Klarar du av att prata i telefon i trafiken?

Jag klarade av trafiksäkerheten men missade 8 av hennes frågor totalt haha x) Låter precis som jag när ja kör bil o pratar i telefon (till o med med handsfree) "va, va sa du?, ursäkta jag kör, vänta lite lägger ner dig, ja kör bil" :P Så brukar mina samtal låta om det inte är på landsväg eller motorvägen (utan kö såklart)

Jag klarade av trafiksäkerheten men missade 8 av hennes frågor totalt haha x) Låter precis som jag när ja kör bil o pratar i telefon (till o med med handsfree) "va, va sa du?, ursäkta jag kör, vänta lite lägger ner dig, ja kör bil" :P Så brukar mina samtal låta om det inte är på landsväg eller motorvägen (utan kö såklart)
'

Samma här.
Jag kopplar bort den jag pratar med 90% av gångerna.

Sen klarade jag inte av att räkna gubbarna för det är inget jag gör i det vanliga.
Jag försökte bromsa med bak-pil tangenten :D

Trafiksäkerheten klarar jag också om jag skippar henne...:D

Har förstått det där sedan innan jag fick körkort. Har aldrig haft ett samtal som förare.

Jag svarar inte på min sambos frågor ens när vi sitter i tv soffan...

Missade 8 frågor och fattades tre T-shirt poäng men det skyller jag på att jag la all energi för att komma ihåg vilken poäng dom olika färgerna gav.

Jag svarar inte på min sambos frågor ens när vi sitter i tv soffan...

Missade 8 frågor och fattades tre T-shirt poäng men det skyller jag på att jag la all energi för att komma ihåg vilken poäng dom olika färgerna gav.

ja de va lite jobbigt, men det var nog de som va poängen :) hade blivit lätt om alla var 1 poäng (eller ja lättare)

Vilka frågor?
Jag satt som på nålar och väntade på att det kommer ut nån mellan de parkerade bilarna på sidorna.
För så är det ju i verkligheten. När jag kör på en sådan gata. Koll på bildörrar (så ingen dörr PLÖTSLIGT far upp) och under bilarna efter ben.
Tydligen ställde rösten frågor, men rösten var helt bortkopplad för mig.
Och när jag kollar upp ovan i inläggen så verkar jag vara i bra sällskap. SHare koncentrerar sig på trafiken.
Och skiter ivad som snackas i bilen. Och telefonen skulle jag aldrig drömma att svara i / använda under sådana här förhållanden.
Då ska det vara bra förhållanden, mycket lite trafik/risker.
Jag har fibblat med telefonen förr i trafik och jag höll en gång på att sluta under ett lastbilsflak med bilen.
Så det är en läxa som sitter.

Last edited:
Vilka frågor?
Jag satt som på nålar och väntade på att det kommer ut nån mellan de parkerade bilarna på sidorna.
För så är det ju i verkligheten. När jag kör på en sådan gata. Koll på bildörrar (så ingen dörr PLÖTSLIGT far upp) och under bilarna efter ben.
Tydligen ställde rösten frågor, men rösten var helt bortkopplad för mig.
Och när jag kollar upp ovan i inläggen så verkar jag vara i bra sällskap. SHare koncentrerar sig på trafiken.
Och skiter ivad som snackas i bilen. Och telefonen skulle jag aldrig drömma att svara i / använda under sådana här förhållanden.
Då ska det vara bra förhållanden, mycket lite trafik/risker.
Jag har fibblat med telefonen förr i trafik och jag höll en gång på att sluta under ett lastbilsflak med bilen.
Så det är en läxa som sitter.

tror den är lite som en tankeställare att man inte kan göra båda samtidigt :) det är nog få som klarar av att reagera på varje fråga samt räkna antal poäng på dom där tröjorna, dvs kombinera uppmärksamheten på trafiken samt koncentrationen på samtalet, tur att vi fokuserar på trafiken iaf ;) finns de som gör tvärt om, det ser vi varje dag i trafiken :fakta

Misslyckades jag med. Lite konstigt test, även om jag fattar poängen.
Men om man instinktivt har tränat in ett beteende som sitter i ryggraden som är det viktigaste i trafiken, och sedan gör ett test som egentligen inte testar en alls på denna delen, så blir väl resultatet ungefär så här.

Men den största frågan är ju, såg ni kaninen?
Det gjorde inte jag...:crash
Och räknade tydligen rätt men la till några då jag trodde jag missade.. Det gjorde jag tydligen inte. :P Missade 8a frågor dock. jäkla kvinna till å surra.

Kaninen var det enda jag lyckades med. Gick ju f..n inte att hålla koll på alla tröjor och räkna. Telefonen kopplade jag bort direkt när jag försökte räkna...:tungan

Vem fan sitter o räknar när man kör man håller väl koll på viktiga saker inte vilken färg på en t-shirt som ger 1 eller 2 poäng!

Konstigt test :va

Tycker ni verkligen att det här testet är representativt för hur det är att köra ett fordon och samtidigt prata i telefonen?

Bilkörning har de flesta av oss gjort så pass mycket att det går på automatik.
De har i testet skapat en miljö där mina sinnen automatiskt fokuserar på att pejla efter trafikfaror. Några akuta trafikfaror dyker inte upp utan istället skapar de en till arbetsuppgift som inte normalt sett finns med i trafiken, nämligen att att räkna poäng på tröjor.

Jag pratat oftast ganska obehindrat i telefonen när jag kör och uppstår det någon speciell situation så ber jag helt enkelt motparten att vänta lite eftersom jag vet att jag under vissa omständigheter helt enkelt stänger av och lyssnar inte på motparten.

Vore det som i detta test så borde man ju knappt en få lyssna på radio när man kör än mindre tala med passagerare.

Tycker ni verkligen att det här testet är representativt för hur det är att köra ett fordon och samtidigt prata i telefonen?

Bilkörning har de flesta av oss gjort så pass mycket att det går på automatik.
De har i testet skapat en miljö där mina sinnen automatiskt fokuserar på att pejla efter trafikfaror. Några akuta trafikfaror dyker inte upp utan istället skapar de en till arbetsuppgift som inte normalt sett finns med i trafiken, nämligen att att räkna poäng på tröjor.

Jag pratat oftast ganska obehindrat i telefonen när jag kör och uppstår det någon speciell situation så ber jag helt enkelt motparten att vänta lite eftersom jag vet att jag under vissa omständigheter helt enkelt stänger av och lyssnar inte på motparten.

Vore det som i detta test så borde man ju knappt en få lyssna på radio när man kör än mindre tala med passagerare.

Poängen är väl att visa hur pass mycket fokus man tappar så snart man behöver tänka på något annat. Fastän du upplever att du har ögonen på vägen så ligger ditt fokus på samtalet, fastän ögonen är vid öppna och tittar framåt så ser man inte självklarheter. Du kan inte vara fullt fokuserad på trafiksäkerhet samtidigt som du håller ett samtal. Du kan inte sitta och fundera på alla faror och samtidigt föra en konversation. Ja, även lyssna på radio kan störa din uppmärksamhet om du fastnar i pratandet för mycket. Det går att köra en bil och prata i telefonen samtidigt, det är väl inte frågan. Frågan är hur säkert det kan göras och det är väl ändå ganska självklart att du inte kan ha samma fokus på vägen om du även ska föra en konversation och få med detaljerna i samtalet. Ja, det går att byta fokus mellan samtalet och vägen när man upplever att det behövs, jag tror dock det är skitsamma. Du kommer aldrig ha samma potential när du talar i telefonen. Jag tror knappast alla sitter och slänger runt blicken mellan speglarna, döda vinkeln och fokuserar på alla risker som finns på vägen konstant men prata i telefonen gör dig garanterat mindre uppmärksam. När du fokuserar på samtalet fokuserar du inte på vägen, det är så enkelt.

Poängen är väl att visa hur pass mycket fokus man tappar så snart man behöver tänka på något annat. Fastän du upplever att du har ögonen på vägen så ligger ditt fokus på samtalet, fastän ögonen är vid öppna och tittar framåt så ser man inte självklarheter. Du kan inte vara fullt fokuserad på trafiksäkerhet samtidigt som du håller ett samtal. Du kan inte sitta och fundera på alla faror och samtidigt föra en konversation. Ja, även lyssna på radio kan störa din uppmärksamhet om du fastnar i pratandet för mycket. Det går att köra en bil och prata i telefonen samtidigt, det är väl inte frågan. Frågan är hur säkert det kan göras och det är väl ändå ganska självklart att du inte kan ha samma fokus på vägen om du även ska föra en konversation och få med detaljerna i samtalet. Ja, det går att byta fokus mellan samtalet och vägen när man upplever att det behövs, jag tror dock det är skitsamma. Du kommer aldrig ha samma potential när du talar i telefonen. Jag tror knappast alla sitter och slänger runt blicken mellan speglarna, döda vinkeln och fokuserar på alla risker som finns på vägen konstant men prata i telefonen gör dig garanterat mindre uppmärksam. När du fokuserar på samtalet fokuserar du inte på vägen, det är så enkelt.

Fokuserar man på samtalet istället för bilkörningen när man sitter bakom ratten så ska man stanna bilen omedelbart.

Om jag kör bil och pratar i telefon så är jag ju inte fokuserad på samtalet utan fortfarande främst fokuserad på bilkörningen och låter bara en mindre del av min uppmärksamhet tas av samtalet.

Skulle jag tex få ett arbetsrelaterat samtal som kräver mer av mig så är det väl troligt att jag stannar bilen men de flesta samtal är ju av mindre krävande natur.

Utan att kolla testet så kan jag bara konstatera att jag är helt kass på att köra bil och prata i telefon samtidigt. Om jag nu trots allt gör det så kommer jag inte ens ihåg vilken väg jag åkt när samtalet är slut.

Varför skall man prata i tel när man kör bil överhuvudtaget??

Jag tycker testet får fram sin poäng väldigt klart, även om det naturligtvis inte är representativt för verkligheten fullt ut.

Vad testet kanske snarare skall visa är hur hjärnan fungerar i ett läge när den tvingas fokusera på flera saker samtidigt - ett scenario som KAN inträffa om man pratar i mobilen och är mitt inne i en konversation där man tvingas fokusera på samtalet, samtidigt som en eller flera saker inträffar i trafiksituationen som också kräver ens uppmärksamhet - men som naturligtvis inte alltid gör det. Det handlar om en riskökning. I de flesta fall leder mobilsamtalet inte till en olycka, men när saker plötsligt och oväntat sker i trafiken samtidigt som vi kanske för ögonblicket var mer fokuserade på samtalet sker en olycka som annars kanske hade kunnat undvikas.

Det skulle förstås tillföra en extra krydda och spänning i trafiktillvaron om ALLA undantaglöst skulle krocka så fort de förde ett samtal i mobilen - den riskökning som finns är illa nog som det är.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back