bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Upptäckte att jag får undertryck i gaffelbälgarna efter en stunds körande, problemet är att bälgen fungerar som en backventil för luften som finns i den. Då gaffeln fjädrar ihop så trycks luften ut då bälgen ger sig antingen i över eller nedre kant när sen gaffeln fjädrar tillbaka så släpper ju trycket och då tätar bälgen mot gaffelbenet och efter en stund sugs gaffelbälgen ihop av undertrycket som uppstår.
Nu till frågan vad finns det för klammer som man kan använda så man behåller trycket i bälgen då gaffeln fjädrar ihop? Har testa med kattstrypare i stål och plast men det verkar inte funka. Nån form av slangklammer som är lite och smidigt vore ju bäst, har sett att nån använt klammer av "tråd", nackdelen med dessa är ju att man måste dela på gaffeln för att få dit dom.
Alternativet skulle ju vara att göra ett litet lufthål men det känns ju som korkat så damm och smuts skulle kunna komma in genom det hålet
Har ni några tips på vad som kan funka?
Så här ser det ut då bälgen sugs ihop, här har jag ingen kattstrypare i nedre delen utan provocerade fram fenomenet i garaget.

Nu till frågan vad finns det för klammer som man kan använda så man behåller trycket i bälgen då gaffeln fjädrar ihop? Har testa med kattstrypare i stål och plast men det verkar inte funka. Nån form av slangklammer som är lite och smidigt vore ju bäst, har sett att nån använt klammer av "tråd", nackdelen med dessa är ju att man måste dela på gaffeln för att få dit dom.
Alternativet skulle ju vara att göra ett litet lufthål men det känns ju som korkat så damm och smuts skulle kunna komma in genom det hålet
Har ni några tips på vad som kan funka?
Så här ser det ut då bälgen sugs ihop, här har jag ingen kattstrypare i nedre delen utan provocerade fram fenomenet i garaget.