klåpare

Knuffa omkull och en knogbaguette, det tar bättre..ont...:rolleyes:
så känns det när man går omkull, fast 28 ggr ondare. Som ett litet tillägg om han /hon oponerar sig....

Och vad har du vunnit med våld?
Inte så mycket.. Bättre att dämpa sin ilska och resonera... Funkar alltid bättre.. .

Eftersom du hängde på i hans tempo betyder det att du körde lika fort va:D

Jag körde lika fort.. höll tom igen lite.. Men med större marginaler tack vare en bättre hantering av hojen..

Med andra ord skulle jag stannat o frågat de tjejer på bulten ( en R1 o en äldre CBR ) vid stopptecknet, de var på väg till RH.

I sista vänsterkurvan innan stopptecknet så kör den ena ( R1 ) om oss ( ibil ) samt 2st glidare framför oss.

Kompisen kör också om men väntar ut i kurvan o kör som om det vore dubbelfiligt.

Möte med bil eller MC hade slutat i katastrof med tanke på att vi alla troligen blivit inblandade i smällen !

PS; Du som körde läser säkert här, eller din vän! Tank alltid efter en xtra ggn då du kör om !:tummenupp

Ett bra sett att få folk att tänka till lite extra.. är om man som hojåkare talar om för dem hur man upplever deras körning...

För att personen
a) är omogen, vilket denne visar genom sitt körsätt
b) är påväg åt motsatt håll minst lika fort som du själv kör åt ditt
c) allt ovan.

:tummenupp
Och ofta så kör folk flera gånger på bulten.. Man stöter ofta på dem på Rosenhill om inte annat..

jobbar du som polis?
Nej jag jobbar inte som Polis.
Jag jobbar däremot för oss motorcyklister. Jobbar med att försöka få ner olyckorna.
Hur kan vi göra det.. Jo främt genom att själva ändra attityd till hur vi kör...
Lättaste sättet att påverka folk är att faktist prata och resonera med dem.

Det är kul att köra hoj. Jag kör olagligt fort.. Men jag kör snyggt... Dvs håller min sida av vägen. Håller igen vid korsningar. Håller igen vid bebyggelse.. mm. DVS mer riskmedvetet. skulle man kunna kalla det.

Samt om jag ser någon köra konstigt så pratar jag med personen.

jobbar du som polis?
Jag jobbar däremot för oss motorcyklister. Jobbar med att försöka få ner olyckorna.
Hur kan vi göra det.. Jo främt genom att själva ändra attityd till hur vi kör...

Det är kul att köra hoj. Jag kör olagligt fort.. Men jag kör snyggt... Dvs håller min sida av vägen. Håller igen vid korsningar. Håller igen vid bebyggelse.. mm. DVS mer riskmedvetet. skulle man kunna kalla det.

Vad vinner jag då på det?
Förhoppningsvis så vinner jag något åt oss alla.. Färre som tittar snett på oss.
Färre olyckor.. och färre obehagliga möten.

Last edited:
Vad var det för efterbliven klåpare på en gulsvart Honda 1000r som hade sådan okontrollerad hastighet på bulten i jämnhöjd med bed and breakfast att han driftade ut så långt att han fick ta mötet på fel sida, ja han mötte en normal mc-förare som körde lite lugnt just där på grund av att dom har klagat som bor där, och då kommer snubben vinglandes på vänster sida om den mötande motorcykeln. Snubben lever bara för att det inte var en bil han mötte. Det här utspelade sig igår eftermiddag, och killen hade en mattsvart hjälm.

Jag fattar inte hur man kan vara så förbannat kass/dumblåst och värdelös att man kör förbi en hoj på fel sida. Kan inte förstå.

Jag kan inte föreställa mig hur rädd jag hade blivit om jag hade mött en hoj i hög fart på fel sida och i mitt körfält. Jag hade nog pissat på mig :skrämd

de som kör på fel sida nästan medvetet "förlänge" kan ju tänka litemer då annars för dom som känner sig utsatta kan väl köra åt sidan för att underlätta för de finns alltid sånt folk

Få se hur länge det tar innan försäkringsbolagen börjar med - kör du på vägsträckor typ Bulten gäller inte dina försäkringar!

Få se hur länge det tar innan försäkringsbolagen börjar med - kör du på vägsträckor typ Bulten gäller inte dina försäkringar!

Dröjer nog inte länge. Min tjej har t.o.m. inskränkningar i sin sjukförsäkring pga att hon har intimt umgänge med en man från forna Jugoslavien.
Jag har som tur är ett annat försäkringbolag så för mig är det lugnt!

sover hemma i natt

Och vad har du vunnit med våld?
Inte så mycket.. Bättre att dämpa sin ilska och resonera... Funkar alltid bättre.. .

Jag körde lika fort.. höll tom igen lite.. Men med större marginaler tack vare en bättre hantering av hojen..

Ett bra sett att få folk att tänka till lite extra.. är om man som hojåkare talar om för dem hur man upplever deras körning...

Och ofta så kör folk flera gånger på bulten.. Man stöter ofta på dem på Rosenhill om inte annat..

Vad vinner jag då på det?
Förhoppningsvis så vinner jag något åt oss alla.. Färre som tittar snett på oss.
Färre olyckor.. och färre obehagliga möten.

Nä nu fan i mejl ezzo , nu får du skaffa en REFLEXVÄST asså:gnissla

Last edited:
Då får väl jag fylla på då.
Jag stod nere vid fotograferna den 20é och kikade lite på dom som åkte förbi.
Efter att ha stått där ett tag så bestämde jag mig för att åka hemåt.
Lite lustigt i sammanhanget var att en av dom andra killarna som också stod där sa att när man ger sig iväg får man vara beredd på att gasa lite då dom som kommer från rosenhill ("mitt" körfält) kommer ganska fort och man har ju ingen lust att få en hoj upp i häcken.

I af. Jag skulle mot Västerhaninge och skulle då svänga ut vänster från där vi stod.
Jag åkte ut från avtagsvägen för att svänga vänster, Tittade åt höger, Där var lugnt inte en hoj i sikte på hela sträckan.
Jag tittar åt vänster och längst uppe i skogsbrynet kommer 3 hojar i en hastighet som jag inte tyckte var speciellt hög så jag svänger ut och börjar gasa iväg hemåt.
Till min fasa när jag gasar i väg är att jag då ser en R1 (en av dom 3 hojarna som jag såg i skogsbrynet) som skär kurvan ordentligt och ligger långt inne i "mitt" körfält.
Första reaktionen från min sida är att gå ner ännu mer åt höger för att ge honom plats. Men med skräck ser jag att R1 killen tänker samma sak. Nästa grej jag hinner tänka med fronten på R1án mitt framför mig är att F**K nu smäller det och att detta kommer göra ont.
I nästa millisekund bryter jag hojen hårt vänster och killen med R1án passerar mig på insidan.
Direkt efter att han passerat far en känsla av glädje igenom mig att jag inte krockade och att allt är ok.
Nästa grej är att jag tittar bakåt och ser R1á åkaren göra samma sak men fortsätter sen ner mot rosenhill.
Jag fortsätter också hemåt men har tänkt en del på det här efter att det hände.

Det som slagit mig mest och som jag undrar en del över är:
Eftersom det är ca 200meter från skogsbrynet ner till avtagsvägen som jag åkte ut ifrån.
Varför i h-vete bromsar man inte om man kommer in i en kurva och ser att den inte är "ren" utan istället fortsätter gasa på ett sätt som leder till att det enda stället att köra om är på insidan av mig?...

OOOOOOOO vilken kille haha :D

Nedå skoja bara, Idioter finns det över allt. Jag råkade ut för en mötande bil på min sida vägen i en vänsterböj i sommras, Slutade med en bruten arm och en kvaddad hoj (polarens).

Finns många nybörjare på värstinghojar som tror de är rossi eller stoner på vägen när de brassar på för fullt på sina "gp racer" däck på¨kall asfalt. Inte konstigt att det händer olyckor och premierna är sky höga. Just detta har fått mig att inse att på vägen ska man inte åka R hoj bättre att utnyttja den på bana istället...

///Micke

Ni är bara avundsjuka för att ni inte vågar vara lika coola och köra stoll själva.:pannkyss

Lite offtopic, men jag är nyfiken på hur många olyckor som hänt på bulten de senaste åren? Jag tar inte parti för någon utan vill bara veta :)
Danke.

Lite offtopic, men jag är nyfiken på hur många olyckor som hänt på bulten de senaste åren? Jag tar inte parti för någon utan vill bara veta :)
Danke.

Japp, tänkte ställa samma fråga. Hur många olyckor på Bulten och hur många har orsakats av folk som kör på detviset vs snällåkare som bara råkar köra in i en vä svängande bil ?

Whats the big deal liksom, det är så det ser ut på den vägen. Lite skit får man väl tåla och vara vaken.

Japp, tänkte ställa samma fråga. Hur många olyckor på Bulten och hur många har orsakats av folk som kör på detviset vs snällåkare som bara råkar köra in i en vä svängande bil ?

Whats the big deal liksom, det är så det ser ut på den vägen. Lite skit får man väl tåla och vara vaken.

De flesta olyckor med hoj jag känner till på Bulten beror på samma sak som majoriteten av de flesta andra olyckor på hoj enligt statistiken: Motorcykelföraren har kört för fort och härav endera gått ut i skogen eller in i en mötande bil.

Det finns en herre i Sthlm, (aktiv på SH.) som ständigt skär kurvorna på bulten trots möte med sin Hayabusa. Jag vet flera som nämnt att dom fått uppleva detta med just den Busan. Jag tänker inte hänga ut någon utan hoppas att du får dig en lite tankeställare när du läser detta!

FÖR I HELVETE!!!
Läser detta och får kalla kårar.. Läser inlägg där MÅNGA skirver och MÅNGA säger i när man pratar med dem att det är EN VANLIG DAG på bulten.
Hur i hela fridens dagar kan man acceptera det?
Varit på bulten och kört idag.. Ett antal vändor fram och tillbaka.
Såg en bilist (Audi av S modell) som låg typ 1 meter bakom en mc. Bilisten vänder i sorundakorset. Stoppar han där och frågar han vänligt... VART tar han vägen om mc-föraren kör omkull?
Killen svarar "good point. Ska tänka på det i fortsättningen. Tack"
Inga problem alls...

När jag kör därifrån så hamnar jag bakom en hoj som kör på rätt bra....
Djupa nedlägg och 20meter svarta streck ut ur böjarna.. Lånar friskt av mötande körfällt... Och det går hyffsat fort...

Hänger på ner till Rosenhill där jag bara byter några ord med han.
Berättar om de svarta strecken och att det inte är långt kvar tills det släpper i det läget..
Ingen fara säger snubben.. Jag fuskar!
Fuskar??? Frågar jag.
Ja, jag kör på qualifier gp racer....

DVS någon som har övertro på däck...
Farligt det här.. Folk köper bandäck och tror de kan köra som hur som helst..
Nu är det kallt i marken..... Tänk lite längre...

Vart vill jag nu komma med detta inlägg..
Jo om ni råkar ut för något "otäckt" pga någon kör illa på något sätt..
Varför inte bara försöka ta ett snack med personen.. På ett vänligt sätt.
Ett sånt snack ger ofta gott resultat.

Du stod på ganska duktigt själv på bulten. Jag möte dig några gånger.

Ja, men hur många olyckor har vi haft där i år...och sedan ställer vi det i relation till hur mycket det körs där. Jag vet inte alls hur statistiken ser ut där och jag vet ärligt talat inte om det verkligen stämmer att de flesta olyckor beror på att folk kör ut från vägen eller kommer över i mötande fält varpå de smäller in i en bil (låt vara hoj). Vad jag hör och läser handlar det ofta om vänster svängande bilar, backkrön OCH svängande bilar osv. Alla har ju fan rätt bra överlevnadsinstinkt och även de som tar lite större risker inte har någon deathswish....Sen kan det ju vara subjektivt (vilket iof inte gör saken bättre) att en del mäniskor uppfattar en situation som mer hotfull än andra. Jag kör en hel del där ute och måste säga att jag antingen inte stött på något problem eller så uppfattar jag saker inte som ett problem lika lätt.

[sarkasm]
Själv tycker jag någon av dessa "coola killar" kan starta en Bulten tråd där de kan skryta om hur de skär kurvor. Sen vore det schysst med lite statistik om hur många de åkt om på fel sida, hur många gånger de lekt jordfräs etc. Ett mått på sin coolhet liksom.
Den enda regel jag tycker vi kan påtvinga är att om man väl skrivit i den tråden så ska man inte få komma och söka sympati när någon i dess närhet mist livet som en följd av dennes körning.
Alltså cancer = ok, hamna under bil på Bulten = ej ok.

Vi andra håller oss borta från Bulten och om ett par generationer så borde ju generna vara utrensade.

Darwin rules!! :yoparty

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...