Klara DB kraven på bana.

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Jag har ett Hindelblås, på min CBR1000 04.
Någon som har några tips om hur jag kan få ner db till ok nivå?

Utan att behöva bytta blås då dvs

ecce skrev:
Ull mera ull och lite till ull. Om det inte funkar kan man göra ett kors i dämparen. Eller köra orginal...
Mer ull tar inte ner ljudnivån. Det finns ingen genväg, det enda som funkar för att få ner ljudvolymen är en stor dämpkammare. Korset man monterar i ljuddämparen har vid praktiska tester på anderstorpsbanan visat att det gör ingen skillnad alls.

Nr:18 skrev:
Mer ull tar inte ner ljudnivån. Det finns ingen genväg, det enda som funkar för att få ner ljudvolymen är en stor dämpkammare. Korset man monterar i ljuddämparen har vid praktiska tester på anderstorpsbanan visat att det gör ingen skillnad alls.

:huvet satan det lät ju nästan som om jag visst vad jag pratade om...

Last edited:
KalleNorton skrev:
har hört att man MÅSTE ha orginal dämparen när man kör bana. nya regler iår.

Du skojjar?? Vad gäller i NSB och Rookie klasserna då? :gnissla

Har hört att på vissa banor och banträffar finns en decibel gräns men detta gäller väll inte på race... hoppas jag iaf!

KalleNorton skrev:
har hört att man MÅSTE ha orginal dämparen när man kör bana. nya regler iår.
Bullshit!
Jag har kört både på Kinnekulle och Gelleråsen i år med slipon (Yoshi) och flera andra hade burkar som lät betydligt mer än mitt.

RAL skrev:
Du skojjar?? Vad gäller i NSB och Rookie klasserna då? :gnissla

Har hört att på vissa banor och banträffar finns en decibel gräns men detta gäller väll inte på race... hoppas jag iaf!

Nä, rejs brukar ju vara på "bullerdagar" om det finns.
Men de flesta körningar för allmänheten brukar det vara en bullergräns. Inte alltid att det kontrolleras men det brukar finnas en gräns.

Andreas_Ekstrom skrev:
Jag har ett Hindelblås, på min CBR1000 04.
Någon som har några tips om hur jag kan få ner db till ok nivå?

Utan att behöva bytta blås då dvs

Vad ska du göra. Allmän åkning eller licens träning olika regeler sööru.

Det där med att original alltid är det tystaste, stämmer inte riktigt. Det finns t.ex. crossdämpare som är alldeles för ljudliga för många banåkningar (motardkonverterade crossar råkar ofta ut för detta).

Däremot kan man med enkla medel fixa till en dB-ätare t.ex. genom ett gnistgaller eller liknande tingest. Jag fräste till följande doningar till mitt tämligen öppna Sebringsystem: http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/dB-eater/

En lång metallstrumpa - ungefär som till stålomspunna slangar, men mycket grövre - används till vissa bilar och borde fungera även på hojar. Ser väl lite konstigt ut med en sådan fladdrandes där bak på dämparen, men slår sönder ljudpulserna hyfsat.

För o slippa ta av helsystemet för bankörningen köpte jag en en grej på Mekonomen bestående av ett rör med öppna spår i som sticks in i dämparen, najar fast med slangklämma. finns i 2 storlekar och hör egentligen till Simonsons (?) sportsystem för bilar. Dämpar bra o tar ingen effekt.

Kolla med Touringbutiken,dom har en sorts insats man sätter i och låser fast
med en skruv.

Om inte annat kan det vara något till besiktningen.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!