Klarlack som tål bromsvätska?

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Gokväll!

Jag är på jakt efter klarlack PÅ BURK som klarar av bromsvätska eller bensin utan att lösas upp. Är det någon som vet om det finns något fabrikat som klarar detta?

//Patlar

Patlar skrev:
Gokväll!

Jag är på jakt efter klarlack PÅ BURK som klarar av bromsvätska eller bensin utan att lösas upp. Är det någon som vet om det finns något fabrikat som klarar detta?

//Patlar

Det gör det nog dessvärre inte.

Däremot kan du ju byta till den bättre silikonbromsvätskan!
Visserligen dyr, men har högre kokpunkt, tar ej upp vatten OCH fräter ej på lack.

Dr.Bike skrev:
Det gör det nog dessvärre inte.

Däremot kan du ju byta till den bättre silikonbromsvätskan!
Visserligen dyr, men har högre kokpunkt, tar ej upp vatten OCH fräter ej på lack.

Nu blir det OT men

Jag är inte helt övertygad om hur bra silikonbaserad bromsvätska är, främst så är jag inte övertygad om hur bra det är att den inte tar upp vatten då om vattnet inte tas upp så får man en kokpunkt på 100C för vattnet och kokar det så ger det samma effekt som om all vätska kokade. silikonbaserad vätska är bra om man byter den tillräckligt ofta för att där inte skall komma något vatten i den annars är den helkass.

Det finns en hel del klarlacker som klarar bensin men skall det tåla bromsvätska så blir det värre då den är alkholbaserad och de lacker som är petroleumbeständiga är ofta inte alkoholbeständiga och vice versa.

Last edited:
Verkligen inte OT Borsiin!

Jag skrev "den bättre" för jag vet att din åsikt är vanlig ute i vissa kretsar.
Jag har själv ingen aning, men gissar att tillverkarna vet vad de gör, och att klassningsinstituten som bedömer värdigheten på produkterna oxå gör det.
Därför har ju oxå silikonbromsvätskan ett snäpp högre DOT klassning.

En fysikalisk fråga tillbaka till dig: Oavsett om vattnet späs ut eller ej... tror du att kokpunkten för vattnet ändrar sig?
Jag tror inte det, ja om inte vattenmolekylerna förändras och blir något annat.
Men så länge de är just vattenmolekyler kommer de att koka vid 100 C

Att säga att silikonvätskan är kass är ju lite hårda ord.
Jag kör själv med den och ur mitt lilla mikroperspektiv har jag bara bra att säga.

Intressant!

Vattnets kokpunkt och fryspunkt brukar väl ändras om det blandas med andra ämnen (salt, glykol etc.) så rimligtvis borde samma sak hända om det blandas med bromsvätska.

Angående klarlack så är jag intresserad av burklack som tål bensin, bromsvätska slabbar jag så sällan med att det kan kvitta... Hur är det med Hagmans? Tål den nått?

Då ja målade tanken på min gamla 125a så hade jag färghandlaren att blanda en burk klarlack med lite härdare. Sen var det bara att fara hem snabt och måla. Det härdar i burken efter ett par timmar. Det tålde iaf bensin men bromvätska vet int ja nå om.

Hagmans gör ju normalt bra produkter.
Och ja, den sammanblandade glykolblandningen i kylarvätska får ju en lägre fryspunkt, men vad är bromsvätska och hur funkar det där?
Och är det som Borsiin säger i silikonfallet; att det vatten som ev kommer in, då kokar så lätt, ja då borde ju den vätskan vara förbjuden!

Ett inlägg i diskussionen om vattnets kokpunkt blandad med annan vätska.

Har hållit på lite med transformatorer vars olja av naturliga skäl inte får ha vatteninblandning. Den torkar man genom att utsätta den för vaccum vilket sänker vattnets koktemperatur nog mycket för att kunna koka och vidare förångas i rumstemperatur.

dvs. vattnet behåller sin kokpunkt trots att det är inblandat i annan vätska. och ja transformatorolja tar åt sig en viss mängd vatten beroende på temperatur...

Det var precis det jag gissade! Med tillägget att vattnet kokar LITE senare under tryck.

Och givetvis är ju vakuumsugning genialiskt, precis som man gör med AC anläggningar för att få ut ev. fukt.

Dr.Bike skrev:
Och är det som Borsiin säger i silikonfallet; att det vatten som ev kommer in, då kokar så lätt, ja då borde ju den vätskan vara förbjuden!

Silikonbromsvätska kom under exprimenterandet på det glada 80-talet och sedan dess har man gått tillbaka till att använda antingen DOT 4 (alkoholbaserad) eller dot 5.1 vilket är det nya (borate ester baserat). Riktig dot5 gick man ifrån just av anledningen att den var tvungen att bytas ofta för att bibehålla sina goda egenskaper. Det som gör den bättre än de alkoholbaserade är att den inte drar åt sig vatten (vatten kommer dock in ändå) samt att den är snäll mot lack och har högre kokpunkt.

När man adderar ett främmande ämne i vattnet så skapar (eller förstör) den bindningar mellan vattenmolekyler vilket alternerar kokpunkten. En grej som är intressant är dock att kokpunkten sjunker snabbt när man adderar vatten i alla typer av bromsvätskor. Det som anges som wet boilingpoint i fackslanget är 1% vatten i bromsvätskan och redan det ger markant lägre kokpunkt.

wet boiling point minimivärden
DOT 5.1 (185°C / 365°F),
DOT 4 (155°C / 311°F mini)
DOT 3 (140°C / 284°Fmini)

Detta kan jämföras med torr kokpunkten på 500-600 F :3freak

Givetvis kokar inte DOT5 vid 100C vid 1% vatteninehåll men kokpunkten sjunker betydligt snabbare än för alkoholbaserade vätskor.

BYT BROMSVÄTSKA OFTA ATT DRA HANDTAGET I BOTTEN ÄR ALDRIG KUL

Det var som F!

Tack för svinviktig och intressant info.

Är det nåt jag försöker lägga mig vinn om så ar det optimala bromsar.
Jag har mest fokuserat på hög kokpunkt just för att slippa fade out.
Mina bromsar har en tendens att bli lite varma ibland :va Jag kör ju alltid sakta.
Måste sluta bromsa så mycket! :rolleyes:

Det blev en lång men intressant diskussion om bromsvätska istället...
Jag vill fortfarande gärna ha tips om det finns nån tåligare burkklarlack iallafall.

Patlar skrev:
Det blev en lång men intressant diskussion om bromsvätska istället...
Jag vill fortfarande gärna ha tips om det finns nån tåligare burkklarlack iallafall.

Mitt bromsok är lackat med svart biltema hammarlack, och den har inte förångats och försvunnit från jordens yta efter lite spill med bromsolja. :tomten
Exakt hur tålig mot oljan ska den vara egentligen? Hammarlacken klarar väl kanske inte att vara nersänkt i olja 24/7 men dem verkar stå sig rätt bra ändå.

Jag vill ha tag i en så pass tålig klarlack att jag kan lufta(alltid dräll) bromsarna utan att få "hål i lacken".

Jag burklackade framfälgen tidigare i år och den blev riktigt bra, lite tråkigt då när man sätter ihop allt och drället vid luftningen löser upp och kletar ut lacken.

Att inte drälla när jag luftar är dessutom i stort sett omöjligt. Jag har bytt från 18 till 17 tummare och det blev rackarns trångt mellan OK och fälg, jag får inte ens plats med slang på nippeln.

Patlar skrev:
Jag vill ha tag i en så pass tålig klarlack att jag kan lufta(alltid dräll) bromsarna utan att få "hål i lacken".

Jag burklackade framfälgen tidigare i år och den blev riktigt bra, lite tråkigt då när man sätter ihop allt och drället vid luftningen löser upp och kletar ut lacken.

Att inte drälla när jag luftar är dessutom i stort sett omöjligt. Jag har bytt från 18 till 17 tummare och det blev rackarns trångt mellan OK och fälg, jag får inte ens plats med slang på nippeln.

Uppsala Bilfärg i Boländerna, dom blandar till en på sprayburk, klarlack 2 komp borde gå om du ska spraya ganska snabbt efter tillblandning.

TIPS !!

Spänn fast bromsoljeslangarna ordentligt så löser problemet sig självt tror jag :tummenupp

Nog kan man måla med två-komp lack alltid...
Det är nästan alltid det bästa, men att hitta något som stoppar för bromsvätska är svårt.
Allting beror ju på hur länge vätskan blir liggande på lacken innan den blir borttorkad / tvättad iom det är frätande.
Två-komplack kan klara en snabbis men inte nå längre tid, sedan beror det ju på hur nymålat det är, en 2-komplack är ju inte helt färdighärdad föränn ca 1mån.

Jag har tidigare alltid använt den omdiskuterade silikonvätskan just för de där med lacktålighet , men har HELT slutat med det därför att den FULSTÄNDIGT
saboterar tätningarna i både ok och bromspump

Det lär ska funka bättre om man byter alla tätningar till nya
men varför. silikonvätskan lär desutom vara förbjuden inom racing numera

Att man dräller när man luftar å jobbar me bromsar är ju inget konstigt

Men det löser man lätt genom att spola lite lätt med vatten när man är färdig

Att den lätt tar upp vatten gör ju även den fullständigt vattenlöslig
vilket underlättar rengöring

2-komp hos Uppsala Bilfärg låter som ett bra alternativ, men vad innebär ganska snabbt? Hinner man hem innan det härdat eller ?

Patlar skrev:
2-komp hos Uppsala Bilfärg låter som ett bra alternativ, men vad innebär ganska snabbt? Hinner man hem innan det härdat eller ?

Du har ett par timmar på dig inom vilket det är optimalt.

*/ ?>
Back