Klättra upp för en hög mast

Hoppla. Klippet borttaget nu. Mastklättrarens arbetsgivare uppskattade visst inte att det filmats en del hemlig utrustning.

Äh då ska ni ta en titt på denna, får ont i magen bara av att titta på klippet :) [YOUTUBE-ID]uarEZ-3HXRU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
ja jag hade aldrig gjort det i alla fall :D Men kan tänka mig rushen av att hänga där och titta :tummenupp

Äh då ska ni ta en titt på denna, får ont i magen bara av att titta på klippet :) [YOUTUBE-ID]uarEZ-3HXRU[/YOUTUBE-ID]
Coolt! hade varigt ballt som fan att fästa ett rep längst ut, gå tillbaka halvvägs kroka i senen å göra en backflip från den, skaplig kick skulle jag tro! :D Hmm står en hög kran vid umeå östra... :yoparty Nån som har sele?

Jobba i master, fair. Det skulle jag nog klara utan problem.

Att hänga från en kran utan minsta säkerhet? NEIN, jag vet hur fumlig jag är i vanliga fall :näsblod

När jag körde Lindénkran på räls (44 meter hög) så fanns det en dansk snickare på bygget som hade höjdskräck.
För att vänja sig ville han vara med i hytten när vi gjöt.
När jag körde full sväng och full fart på rälsen med 1,5 kubikmeter betong i kroken gick strömmen.
Det innebär att alla bromsar slår till.
Kranmasten vred sig nog 1/8 dels varv.
Åkvagnen lättade på två hjul.
Sedan fjädrade det tillbaka.

Vi fick vara två man som slog dansken på händerna och fötterna för att få ned honom nerför stegen.

Naturligtvis låtsades jag vara oberörd.
Pulsen lät som en väckarklocka.

Jag undrar om dom i kranen var helt nyktra...ser ut som en sådär riktigt dum sak man gör på fyllan, strax innan man börjar bli nykter....hänga sådär i kranen!? Hade aldrig litat på mig själv. Tänk om man hade fått för sig att släppa!?

Riktigt läääskigt såg det ut

Usch, jag blir seriöst illamående av båda filmerna... hade nog aldrig klarat av något av de... och yes, har höjdskräck som jag botat (mha bungyjump) tillräckligt för att kunna klättra ett gäng meter men det finns fortfarande en gräns.

"ser ni masten där borta? de ska inte ha den längre... den är lång nog"

Seriöst jag får ångest av att bara se på killen! fy fan om han skulle tappa greppet.. då är det bara några sekunders väntan på en säker död...

..och de säger att vi sporthojsåkare har dödslängtan?:gnissla

Hoppla. Klippet borttaget nu. Mastklättrarens arbetsgivare uppskattade visst inte att det filmats en del hemlig utrustning.

Jag såg klippet och har svårt att tro att något av utrustningen var speciellt hemlig.

En antenn är en antenn, det finns inga "hemliga" antenner som är bättre än andra, visst, man kan kanske uppskatta frekvensen en antenn på filmen är tänkt att fungera på och dra slutsatser ifrån det, men alla frekvenser kan användas både till hemliga och ohemliga saker.

Själv har jag sådan här militär högteknologi hemma (inte valpen då, men jag hade gärna haft en sån med):
Valp_med_hogantenn.jpg

Men fyfan! Jobbar själv på höga höjder men skulle aldrig få för mig att testa nått sånt där,räcker ju med en ordentlig kastvind så flyger man:död

Har ingen som helst höjdskräck, men jag skulle aldrig i helvete göra det där !
Speciellt inte om de klättrade upp dit bara för att byta den där jävla glödlampan :rofl

Undra vad de har i lön?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...