Klantat till det!! Hjälp sökes!

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
Lämnade datorn på under dagen. Väl hemkommen ser jag att datorn har kraschat o bilden har fryst.
Startar om datorn men den vill inte starta upp eftersom den inte hittar hårddiskarna. Går in på bios och ställer in på "auto detect". Den hittar fortfarande inte ngn av hårddiskarna. Prövar med win xp-skivan för att se om den bootar med cd-romen, men icke... blir desperat o klämmer på alla sladdar i burken. Startar upp.. samma visa. Prövar att ta bort processorn för att sedan sätta tillbaka den. Inget händer.. Och nu till det ûberdumma.. Jag tar bort batteriet i moderkortet och startar om. Det som sker sen är att att den säger vad den har för moderkort men inget mer.

Den försöker inte boota och man kan inte komma åt bios. Vad har jag gjort för galet? (gissar att det har med batteriet att göra) och hur återställler jag allt?

Tacksam för hjälp! :Bugar

Nu prövade jag att ta ut batteriet till bioset (?) undet en någon längre stund. Stoppade tillbaka det och nu kommer jag lite längre. bioset visar upp vad den har installerat. Men den hittar ff inte hårddiskarna!!! :huvet

Nu kan jag visserligen gå in i bios på nytt men det hjälper inte att ta på auto detect HDD. Någon som har ngt förslag på vad man kan testa?

Prövade nu med att koppla ur slave-hårddisken o boota upp. Det gick perfekt!
Prövade sen med att stoppa tillbaka den "slaven" men då vart det samma fel...
Betyder det att hårddisken e trasig?

Förmodligen

Ahlstrom skrev:
Prövade nu med att koppla ur slave-hårddisken o boota upp. Det gick perfekt!
Prövade sen med att stoppa tillbaka den "slaven" men då vart det samma fel...
Betyder det att hårddisken e trasig?

Prova att bara ha slaven i o ta bort den andra. Det är ju troligt att den är paj, skulle kunna vara kabeln som strular oxå... Ibland kan en disk "låsa" upp den andra. Dvs problemet skulle kunna vara även disken som faktiskt fungerar, även om risken är minimal.

natron skrev:
Prova att bara ha slaven i o ta bort den andra. Det är ju troligt att den är paj, skulle kunna vara kabeln som strular oxå... Ibland kan en disk "låsa" upp den andra. Dvs problemet skulle kunna vara även disken som faktiskt fungerar, även om risken är minimal.

Har prövat slaven på en annan dator och då fungerar den precis som den ska. Ska snart försöka byta ut sladdarna men vill innan dess säkerhetskopiera innehållet på slavdisken (just in case of). :gnissla

Bäst är ju om sladden är trasig! :-p

Tack för att du svarade! :tummenupp

Troligen var det sladden som krånglade. Stoppade tillbaka slaven i min burk o den startade upp precis som under de felfria dagarna :)

Hoppas ngn kan ha nytta av denna tråd om de hamnar i samma jäkla sits!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti