Klarlack som runnit

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Någon som vet om man kan slipa detta med våtpapper & i så fall
vilken kornstl ?
Vet att det finns 1200 papp men finns det ännu finare ?

Tacksam för tips
/m

Japp, man kan slipa med våtpapper. Och givetvis då med papperet vått och med hård kloss så att man i första hand avverkar på ryggarna. Kör man med torrt papper så sätts pappret igen rätt snart. Och kör du med mjuk kloss så blir det lika mycket avverkat i ryggarna som i resten.

Och det finns åtminstone 1500 och 2000-korn.

Om du väljer att lägga ett till lager klarlack så räcker det med att slipa med typ 800 eller 1200 och sen lägga nya klarlacken. Oftast lindrigare så än att börja slipa och rubba hela biten. Dessutom gör ny klarlack att du inte behöver slipa lika mycket och därigenom minskar risken att du slipar igenom klarlacken. Du vill ju INTE gå igenom eftersom du då förstör metallicen (antar att du har en metallicbas eftersom du har klarlackat). Metallicen blir ljusare där du går igenom.

Robban_C skrev:
Japp, man kan slipa med våtpapper. Och givetvis då med papperet vått och med hård kloss så att man i första hand avverkar på ryggarna. Kör man med torrt papper så sätts pappret igen rätt snart. Och kör du med mjuk kloss så blir det lika mycket avverkat i ryggarna som i resten.

Och det finns åtminstone 1500 och 2000-korn.

Om du väljer att lägga ett till lager klarlack så räcker det med att slipa med typ 800 eller 1200 och sen lägga nya klarlacken. Oftast lindrigare så än att börja slipa och rubba hela biten. Dessutom gör ny klarlack att du inte behöver slipa lika mycket och därigenom minskar risken att du slipar igenom klarlacken. Du vill ju INTE gå igenom eftersom du då förstör metallicen (antar att du har en metallicbas eftersom du har klarlackat). Metallicen blir ljusare där du går igenom.

Stämmer bra att det är metalliclack,testar nog ditt tips på att lägga ett nytt lager klarlack.
jag har 1200 papper liggandes som jag kan slipa med,kan inte tänka mig att jag behöver slipa ner den bef klarlacken speciellt mycket eller ?

Tackar för tipsen
/m

Hur mycket du behöver slipa beror givetvis på hur tjocka rinningarna är.
Men där det inte har runnit är klarlacken alltid oerhört tunn. Åtminstone när man är där med slippappret :). Jag har slipat igenom både en och flera gånger.

Ett tips är att det är mycket svårt att dellacka en metallicmoj utan att sprutskarven syns. Det går men det är inte lätt. Och eftersom du frågar om slipningen så har jag en känsla av att du inte ska försöka dellacka en kåpa som är genomslipad i ena kanten.
Detta skriver jag inte för att vara otrevlig, jag skriver det för att du ska vara extra försiktig så du inte slipar igenom.

Satsa istället på hellack av den detaljen OM du nu slipar igenom. Slipa bort resten av rinningen med 1200, rugga hela biten lite lätt med samma papper, dra på basen och sen klarlacken. Försök att hålla samma spruttryck, viskositet, avstånd, temperatur med mer så minskar risken för att den nya basen får annan nyans än de andra bitarna. Tänk också på att klaren ska läggas i form av ett dammande lager som får avlufta ett tag (typ 10-20 min) innan ett täckande lager. Det första tunna dammande lagret gör att det täckande lagret "fäster" bättre. Då menar jag inte vidhäftning utan jag menar "fäster" ist f att rinna.

Sorry, no more for today, ska upp kl tidigt, måste satsa på att sussa sött. :)

Ny fråga ang spray på burk(metallic)
tänkte lacka minimoton i någon snygg färg,men undrar hur det funkar med
klarlacken, ska man låta färgen torka ordentligt sedan lägga klarlack
eller ska man bara vänta ett par minuter mellan färg & klarlack ?

Tacksam för tips.
/m

Modifier skrev:
Vart får man tag på dom fina kornstl :confused:

/m
tjena!! jag fick mina av lackeraren!!
jag hadde dom när jag polerade ramen och när jag mattade ner lacken mellan lack lagren..
det är en rund platta ungefär som skumgummi med väldigt fint slip papper... :tummenupp
kannon att arbeta med!! fråga närmsta lackerare.. lr på mekonomen tror jag att de finns med

tror du får låna den hos närmaste lacknisse.den e otroligt effektiv den tar det mesta av droppen.fortsätt sedan med ett finare papper typ 2000 korn.

Modifier skrev:
Ny fråga ang spray på burk(metallic)
tänkte lacka minimoton i någon snygg färg,men undrar hur det funkar med
klarlacken, ska man låta färgen torka ordentligt sedan lägga klarlack
eller ska man bara vänta ett par minuter mellan färg & klarlack ?

Tacksam för tips.
/m
Kör man med riktig billack så lägger man klaren direkt efter basen. Lite avluftning emellan men det räcker med den tid det tar att göra rent sprutan. Så fort basen har blivit lite matt så kan man gå på med klaren.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda