Klara besiktning

Klarar man besiktning med miniblinkers och ingen skyltbelysning?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan man klara besiktning utan att byta till originalskylthållare med skyltbelysning? Jag har ingen alls för tillfället.

Kanske klarar man inte med miniblinkers heller men jag orkar inte ens försöka börja byta till original då jag vet att så snart jag ska göra A på något så får det följdeffekt B, C, D och E.

Om man får två nedslag på besiktningen, i så fall kan man väl bara fixa ena och sedan få ny respit? I så fall är det ju bara att åka dit med massa småfel, slip on mm, och sedan åka tillbaka då och då hela säsongen?

Hur lång tid får man på sig till ombesiktning?

Foto följer.

Ingen skyltbelysning = 2:a återbesök.
Du har 2månader på dig men endast 1månda till körförbud.
Efter 2:a efterkontrollen & det är fortfarande fel på hojen så får du bara 1vecka innan det blir körförbud. Observera att datumet för en helt ny besiktning ändras aldig utan enbart körförbudet. Skulle det visa sig att hojen har haft underkänt sen förra besiktningen & du besiktar nu & får underkänt så kan då åka på endast 1vecka till körförbud pga att den inte varit godkänd sedan förra besiktningen.

Varför? Jo Vägverket/ASB tröttnade på folk som åkte runt i trafikfarliga fordon som fick 1 månad hur många gånger som helst så de satte just det här med 1 vecka till slut för att få bort dessa fordon.

Så det lönar sig inte att åka på 1vecka hela sommaren utan bygg om för det är ju vartannat år nu för tiden innan nästa besiktning!

Och chansen att de släpper igenom en utan skyltbelysning är obefintlig eller?
Jag har original grejer men jag hatar att skruva massa onödigt skit. Nödvändigt skit också för den delen. :gnissla

Hur är det med silvertejp och sätta dit en temporär lampa och originalskylt nu för tiden?
Vet att någon tejpade fast originalblinkers med silvertejp och fick igenom hojen, dem satt ju på rätt ställe och med rätt avstånd m.m.

Hur är det med silvertejp och sätta dit en temporär lampa och originalskylt nu för tiden?
Vet att någon tejpade fast originalblinkers med silvertejp och fick igenom hojen, dem satt ju på rätt ställe och med rätt avstånd m.m.

Precis min tanke också.
Kanske binda fast en mag lite där under typ.

Och chansen att de släpper igenom en utan skyltbelysning är obefintlig eller?
Jag har original grejer men jag hatar att skruva massa onödigt skit. Nödvändigt skit också för den delen. :gnissla

Det är ganska kört att försöka komma igenom utan skyltbelysning!

Ang tejpa fast blinkers kommer nog ogillas då det inte är en permanent lösning, om du tejpar fast en mag så kommer de undra lite varför den inte är kopplad till tändningslåset?

Det är ganska kört att försöka komma igenom utan skyltbelysning!

Ang tejpa fast blinkers kommer nog ogillas då det inte är en permanent lösning, om du tejpar fast en mag så kommer de undra lite varför den inte är kopplad till tändningslåset?

SNICKSNACK!

Jag och borg här på forumet besiktigade hans audi s2 med den lösningen.
s2.an var import och blivit godkänd utan sidoblinkers vid reg.bes. När den skulle besiktigas vid den vanliga besiktningen året efter så blev det en två a för saknad av sidoblinkers, alltså de vid skärmarna fram, trots att den gick igenom så vid regbes.

Han var inte så sugen på att sätta borren i skärmarna så vi löste det enl följande:

1. åkte till OKQ8 och köpte blinkers till husvagn 8x5 cm:D
2. skarvade på sladdar till framblinkersena(stavning?) och drog skarvsladden i springan till motorhuven
3. Drog sladden utanpå skärmen, satte silvertejp som skydd så att de inte kunde fastna inågot....
4. satte dit blinkerserna med dubbelhäftande tejp och säkrade fastsättningen med ännu mer silvertejp
5. ombesiktigade och gick igenom
6. slet bort allt skit

så jo, uppenbart tillfälliga lösningar släpps igenom

Last edited:
SNICKSNACK!

s2.an var import och blivit godkänd utan sidoblinkers vid reg.bes. När den skulle besiktigas vid den vanliga besiktningen året efter så blev det en två a för saknad av sidoblinkers, alltså de vid skärmarna fram, trots att den gick igenom så vid regbes.

Han var inte så sugen på att sätta borren i skärmarna så vi löste det enl följande:

2. skarvade på sladdar till framblinkersena(stavning?) och drog skarvsladden i springan till motorhuven
3. Drog sladden utanpå skärmen, satte silvertejp som skydd så att de inte kunde fastna inågot....
4. satte dit blinkerserna med dubbelhäftande tejp och säkrade fastsättningen med ännu mer silvertejp
6. slet bort allt skit

ASB gubben var väl för trött att orka bry sig & lät det vara så polisen har nåt att göra. Var S2 importerad för eget bruk eller som flyttsak? Om det var för eget bruk så gjorde han tjänstefel då kravet för sidoblinkers på bilar kom -86!
Annat är det för flyttsak som inte har lika många krav. En del som kommer in med t,ex amerikanska bilar med rött bakjus med både positionslyktor & blinkers som import eget bruk brukar stöta på en del problem. Många vill ha så clean yttre men för att gå igenom registreringen vid eget bruk måste de ha orangefärgade lyktor för blinkers. Då montera de på externa blinkers som ser ut som fan sen när registreringen är klar sliter det bort dem. Nu till problemet är att dagens BI skriver in i regbeviset att det sitter utanpåliggande blinkers & sen när den kommer in på besiktningen så finns de inte där. Voila så får man anmärkning för blinkers ger fel färg!:)

offtopic: om den är intagen som flyttgods och fick dispans vid regbes borde inte den gälla även när bilen blir såld till tredje man?????

ontopic:ang s2 så var den inte import av honom själv i vart fall alltså inte flyttgods. När kom reglerna om typgodkänt fordon inom Eu?

offtopic: om den är intagen som flyttgods och fick dispans vid regbes borde inte den gälla även när bilen blir såld till tredje man?????

ontopic:ang s2 så var den inte import av honom själv i vart fall alltså inte flyttgods. När kom reglerna om typgodkänt fordon inom Eu?

Ja dispensen från flyttsak följer med bilen & inte ägaren då det är undantag på sidoblinkers om den skulle komma ifrån USA.

Är inte helt hundra men någonstans -99/00 på hojar men sen är det lite beroende på bilmärke men det finns en del ifrån -94 men tydligen blev det rätt vanligt runt -97.

SNICKSNACK!

6. slet bort allt skit

Kör med samma lösning på min T-bird som har röda bakblinkers..
Dom garvar sig harmynta men det går alldeles utmärkt... :D

Vad händer vid anmärkning, ombesiktning eller som på bil att man får lova att vara snäll och fixa vad det nu är de gnäller på?

Så länge du inte får spansk flagg (körförbud) så har du 30 dagar på dig att fixa samt att ombesikta till en reducerad kostnad..
Då tittar dom bara på just det felet..
Skulle dock rekommendera att ha hojen i lika gott skick som om det hade gällt
en vanlig besiktning... Se bättre ut och gör det lättare att komma igenom..

Besiktning med miniblinker då, går dte igenom, min skyltbelysning fungerar. Brukar ett standard kolfiber slipon bli godkända, de låter lite men inte så mycke tycke rjag, jag har ett devil!

Såhär fick Kreuger igenom sin hoj på besiktningen :)

Bifogat

• 02258532.JPG
    02258532.JPG
    149.2 KB · Visningar: 111
Lånar väl denna tråden jag också då det snart är dags, byggde faktiskt en ordentlig hållare bak så nu bör skylten sitta rätt och bakblinkersen också.
Dessa är dock mini men "E-märkta", betyder det att dem är ok? De främre saknar Eet, är skapligt stora men sticker inte ut så mycket, är slimmade eller hur man ska beskriva det. Kan det gå igenom?
Någon som har erfarenheter av att besiktiga en gixxer 600 med acra slip on eller liknande?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph