Klarlack över mattsvart?

Gick med
9 Sep 2006
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Lackade om ramen på min hoj till mattsvart. Jag gick mot allas rekommendationer och valde att köra på vanlig sprayburk. Resultatet blev helt ok tycker jag. Men nu till frågan, om jag vill ha ytan lite tåligare mot repor och förslitningar, kan jag då lägga på ett lager klarlack utanpå? Eller förstör det den matta looken som blev? Kan man lägga på något annat som "förstärker" det hela?

MVH Oskar

lägger du på klarlack så vipps så har deu en blanksvart ram., det är många lager lack som gäller. (det är därför man ska använda 2-k den är mycket mycket tåligare)

Lackade om ramen på min hoj till mattsvart. Jag gick mot allas rekommendationer och valde att köra på vanlig sprayburk. Resultatet blev helt ok tycker jag. Men nu till frågan, om jag vill ha ytan lite tåligare mot repor och förslitningar, kan jag då lägga på ett lager klarlack utanpå? Eller förstör det den matta looken som blev? Kan man lägga på något annat som "förstärker" det hela?

MVH Oskar

Problemet är ju nu att du inte kan dra över med riktig matt klarlack... spray som gäller, finns det matt sådan? är nog enda lösningen...

Tack för de snabba svaren.

Ja, det får bli en hiskleig massa lager då. Ska in på målerit å kolla vad de tror om matt klarlack också, de kanske har några tips.

MVH Oskar

Ja, det får bli en hiskleig massa lager då. Ska in på målerit å kolla vad de tror om matt klarlack också, de kanske har några tips.

MVH Oskar

Yes, go for 2k mattlack på sprayis vetja!

MVH Oskar

Mattsvart färgen kommer att krackelera om du lackar! Helt säker, gjorde det misstaget för 5 år sedan. Det spelar ingen roll hur månag lager du lägger med vanlig mattfärg så blir resultatet dåligt. Färgen lossnar för minsta lilla. Värför använda mattsvart spray, när du får en ram pulverlackad för 1000:-?

Mattsvart färgen kommer att krackelera om du lackar! Helt säker, gjorde det misstaget för 5 år sedan. Det spelar ingen roll hur månag lager du lägger med vanlig mattfärg så blir resultatet dåligt. Färgen lossnar för minsta lilla. Värför använda mattsvart spray, när du får en ram pulverlackad för 1000:-?

Ja, det kan man undra. :tungan

Men nu är "misstaget" redan gjort. Som sagt, har ju hört vad alla säger om lack på sprayburk, men jag får la blästra å pulverlacka om det krackelerar. Vill ju försöka i alla fall, mycket smidigare när man kan göra allt själv hemma i garaget...

Mattsvarta färgen alà sprayburk, klarar inte 2k lack

Menar du att specifikt den mattsvarta är känsligare? Annars är min erfarenhet att ibland gör den det och ibland inte! Och enda sättet att veta är att testa på nått osynligt stället.
Ibland kan det ju krakelera när man använder olika sprayburkar också...

Menar du att specifikt den mattsvarta är känsligare? Annars är min erfarenhet att ibland gör den det och ibland inte! Och enda sättet att veta är att testa på nått osynligt stället.
Ibland kan det ju krakelera när man använder olika sprayburkar också...

Det är specifikt den mattsvarta.

Back