Klammer, kattstrypare eller liknade till gaffelbälgarna

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Upptäckte att jag får undertryck i gaffelbälgarna efter en stunds körande, problemet är att bälgen fungerar som en backventil för luften som finns i den. Då gaffeln fjädrar ihop så trycks luften ut då bälgen ger sig antingen i över eller nedre kant när sen gaffeln fjädrar tillbaka så släpper ju trycket och då tätar bälgen mot gaffelbenet och efter en stund sugs gaffelbälgen ihop av undertrycket som uppstår.

Nu till frågan vad finns det för klammer som man kan använda så man behåller trycket i bälgen då gaffeln fjädrar ihop? Har testa med kattstrypare i stål och plast men det verkar inte funka. Nån form av slangklammer som är lite och smidigt vore ju bäst, har sett att nån använt klammer av "tråd", nackdelen med dessa är ju att man måste dela på gaffeln för att få dit dom.

Alternativet skulle ju vara att göra ett litet lufthål men det känns ju som korkat så damm och smuts skulle kunna komma in genom det hålet

Har ni några tips på vad som kan funka?

Så här ser det ut då bälgen sugs ihop, här har jag ingen kattstrypare i nedre delen utan provocerade fram fenomenet i garaget.

Alla gaffel bälgar på gammla crossar har minst 4 6mm hål i nederkant av just den orsaken du nämner och under alla mina år med crossar så har jag inte bytt en pbox pga skräp skrap ringen sitter ju innanför bälgen.

Okej det ända som gör mig fundersam med att göra hål är ju skrapringen eller dess avsaknad i detta fall. Denna hoj ska ju inte egentligen inte ha gaffelbälgar och då sitter ju skrapringen runt toppen på nedre delen av gaffelbenet men den går inte att ha kvar om man ska ha bälgar.

Vad tror ni är detta nåt att bry sig om om man skulle ta och stansa ett hål i bälgen med håltången? I detta fall behövs nog intet stort hål för att klara ventilationen.

Började fundera på detta med bälgarna och kollade då lite sprängskisser på äldre Hondor på cmsln, som moddlaren säger har ju dessa en skrapring innanför bälgen. Frågan är ju nu om jag kan hitta en lämplig skrapring som har måtten 33 mm invändigt och 46 mm utvändigt, höjden spelar nog mindre roll. Verkar ju som att det blir att riva gaffeln i vilket fall som helst för att få dit skrapringar och hittar jag ingen så får det nog bli nya skrapringar och skippa bälgarna.

Vad heter skrapringen på engelska, kan den heta nåt annat än dust seal? Är väl större chans att hitta nåt på ebay.

Last edited:
Bälgar och skrapringar är ju två olika sätt att hålla smutsen borta och att kombinera dem är väl som att gå omkring med både hängslen och livrem.

Gör hål i bälgarna du, använd en håltång eller nåt så att du får runda fina hål utan brottanvisningar som gör att bälgarna börjar spricka upp.

Är du orolig så öppna och rengör nån gång så mår du säkert bättre sen vare sig det behövdes rengöring eller ej.

Gamla bälgar ser alltid skabbiga ut när dom åldrats. Finns en uppsjö av nya bälgar på marknaden av tvivelaktig kvalitet.
När man började hårdkroma gaffelrören på 60-talet gick fler och fler över till skrapringar. Innan dess rostade gaffelbenen, olja på rören och bälgar var populärt. På mitt långtidsprojekt, en Norton 650SS fikaräser, är det dust seals som gäller.

Får väl se vad som kommer från England om de skrapringarna passar, tycker att det är snyggare med bälgar men vill ha tag på kortare då de jag har är lite för långa och blir lite ihop tryckta för att det ska se riktigt bra ut.

Nu kör jag original tillsvidare till jag hittar andra bälgar under förutsättningen att skrapringarna jag beställt passar.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP