Klarlacka kolfiber????

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Har upptäckt att mina kolfiberkåpor är slitna, kamremskåpor, kopplingskåpa m.m. Tänkte då klarlacka dem men det fäster dåligt, blir som porer i klarlacken där det inte vill fästa. Har mattat av dem och tvättat av dem innan men det hjälper inte. Ska man ha nån special lack eller måste man lämna dem till billackeringen???

Håller precis på att göra detsamma hemma i köket,tänkte öva lite.
Tvättade av bitarna med bromsrengöring,verkar funka.

Höll på att bråka med sånt oxå när jag körde ducce....
Jag bokstavligt taget dränkte grejjerna i klarlack, slipade
ner o dränkte igen. När det till slut inte var allt för många
porer kvar tog jag svart glasfiberspackel o fyllde upp dom sista
med, o klarlacka igen :D syntes inte något alls av det sen..

Vad använder du för lack?
En del enkomps lacker fäster skit på tvåkomps lack.

Vad använder du för lack?
En del enkomps lacker fäster skit på tvåkomps lack.

Jag lurade lite på ifall det har med det att göra, jag har ju vanlig klarlack i sprayburk. Kolfiber är väl egentligen lackade med epoxilack??? Kanske måste ha en 2k klarlack???

Är dom klarlackade från början så har du nog gjort underarbetet fel. Vad har du slipat och tvättat med?
Våtslippapper 1000 i grovlek samt tvättat med quikclean och thinner. Provade en annan gång på en ljuddämpare och det blev oxå skit.

Last edited:
Jag lurade lite på ifall det har med det att göra, jag har ju vanlig klarlack i sprayburk. Kolfiber är väl egentligen lackade med epoxilack??? Kanske måste ha en 2k klarlack???

Våtslippapper 1000 i grovlek samt tvättat med quikclean och thinner. Provade en annan gång på en ljuddämpare och det blev oxå skit.

Frågade våra lackerare idag vad jag ska tvätta med,han sa:inte thinner.
Kanske beror på det?

Sprayburkar är djävulens verk. Använd dom ALDRIG ALDRIG på nånting du vill ha fint i mer än en vecka. Bah. :mad:

Frågade våra lackerare idag vad jag ska tvätta med,han sa:inte thinner.
Kanske beror på det?

Njae, kollar man noga som f-n så ser man att det är en por i den befintliga lacken och det är där det skiter sig oavsett om det är tvättat eller inte. Måste nog vara nåt med lite mera drag i. Iväg till lackeraren får det bli.Trist att det inte ska gå och fixa nåt så fort det ska bli måla av.....

Thinner innehåller väl olja har jag för mig? :va Aceton tror jag kan bli din kompis, men du ska nog inte gnussa med det. Det eller siliconentferner, det använde vi när vi lackade gelcoat på flygplan :tummenupp

Lackarn föreslog PPG Prepsol 837.
Provar ikväll om det funkar ännu bättre.

Jag har gjort dettta på ett kålfiberskydd till motorkåpan...

Började med att slipa ner det befentliga klarlacken som va repig (Våtslipade) Tog 2st olika grovlekar på sandpappret började med lite grövre och avslutade med riktigt fint. Lägg ner iallfall dubbelt så mycket tid på själva underarbetet då detta är hela grunden för att det ska bli snyggt..

Sen torkar du av med något som det inte blir någon slags hinna av (vatten) och en handduk funkar fint.

Jag lackade med biltemas klarcklack på burk (funkade kanon) Lacka i ett väldigt tunnt lager i många omgångar och spraya inte bara på för att det ska bli klart, utan lägg även här lite extra tid och låt det inte torka helt imellan omgångarna.

Efter önskat antal lager och finish så är det klart låt torka och härda under natten för att det ska bli riktigt hårt. Sen är det bara att skruva dit skiten igen :)

///Micke

Alltid 2K klarlack. Finns aldrig nån anledning till att ha 1K. 1K tål dessutom oljor, bensin etc väldigt dåligt så det slits snabbare......gör det bra med bra grejor direkt så slipper man göra om.

Ska klarlacka en del del kolfiberkåpor till 1098:an..måste ha posörfinish och idag är det bara rejsfinish. Fast jag ska nog lämna in alltså....

Jag har en sliten kolfiberljuddämpare.. Funderar på att slipa ner lite och klarlacka. Finns det någon bra klarlack som tål värme? För jag antar att det krävs någon speciell på ljuddämparen?

2K tål värmen från dämparen. Koldämparna blir inte så varma att lacken tar stryk.
Dina underkåpor på en hoj blir ofta minst lika varma som en kolfiberdämpare blir pga att gren/avgasröret ligger tätt emot och lacken tål det alldeles ok. Bara lacka på men som sagt underarbetet är viktigt för ett bra slutresultat och lägg många tunna lager.

En grundregel för att lacka eller klarlacka. Spraya ett riktigt tunt "klibblager" först. Absolut inget täckande eller så utan bara så det blir en klibbig yta. Vänta 2-5 minuter för det att bli klibbigt sedan kan man dra på första tunna täcklagret. På detta sätt eliminerar du att det blir rinningar direkt. Sedan upprepar du med tunna lager med ca 5-10 minuters mellanrum. Lack o klarlack ska INTE torka imellan utan bara bli lite torrt så att det inte blir ett tjockt flytande lager, då kommer rinningarna och apelsinskalen.

OBS använder du inte 2K utan 1K behöver torktiden imellan lagerna ökas markant.

Last edited:
Jag har klarlackat en del kolfibergrejor och det brukar vara skillnad på kvaliten från början beroende hur pass bra former man har gjutit i.
Gjuter man hemma i garaget så är risken stor att man får porer i kolfibern från början, då brukar jag först spraya ett lager lack sedan när det torkat då ser man hur mycket porer det är. Är det mycket så brukar jag pensla på klarlacken och extra mycket över porerna, sedan våtslipa när det torkat(600 papper) och sedan samma visa igen, avslutar med att spraya igen och många mellanslipningar blir det.

Sedan kan det ju vara så att du änvänt nåt polermedel med silicon i och då vill inte lacken fästa om du inte tvättat rent först. Finns ett medel som heter silicon entferner som tar bort de värsta siliconytorna. Tvättar du med thinner nu när du använt 1k lack så är risken stor att det bara blir en smet av allt.
Våtslipa ytan tvätta med silicon entferner,spraya ett tunt lager 2k lack först.Då löser inte 2k lacken upp 1k lacken,lät det torka. Sedan kan du lacka flödigt helst med mellanslipningar, men kom ihåg att det ska torka mellan omgångarna.

1. Har man ojämnheter så måste dom bearbetas så det blir slätt först.

2. "Kolfiber" som det heter i olika forum är att betrakta som "plast" eftersom det är just det. Plast är ett samlingsnamn på olika polymera sammansättningar och finns i tusentals olika varianter. Lösningsmedel mm reagerar olika från plast till plast. Det är därför man får olika svar på vad man ska tvätta och behandla med beroende på vem man frågar och vad denne haft för erfarenheter av plast vs lösningsmede mm. Även "proffs lackare".

(Därav har du fått olika tips på att tvätta med tex thinner och acetone ovan. Aceton tex är generellt väldigt elakt mot så kallad plast och är i 5 av 10 fall förödande.) Tvättar du med etanol eller nån alkohol så är du nästan alltid säker på att inte sabba plasten. Det enda du ska åstadkomma är att få bort lite fett och smuts så till detta är det ypperligt.

För att förenkla för lekmän så har man tagit fram sk plastprimer. Dessa sprutar man på före och får då en yta där de flesta lacker kan fästa. Sen är det bara måla på.

Last edited:
1. Har man ojämnheter så måste dom bearbetas så det blir slätt först.

2. "Kolfiber" som det heter i olika forum är att betrakta som "plast" eftersom det är just det. Plast är ett samlingsnamn på olika polymera sammansättningar och finns i tusentals olika varianter. Lösningsmedel mm reagerar olika från plast till plast. Det är därför man får olika svar på vad man ska tvätta och behandla med beroende på vem man frågar och vad denne haft för erfarenheter av plast vs lösningsmede mm. Även "proffs lackare".

(Därav har du fått olika tips på att tvätta med tex thinner och acetone ovan. Aceton tex är generellt väldigt elakt mot så kallad plast och är i 5 av 10 fall förödande.) Tvättar du med etanol eller nån alkohol så är du nästan alltid säker på att inte sabba plasten. Det enda du ska åstadkomma är att få bort lite fett och smuts så till detta är det ypperligt.

För att förenkla för lekmän så har man tagit fram sk plastprimer. Dessa sprutar man på före och får då en yta där de flesta lacker kan fästa. Sen är det bara måla på.

Plastprimer testade jag med!! Det blev faktiskt ännu sämre än utan, nu är det nog så att jag ska hålla mig till att skruva på delarna och finjustera in i minsta detalj och låta andra måla. Finns en anledning att jag jobbar med mekaniken på bilar till vardags och inte lackering!!!
Ska våtslipa bort det jag har kladdat på och åka till lackeringen med grejorna så får de fixa det hela men tack för alla tips och råd!!!

2K
En grundregel för att lacka eller klarlacka. Spraya ett riktigt tunt "klibblager" först. Absolut inget täckande eller så utan bara så det blir en klibbig yta. Vänta 2-5 minuter för det att bli klibbigt sedan kan man dra på första tunna täcklagret. På detta sätt eliminerar du att det blir rinningar direkt. Sedan upprepar du med tunna lager med ca 5-10 minuters mellanrum. Lack o klarlack ska INTE torka imellan utan bara bli lite torrt så att det inte blir ett tjockt flytande lager, då kommer rinningarna och apelsinskalen.

OBS använder du inte 2K utan 1K behöver torktiden imellan lagerna ökas markant.

:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage