Klantat med gaffeln.

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Gammal honda f3.-95
bytte oljan på det lata sättet .Utan att palla upp framänden.
Finns skruvar på gaffelben för dränering av oljan.
Fyllde oljan efter demont av toppmutter med bihang.
Ett ben i taget givetvis ,med den andra kvarvarande gaffelmuttern fullt förspänd så det andra benet blev avlastat.
Vid hopmontering fick jag ta i förstås för att komprema fjädern.
Allt gick bra så långt,men märkte att förspänningsmuttrarna gick lätt ,utan motstånd.
Nu står hojen där med ca 10 mm fjädringsväg.

Vad att göra? vill naturligtvis inte demontera hela gaffeln o slita den i stycken..
 
Du blir nog så illa tvungen att göra om och göra rätt. Att bara tömma ur oljan ur gaffelbenen och sen hälla i en viss volym gör att du dels har en massa skit, dels har en helt okänd volym olja i gaffelbenen. Du har alltså i praktiken gjort saker värre genom din insats.
 
Det speciella var att the topnut inte var förankrad med något i gaffeln vid demontering.
samlar på ork.
snart vår :)
 
Det speciella var att the topnut inte var förankrad med något i gaffeln vid demontering.
samlar på ork.
snart vår :)

Det där låter ju som om gaffelns mekaniska delar ramlat isär. Då var det ju bra att du skruvade isär och upptäckte det. Och så jobbigt är det inte att plocka isär, tvätta och montera ihop de där gaffelbenen. Mest kladdigt och luktar sumprunk.
 
Det speciella var att the topnut inte var förankrad med något i gaffeln vid demontering.
samlar på ork.
snart vår :)
Det är knappast konstigt alls om den t ex saknar justering för returdämpning. Men om du häller i olja på det där sättet får du knappast rätt mängd utan antagligen alldeles för mycket...

Gör om, gör rätt. Det kräver ofta mindre arbete också...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Blir att besöka biltema o köpa en sån där lyft med.S
6å tack för tipset. snålade förra året när jag pysslade om en annan hoj.
 
Ska göra en grundlig undersökning i helgen.
Låter troligt att det du säger.
Jag återkommer med rapport på det som var fel.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top