Jag har klarlackat en del kolfibergrejor och det brukar vara skillnad på kvaliten från början beroende hur pass bra former man har gjutit i.
Gjuter man hemma i garaget så är risken stor att man får porer i kolfibern från början, då brukar jag först spraya ett lager lack sedan när det torkat då ser man hur mycket porer det är. Är det mycket så brukar jag pensla på klarlacken och extra mycket över porerna, sedan våtslipa när det torkat(600 papper) och sedan samma visa igen, avslutar med att spraya igen och många mellanslipningar blir det.
Sedan kan det ju vara så att du änvänt nåt polermedel med silicon i och då vill inte lacken fästa om du inte tvättat rent först. Finns ett medel som heter silicon entferner som tar bort de värsta siliconytorna. Tvättar du med thinner nu när du använt 1k lack så är risken stor att det bara blir en smet av allt.
Våtslipa ytan tvätta med silicon entferner,spraya ett tunt lager 2k lack först.Då löser inte 2k lacken upp 1k lacken,lät det torka. Sedan kan du lacka flödigt helst med mellanslipningar, men kom ihåg att det ska torka mellan omgångarna.