Klantigt drivpaketsbyte...

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar nytt...
Bytte drivpaketet på en av hojjarna nyss, givetvis så var man dum nog och räknade bort en länk för mycket när man skulle kapa kedjan :huvet

Kedjan ska ju nitas ihop, så jag tänkte att det kanske är lugnt om man satte dit ett kedjelås till? Det borde ju inte påverka kedjans säkerhet väl eftersom båda är av nittyp?

Eller är det bara å springa och köpa ny kedja?

Det ska nog inte vara något problem, en kedja är inte starkare (eller svagare) än sin svagaste länk.

Så det ska gå bra!

elmgren skrev:
Bytte drivpaketet på en av hojjarna nyss, givetvis så var man dum nog och räknade bort en länk för mycket när man skulle kapa kedjan :huvet

Kedjan ska ju nitas ihop, så jag tänkte att det kanske är lugnt om man satte dit ett kedjelås till? Det borde ju inte påverka kedjans säkerhet väl eftersom båda är av nittyp?

Ett Kedjelås till ??????????????

Måste du inte ta bort en länk för att få dit det eller tar du en länk från kedjan du kapat

Firefighter skrev:
Ett Kedjelås till ??????????????

Måste du inte ta bort en länk för att få dit det eller tar du en länk från kedjan du kapat

Hur menar du?
Med ett kedjelås till borde jag ju kunna skarva ihop två bitar liksom om du hajjar vad jag menar, dvs att kedjan blir tillräckligt lång.

elmgren skrev:
Hur menar du?
Med ett kedjelås till borde jag ju kunna skarva ihop två bitar liksom om du hajjar vad jag menar, dvs att kedjan blir tillräckligt lång.

Du kan ju inte lägga ihop 2 kedlås direkt..du behöver 1st kedlänk emellan låsen. Så länge du inte kör Pro Street eller gillar att dra på bakhjulet konstant så kan du bra köra med 2 kedlås. Klantigt va det iaf.

Snowjob skrev:
Du kan ju inte lägga ihop 2 kedlås direkt..du behöver 1st kedlänk emellan låsen. Så länge du inte kör Pro Street eller gillar att dra på bakhjulet konstant så kan du bra köra med 2 kedlås. Klantigt va det iaf.

Alltså, givetvis har jag fattat att jag inte kan ha dubbla kedjelås intill varandra... jag tänkte nu isf dela hela kedjan i två delar som jag sen sätter ihop med två kedjelås, på samma avstånd från varandra, dvs = ca 50 rullar åt vardera håll.

Nu spelar nog inte just slitstyrkan så stor roll, för kedjan sitter på en Varadero 125cc -01 sin stått i garaget sen jag skaffade min Blade, och som nu bara ska säljas. Och med 15hk tvivlar jag på att det direkt sliter till så hårt.

elmgren skrev:

Varje dag lär man sig nåt nytt, dagens lektion var: kapa bara bort en länk i taget. :tummenupp

GixxerJensa skrev:
Varje dag lär man sig nåt nytt, dagens lektion var: kapa bara bort en länk i taget. :tummenupp

Hmmm... jo tack, det får man väl lov å säga...
La dit kedjan och mätte och räknade rullarna som skulle bort, men det blidde ändå en för mycket... fan :(

Det går utmärkt med två nitlås med en vanlig länk emellan bredvid varandra. Jag har kört 1400 mil med en 1200 på det sättet och tänker fortsätta till det är dags för nytt drivpaket. Det finns ingen anledning att kapa 50/50.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...