Klarar du av att prata i telefon i trafiken?

Att räkna dom där jäkla t-tröjorna tog all fokus, hörde inte ett skit vad kärringen babblade om så jag blev helt rökt. Jag kan således varken förstå mig på kvinnor eller räkna... bilkörningen går så där...
 
Man kan tro tråden är från -91, med tanke på alla som inte talar i telefon körandes.
 
Irrelevant, blir det mycket på en gång så fokuserar jag automatiskt på trafiken och säger "va?" till den i luren.
 
Poängen är väl att visa hur pass mycket fokus man tappar så snart man behöver tänka på något annat. Fastän du upplever att du har ögonen på vägen så ligger ditt fokus på samtalet, fastän ögonen är vid öppna och tittar framåt så ser man inte självklarheter. Du kan inte vara fullt fokuserad på trafiksäkerhet samtidigt som du håller ett samtal. Du kan inte sitta och fundera på alla faror och samtidigt föra en konversation.

Precis, här behöver vi inte ratta bilen eller svara på hennes frågor, bara räkna T-tröjor och trycka mellanslag vid en fråga. Borde ju vara lättare än köra bil på riktigt... :lol

Fokuserar man på samtalet istället för bilkörningen när man sitter bakom ratten så ska man stanna bilen omedelbart.

Om jag kör bil och pratar i telefon så är jag ju inte fokuserad på samtalet utan fortfarande främst fokuserad på bilkörningen och låter bara en mindre del av min uppmärksamhet tas av samtalet.

Problemet är att vi tror vi har koll men majoriteten av oss inte klarar det. :(

Vetenskapens värld hade ett program för ett tag sedan där en chef som var jätteduktig på att göra flera saker samtidigt inte kunde köra en bil i 30 kph runt en konad bana och samtidigt svara på lätta frågor. :D

Likadant med trötthet, när jag känner att jag är trött är det för sent. Då har jag samma symtom som en alkoholpåverkad men det går inte att mäta. Därför har vi inte samma fokus där som på hastighet och alkohol som är väldigt lätta att mäta.

Men, till skillnad från alkohol, kan jag "nyktra till" med en tupplur eller låta bli telefonen. För egen säkerhet även om jag inte riskerar böter...:)

Det är ju lite udda att Noll Vision tillåter att vi själva kan bedöma säkerheten vid mobilprat men inte när det gäller hastighet. :va
 
Hade varit mer intressant med ett verklighetsförankrat test. I trafiken behöver jag inte hålla reda på VILKA faror som finns eller vilken färg de har. Det enda jag behöver fokusera på är rörliga föremål eller möjliga faror och situationer. Förstår vilken poäng de vill få fram men som det ofta blir så överdriver de förmodligen svårigheten för att få fram poängen. Hade inte haft så stor effekt om 80-90% lyckades felfritt på testet.

Jag missade tydligen också 8 frågor men så kom det ju en fråga i varannan mening typ. Skulle min passagerare babbla på sådär skulle jag också koppla bort samtalet helt. Hade också fel på 1 poäng och ja, jag såg snubben i kaninkostym men så hade jag redan räknat t-shirtpoängen innan bilen ens var nära korsningen så väl framme tittade jag bara på folket :P

Edit: gjorde testet igen och tydligen tryckte jag inte tillräckligt hårt på mellanslaget eller nåt för nu prickade jag alla frågor OCH han svarade ju när man tryckte :P Det gjorde han inte första gången på någon fråga.
 
Last edited:
Om jag kan prata i telefon medan jag frambringar ett fordon i trafik? Nej jag är man, avsaknaden av simultankapacitet är total trots att det påstås att det är ett krav i mitt yrke.
 
Hade varit mer intressant med ett verklighetsförankrat test. I trafiken behöver jag inte hålla reda på VILKA faror som finns eller vilken färg de har. Det enda jag behöver fokusera på är rörliga föremål eller möjliga faror och situationer.

Japp, svårare än så är inte trafiken! Läs och lär alla nybörjare! :tummenupp

Om jag kan prata i telefon medan jag frambringar ett fordon i trafik? Nej jag är man, avsaknaden av simultankapacitet är total trots att det påstås att det är ett krav i mitt yrke.

Du tillhör 98% av mänskligheten och därför är det förbjudet med telefonprat i de flesta länder.

Men Sverige har ju inte ens 1% av mänskligheten och eftersom det enligt Noll Vision är hastigheten som dödar kan vi tillåta mobilprat! Om vi håller hastigheten förstås. När två telefonpratare möts i trafiken krävs det låga hastigheter för att konsekvenserna av en olycka inte ska betyda död eller mer än 10% bestående invaliditet...:(


Men trevligt att de flesta här har förstått det olämpliga men telefonprat under körning. :tummenupp
 
Jag har just gjort testet med ca 1,2 promille i kroppen. Jag missade alla frågorna, såg 134 st gula t-shirtar och körde över kaninjäveln.:fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top