Klarlack som spricker

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Lagade ihop mina kåpor med gelcoat-spackel från biltema, blev riktigt bra. Sprayade hagmans svarta, på med dekaler och klarlack efter en timme. Hela skiten krackelerar...

Så nu efter jag slipat bort skiten igen, vågar man ge den klarlack? Varför händer det? Kåporna har varit omlackackade mer eller mindre proffsigt innan så jag antar att det är någon gammal färg som inte tål den nya, men någon med samma erfarenhet och lösning?
 
Hur lagar man kåpor med spackel? Var de helt spruckna innan?

Ett gammalt djungelordspråk lyder "använder du sprayfärg blir det målat, inte lackat".
 
Sprayfärgen å spackel innehåller lösningsmedel,å har inte det torkat ordentligt,så vill lösningsmedlet ut,genom din klarlack......
 
Jo min avsikt var inte perfekt lack, utan färg som iaf sitter ihop. Klarlacken ville jag ha för att klistermärkensa skulle sitta kvar mer än en tvätt. Har alltså inga jätteambitioner på min 20 år gamla hoj.

Vad gäller grundfärg hade jag lite biltema-primer på utsatta ställen. Men jag gör väl ett nytt försök, spacklet borde vara torrt då det var i julas jag lagade kåporna.
 
Jo min avsikt var inte perfekt lack, utan färg som iaf sitter ihop. Klarlacken ville jag ha för att klistermärkensa skulle sitta kvar mer än en tvätt. Har alltså inga jätteambitioner på min 20 år gamla hoj.

Vad gäller grundfärg hade jag lite biltema-primer på utsatta ställen. Men jag gör väl ett nytt försök, spacklet borde vara torrt då det var i julas jag lagade kåporna.
Fortfarande, vad lagade du med spackel? :va
 
Det här med krackelerande lacker kan ha många orsaker. Av erfarenhet efter många lackeringar vet jag att det oftast handlar om att man inte låtit spacklet härda färdigt å svettas ut allt lösningsmedel, men då blir det oftast resningar och inte sprickor. Biltemas primer skulle jag gissa är boven i dramat.
Det var förresten primer och inte zinkspray?
 
Se till att ha klarlack av samma fabrikat som färgen eller iaf baserade på likvärdiga lösningsmedel.

Som nån sa innan - har inte lösningsmedlet torkat bort innan du lägger på nästa lager i detta fall klarlack så kan det inträffa saker.

Speciellt om om klarlacken "tappar" ur lösningsmedlet fortare än underlaget (färgen) som du la på nån timma innan.

Man bör vänta många timmar eller flera dygn om man kan när man kör sprayfärg på burk av vanlig sort.

En annan möjlighet är att du har fått en förorening på kåpan - typ
silikon....då blir det garanterat fiasko.

Biltillverkare brukar totalförbjuda silikon i sina anläggningar oavsett hur långt borta dom är från måleriet - arbetarna får inte ens använda deo med silikon fast dom jobbar på utveckling.

Innan lackering så totalsanera allt med t-sprit/yes diskmedel i några omgångar - det gäller speciellt händerna
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top