Kladdigt... glasfibergröt

kajlyl skrev:
Tycker inte det är så jobbigt.. har fått händerna dränkta i lång/kort glasfiberspackel samt. plastspackel.. brukar bara knugga händerna mot varandra så trillar de mesta av, sen e man lite vit i en dag o sen e det borta :) ...nått kladd har jag inte vart med om :va

tipps till nästa gång är att först spackla på kåpan sen slänga på en för stor duk, klippa till och sen på med nytt spackel ovanpå... vill man ha de riktigt kan man upprepa det några gånger :tummenupp
Nu blandar du nog ihop spackel med polyester/epoxi. Spackla gör man sen (om man vill)

Last edited:
Aceton fungerar på polyester, inget annat. Men om det redan har härdat så är det nog kört! Men då klibbar det å andra sidan inte, he he...

Swedie skrev:
Ok! Vad jag egentligen vill ha reda på är hur jag kan få bort klippet från mina händer. Det är riktigt jobbigt.

bara att ladda i en great rulle i DVD´n och börja gnaga på händerna
samma sak när man ska försöka limma nått med "snabblim" allt på händerna/fingrarna och bara skit med jobbet man tänkt sig

Yohooo swedie.
Själv var man så duktig att precis dagen efter man köpt miton så var jag bara tvungen att provköra (grusväg), tjoff sa det och där låg man på backen med en spräckt underkåpa :kocko

Jag plastade den och det vart väldigt bra tycker jag.
Gick till typ såhär:

1. Ruggade upp ytan där plasten skulle appliceras med 50:s sandpapper (grovt som grus nästan)

2. Penslade själva plasten på ytan.

3. La på glasfibermattan och penslade ytterligare tills mattan blev "mättad" av plast.

Sen är det bara ut å gasa :tummenupp

Mito mannen skrev:
Yohooo swedie.
Själv var man så duktig att precis dagen efter man köpt miton så var jag bara tvungen att provköra (grusväg), tjoff sa det och där låg man på backen med en spräckt underkåpa :kocko

Jag plastade den och det vart väldigt bra tycker jag.
Gick till typ såhär:

1. Ruggade upp ytan där plasten skulle appliceras med 50:s sandpapper (grovt som grus nästan)

2. Penslade själva plasten på ytan.

3. La på glasfibermattan och penslade ytterligare tills mattan blev "mättad" av plast.

Sen är det bara ut å gasa :tummenupp

Och, sen ska du rolla med en polyesterroller, annars blir det luft emellan..
Inget bra alls....

jag gjorde iaf felet att ha för stor glasfiberduk. Det är jag rätt säker på.

Japp! Nu sitter skiten stenhårt på mina händer. Fast det klibbar ändå lite.

Jag ska glo på The Passion ...

[10:15] *** Now talking in #sporthoj.com
[10:15] *** Topic is '*gäsp*'
[10:15] *** Set by McB|work on Tue Mar 23 06:58:06
---
[21:54] <NoicE> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=38789 <= LOOOOOOL
[21:55] <BjOrn> hähä
[21:55] <BjOrn> Skulle ju vara sviidi till det..
[21:55] <NoicE> faan vad jag garvade
[21:55] <BjOrn> rusar iväg utan koll
[21:56] <NoicE> ja visst, som en kanin på ecstasy

Swedie skrev:
Köpte Glasfibermatta och Båtplast igår. Och idag så skulle jag ju göra mitt första försök ever på att förstärka en glasfiberkåpa som sitter på min stunthoj. Tror jag gjorde rätt i lägga mattan på bänken o sen pensla på båtplasten (med härdare i). Men jag råka dränka. Så det blev lite kladdigt. Detta är utan handskar! Sen när glasfibermattan var väldränkt så skulle jag lägga den på plats i kåpan. Ahopp! Noll passform. Till slut kom jag iaf på att man kan ju dra ut glasfibern litegranna. Sagt o gjort. Fick till det hyffsat fult (japp fult). Det blev riktigt skabbigt. Dock när det väl torkat så är iaf den sidan av kåpan starkare än innan.

Problem är dock att jag inte använda handskar. Och inte heller hade jag den korreka .. öh "Thinner" förtunnare asså. Så jag testa allt från tvättmedel till snor. Sen till slut använde jag sandpapper på skinnet. Klia dödsfint. Om jag ska berätta hur illa det är det typ så här att jag kan lira in på toaletten o släppa av barnen, och därefter komma ut ur toaletten med pappret fortfarande fast på mina fingrar. Jättejobbe!

Nu antar jag det är försent?

Hur gör ni när ni klibbar me glasfiber o sånt? Antar handskar är vettigt, men asså.. hur ska man använda glasfiber o båtplast korrekt för att förstärka kåpor?
Tvätta händerna med cupran och sandskrubb, funkar alldeles utmärk även när matrisen härdat!! å inte aceton som någon sade, både torkar ur huden å är rätt möe cancer framkallande!! :huvet

Hej.

Diskhandskar är ett bra tips. Jag lyckas alltid ha sönder kirurghandskar då de är så j-vla tunna. Polyester tar du bort med aceton innan det härdat, därefter är det utslitning som gäller! Om du ska plasta där det är mycket kurvor och vinklar så är det lättare att använda glasfiberväv istället för matta. Köp dock sådan väv som är till för plastjobb och inte för väggbeklädnad.

Hur gör ni när ni klibbar me glasfiber o sånt? Antar handskar är vettigt, men asså.. hur ska man använda glasfiber o båtplast korrekt för att förstärka kåpor?[/QUOTE]

Har en kompis som en gång i tiden (på 70-talet) hade en båtfirna....han köpte aceton i 25liters dunkar. Det löser polyesterplasten från dina fingrar.

KentW

Har typ samma problem, jag plastade i Tisdags, har fortfarande glasfiber och grejs på händerna (idag är det Fredag). Nästa gång kör jag MED handskar...

Testade också sandpapper men fick inte bort det riktigt.

Alla mina fingrar är typ täckta av polyester/glasfiber på ovansidan.. :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...