Klarlackera?

RacerNR1

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
Aprilia
Håller på att lackera ett par fälgar. Har en fråga jag hoppas jag bör kunna få svar på. När man lackerat med lacken och sedan skall övergå till klarlack. Skall lacken vara 110% torr då eller skall den vara fuktig så att lacken och klarlacken lixom "Limmas ihop"?

MVH

Den skall sprutas på när lacken är fuktig. Om lacken har torkat, så bör du våtslipa den innan du sprutar på klarlacken.

Lycka till.

Okej, fick lacka skiten nu bara för att det måste vara fuktigt....

Men hur länge skall lacken sitta och torka tills fälgarna är klara för vägen?

Inte för att jag vill måla fan på väggen eller så, men jag hade ett par fälgar som var lackade i nån jävla metallic med en massa klarlack på. Så fort man kom i närheten av fälgen med ett däckjärn så lossnade färgen i stora flagor. Lacken blir för tjock och spröd om man vräker på i såna mämngder att det ska bli snyggt.

Jag har just pulverlackat ett par fälgar, och det blev otroligt snyggt. Bara för att testa lite så använde jag inte fälgskydd när jag krängde på däcken. Färgen satt kvar och var skitblank ändå. Me likes.

Mattias skrev:
Inte för att jag vill måla fan på väggen eller så, men jag hade ett par fälgar som var lackade i nån jävla metallic med en massa klarlack på. Så fort man kom i närheten av fälgen med ett däckjärn så lossnade färgen i stora flagor. Lacken blir för tjock och spröd om man vräker på i såna mämngder att det ska bli snyggt.

Jag har just pulverlackat ett par fälgar, och det blev otroligt snyggt. Bara för att testa lite så använde jag inte fälgskydd när jag krängde på däcken. Färgen satt kvar och var skitblank ändå. Me likes.

Japp, pulverlack är jäkligt tåligt! Min framfälg är vanligt sprutlackad och den är hyfsat lättrepad. Bakfälgen är pulverlackad och som mattias säger så tål den ganska mycket misshandel innan den lossnar.

RacerNR1 skrev:
Håller på att lackera ett par fälgar. Har en fråga jag hoppas jag bör kunna få svar på. När man lackerat med lacken och sedan skall övergå till klarlack. Skall lacken vara 110% torr då eller skall den vara fuktig så att lacken och klarlacken lixom "Limmas ihop"?

MVH
om du ska lacka 2-skickt med en acrylatbaserad eller vattenbaserad basfærg ska den torka innan du lægger klarlack tar typ 10-20 minuter.. Med vanlig solid færg så låter du d torka først sen våtslipar du det mrd 1200-2000 papper innan du lægger klarlack

Borde nog inte skriva detta men sabbar inte den lokala däck krängaren erat jobb då han byter däck? Sägs att han kan lämna märken i fälgen :confused:

SvartR1a skrev:
Borde nog inte skriva detta men sabbar inte den lokala däck krängaren erat jobb då han byter däck? Sägs att han kan lämna märken i fälgen :confused:

Åker man till en däckfirma som har maskiner för mcfälg så är det inga som helst propblem går med bildäcksmaskiner också om man är lite försiktig.
Har lackade fälgar och dom har hålligt sig bra i flera år så man måste inte pulverlacka.

Schysta och snabba svar ;)

Märkt på vissa ställen att jag missat lite, man ser lite grann av orginalfärgen :va

Hur är bästa sättet att fixa detta utan att lacka om hela jävla fälgen?

PS Fälgen är klarlackerad redan :3freak

något som borde va coolt e att polera fälgarna o sen pulverklarlacka i en transperent färg så det ser eloxerat ut.. om det går. tror jag såg nån chopperbyggare göra så på tv. coolt som fan!

dewil skrev:
något som borde va coolt e att polera fälgarna o sen pulverklarlacka i en transperent färg så det ser eloxerat ut.. om det går. tror jag såg nån chopperbyggare göra så på tv. coolt som fan!

Om du gnuggar på dem med Autosol så är det cool lungt. :Bugar

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...