av att arbeta en dag mindre mot 20% lägre lön (Dvs 16k). Eller?

Har själv periodvis tjänat ordentligt mycket pengar och andra perioder haft rätt kass lön. Kan LÄTT säga att jag mått bäst då jag tjänat lite. (=kortare arbetstid, lägre krav, mindre ansvar).
 

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
Tveksamt att ägarna av större företag skulle vilja betala samma lön för mindre arbete. Det skulle resultera i mindre vinst för företaget. :confused:
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tveksamt att ägarna av större företag skulle vilja betala samma lön för mindre arbete. Det skulle resultera i mindre vinst för företaget. :confused:
Precis möjligen samma timlön. Men eftersom den upplevda penga situationen kan teknas med något i stil med (lön-fasta avgifter)/ledig tid ser man ju snabbt att slutet på pengarna kommer komma tidigare i månaden typ mitt i om man klarade det precis innan.

slarvigt teknat kan det vara nått i stil med: (100x-6000)/496-x Där x är arbetstimmar, 496 är vakna timmar på en månad.

så för 160h arbete blir det: 10 000/336=29,76 kr att bränna per vaken, ledig timme allt som allt om det ska räcka månaden ut.

med 120h arbetsmånad (6h/dag) blir det 6000/376= 15,96 kr per timme.

och om man forsätter leva som innan gör det att man har slut på pengar den 11e.

6000/29,76=timmar innan lönen är slut 201,62
496-120/30=genomsnitliga lediga tiden per dag om månaden har 30 dagar=12,53

201,62/12,53=16,09

Ja jag bortser från massa saker som att helgtimmar är dyrare än veckokvälls timmar.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top