Klarhet: Regga med tysk ram

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kanske kommer ha en 03 R1 ram från Tyskland snart med tyska papper. Vad gäller vid användning av denna ramen för att regga en hoj i Sverige?

Hört nått om vänta 1 år och ha 600 mil på mätaren för att slippa momsen.

Är det nån som vet med säkerhet?

Swedie skrev:
Kanske kommer ha en 03 R1 ram från Tyskland snart med tyska papper. Vad gäller vid användning av denna ramen för att regga en hoj i Sverige?

Vad jag vet är det samma regler som för bil

1 år ELLER 500 mil.... vilket nu som kommer först.. annars räknas det som "nytt" o då blir det moms...

men om du skall igenom tullen med den... säg att det e för "reservdelsbruk" då släpper dom igenom utan att ens kolla papper... det har jag gjort massor av gånger....

Den är redan i Sverige tydligen.

Hur är besiktningen? Typbesiktigas hojen? Eller är det o sätta ihop hojen med lyse o blinkers o bromsljus som gäller? Kan jag t.ex komma med hojen som streetfighter?

Ringa SBP kanske? Kika på deras hemsida?
Brukar vara lättast att få korrekt svar då.

6 månader och 600 mil är det som gäller.
Båda kraven måste vara uppfyllda för att den inte ska räknas som ny.

Tommy skrev:
6 månader och 600 mil är det som gäller.
Båda kraven måste vara uppfyllda för att den inte ska räknas som ny.
Ok, nu har jag två svar. Men följer nog Goodstuff råd då :D bäst så. hehe ;)

Men nån som kanske vet hur besiktningen blir? Jag har ju min amerikanamotor o slänga på.

Det blir en nyregistrering + besiktning hos SBP.
Hojen skall vara i originalutförande (vissa förändringar kan tillåtas).
Det är 1 år OCH 600mil.

SirCastic skrev:
Det blir en nyregistrering + besiktning hos SBP.
Hojen skall vara i originalutförande (vissa förändringar kan tillåtas).
Det är 1 år OCH 600mil.
min erfarenhet är att INGA ändringar tillåts.T.om däcksdimensionen måste stämma.

Swedie skrev:
Ok, nu har jag två svar. Men följer nog Goodstuff råd då :D bäst så. hehe ;)

Men nån som kanske vet hur besiktningen blir? Jag har ju min amerikanamotor o slänga på.

6 månader och 600 mil. Har ramen varit reggad i Tyskland? Släng på en mätare som har mer än 600mil och bygg ihop den så att den liknar en R1:a hyfsat. Sen är det bara att göra en regbesiktning som att det vore en importhoj.

Ps: Jag ringer dig imorgon angående det andra.

ktmjacke skrev:
min erfarenhet är att INGA ändringar tillåts.T.om däcksdimensionen måste stämma.

Oj, dom verkar vara tuffa mot dig.

Min erfarenhet är att t.ex. OK att byta till ”miniblinkers” så länge E-märkningen finns där. Har även registrerat hojar utan kåpor men i övrigt likt originalet även hojar med nytt/annorlunda styre, annan kurts, annorlunda/bytt framlampa, helt annorlunda instrumentering, m.m.. Hur vidare det är fel av besiktningsmannen att godkänna detta vet jag inte, men för mig har det aldrig varit något problem så länge det inte rört sig om större förändringar. Och är det större förändringar så är det bara att registrera som ombyggt fordon.

Men att ha fel däck borde inte funka (kan försämra hojens egenskaper drastiskt).

Du har väl en reggad hoj som du vill byta ram på eftersom den är krokig????
då spelar det väl ingen roll var ramen kommer från eller hur många mil den gått bara du kan visa att den inte är stulen......

Ny ram

Om man beställer en ny ram från en återförsäljare får man nytt ram nummer då, någon som vet?

Swedie skrev:

6mån / 600mil

6mån innebär att den bör ha varit reggad i tyskland i detta fallet i minst 6 månader men om man kan bevisa att den använts som visningshoj / för provkörning så kan man klara sej undan momsproblemet.

enhjuling skrev:
Du har väl en reggad hoj som du vill byta ram på eftersom den är krokig????
då spelar det väl ingen roll var ramen kommer från eller hur många mil den gått bara du kan visa att den inte är stulen......

Visa att den inte e stulen måste du göra genom att ha med dig styrhuvudet från den gamla ramen...där har jag fastnat med min import... :huvet

Hur mkt krävs egentligen för att en hoj ska betraktas som importerad? Moms på prylar?

Det är 1 år och 600 mil som gäller.
MEN läste i en BIKE tidning att 600 mils reglen är borttagen, vet inte sanningshalten i det iofs.
Känner en som importerar hojar, har det som heltidskneg och han har frågat nån på VV som han känner och inte ens han visste, så det finns nog en stor gråzon gällande vad som gäller och inte.Men att hojen ska vara ett år gammal är säkert.

Om du ska regga och besiktiga hojen i Sweden ska den se ut som orginal, du kan alltså inte köra dit med en SF Retta och få den typgodkänd.
Men man ska aldrig säga aldrig, konstigare saker har ju hänt...
Men enligt lag, inte!
Sen tror jag dom skiter i om du har miniblinkare eller inte, bara dom är godkända.

PS; Ett race kvar sen är ditt tape klart Swedie...
:tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...