Klantig hyresvärd

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag fick ingen hyresavi för augusti månad när den skulle betalas för ett par tre veckor sedan.
Jaja, den lär väl dyka upp snart, tyckte jag.

Nåväl, tiden gick och ingen avi dök upp. Jag hann börja tänka att det kanske fanns en chans till att de var schyssta och bjöd på en månads hyra under semester...

Men, så var självklart inte fallet för idag dök en påminnelse för augusti upp i brevlådan.
Men, inte bara det, jag fick även en påminnelse för Juli månad :va

Skumt, direkt så gick jag in på fsb.se för att kolla mina utbetalningar.
Jag såg direkt att Juli månad är betald, så den där påminnelsen borde aldrig ha kommit.

Uppenbarligen är det nån vikarie som har klantat till sig nu under semestern (jag ringde hyresvärden i ett ärende tidigare, fick dock prata med en vikarie..).
Jag undrar nu hur ni tycker att jag borde göra.

För det första så måste de ju förstå att Juli är betalt, vilket inte borde ta lång tid då pengarna har funnits på deras bankgiro sedan länge.
Men, hur ska jag göra med påminnelsen? Att betala dubbel hyra nu den här månaden känns ju liksom föga lockande.
Kan jag hävda att de har klantat till sig och på så vis få skjuta på påminnelsen eller nåt? Har nån här varit med i en liknande situation och hur löste ni den?

Dra ut kvitto på att det är betalt, faxa över det samt bifoga påminnelsen så är det ur världen. Den andra fakturan är väl bara att se glad ut och betala.

Hyran är väl bara pröjsa oavsett om det kommer avi eller inte. Det är ju den räkningen som är minst överraskande varje månad. Att ingen avi kommit är ingen ursäkt tycker jag.
Den andra är ju som sagt bara visa kvitto/kontoudrag på.

Edit* ang "betala dubbel hyra", kom inte å säg att du bränt pengarna som skulle va till augustihyran?

Last edited:
skoteridioten skrev:
2383059... missad faktura ...

Autogiro is your friend! :tummenupp

... och har du bränt pengarna du skulle ha till att betala månadens hyra så får du bita i det ruttna äpplet och betala dubbelt nästa vecka..! :mattias

Bara att pröjsa. Du ska va glad att din hyresvärd skickar ut en påminnelse, det gör inte min. Glömmer man en hyra kommer det ett brev från Intrum Justitia direkt med ett inkassokrav på hyran + 100 spänn i avgifter. Betalar man inte då går det direkt vidare till farbror fogde som oxå skickar ut ett inkassokrav, men då är avgifterna betydligt högre än 100 spänn... Har inte råkat ut för det än. Autogiro is your friend :D

Har naturligtvis inte brännt pengarna :va
Menmen, är väl bara att batala och se glad ut då. Fan ;D

skoteridioten skrev:
2383059 Jag fick ingen hyresavi för augusti månad när den skulle betalas för ett par tre veckor sedan.
Jaja, den lär väl dyka upp snart, tyckte jag.
Värden har ingen som helst skydlighet att skicka hyresavier, men gör det som en service till sina hyresgäster. På ditt kontrakt står förmodligen bara "hyra skall erläggas före den sista för kommande månad" eller något liknande. (De flesta hyresvärdar använder nog det standardiserade kontrakt som fastighetsägareföreningen tillhandahåller för i Stockholm det facila priset av 40 kr/papper.) Det ligger i ditt eget intresse att betala hyran som du ska - som skrivits ovan är det ju inte direkt en oförutsedd utgift. Tvärtom är det den räkning man ska betala först av alla! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...