Klädsel vid landsväg/stadskörning?

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Ingen ännu...
Håller på att ta hojkortet och har uppkörning vid det första tillfället i sommar.
Jag har ingen båge eller kläder än så länge!
Så jag hade tänkt börja med att inhandla kläderna först, jag har kikat lite på Alpinestars Air-Flo serie tillsammans med en Airoh tyger hjälm.
Funkar detta, eller skall man köra med skinnställ?
Jag skall köpa mig en Yamaha XTX är det tänkt, så jag har inga banracingambitioner :) .

Det vore kul med lite ideer samt tips och råd på vilken typ av klädsel/hjälm som funkar, då jag verkligen är en nybörjare på området!

Personligen tycker jag det är snyggast med crosshjälm när man kör motard! :tummenupp

Annars kör jag med skinnställ. Vid risigt väder, kallt väder eller grusåka kör jag med crosskläder över skinnstället. :musik

Har själv en Airogh Tyger i väntan på stabilare ekonomi men jag är riktigt nöjd får jag säga. :tummenupp
Grymt skön hjälm fungerar bra till gatåkning iom visir men som även går att plocka av och du kan köra den som vilken annan crosshjälm somhällst. - för skärmen som känns något plastig och inte är lika snygg som en på en crosshjälm då men de är priset man får betala om man vill att det ska gå att dra upp visiret. :D

Personligen skulle jag hällre lägga lite mer slantar på en "bra" hjälm än ett flashigt skinnställ om min ekonimi inte tillåter båda. Själv kör jag helställ och integralhjälm, skinnställ för det är absoult överlägset om du vurpar på asfalt och integralhjälm för jag tycker det helt enkelt är skönast.

Själv så införskaffade jag tyg samt en crosshjälm!!
Dels för att jag tycker de passar betydligt bättre till Supermotard samt att de känns lite enklare o bekvämare!!

Blir nog tyvärr tvungen o syna asfalten en gång ordentligt innan jag ändrar mig... :)

Har både crosshjälm och vanlig.
Kör med skinnställ oftast, men har ett par LindSTRands byxor till kortare turer.

Rasorblade skrev:
Har både crosshjälm och vanlig.
Kör med skinnställ oftast, men har ett par LindSTRands byxor till kortare turer.
Vilken hjälm väljer du oftast att åka i och varför? Vore bra att höra en åsikt från en som använder båda.

philsson skrev:
Vilken hjälm väljer du oftast att åka i och varför? Vore bra att höra en åsikt från en som använder båda.

Köpte crosskrukan för en månads sedan, men den kommer att bli no:1 i sommar.
Har kört ett par ggr i vår och även att det var svinkallt så tog jag crosskrukan :D .
Ser coolare ut!! :yoparty

Rasorblade skrev:
Köpte crosskrukan för en månads sedan, men den kommer att bli no:1 i sommar.
Har kört ett par ggr i vår och även att det var svinkallt så tog jag crosskrukan :D .
Ser coolare ut!! :yoparty
Jag har en "motardhjälm". Airoh Tiger som nämts tidigare i tråden, har inte hunnit använda den mycket men jag tycker det är ett bra alternativ då den kan användas som intregralhjälm och även som crosshjälm men jag har inga crossbrillor än så jag får se hur det känns i högre farter. Nu vill jag bara ha en sak och det är vår. Får sånt sjukt damp av dethär vädret. :4skrika

philsson skrev:
Jag har en "motardhjälm". Airoh Tiger som nämts tidigare i tråden, har inte hunnit använda den mycket men jag tycker det är ett bra alternativ då den kan användas som intregralhjälm och även som crosshjälm men jag har inga crossbrillor än så jag får se hur det känns i högre farter. Nu vill jag bara ha en sak och det är vår. Får sånt sjukt damp av dethär vädret. :4skrika
var inne på att köpa Marushin, men eftersom den bara går att köpa på postorder så blev det en vanlig!

Ska du bara ha ett så är det skinnställ som gäller! Själv har jag både skinnställ och ett lindSTRands gore-tex. Har alltid lös ryggskena under samt lösa knäskydd eftersom skinställets inbyggda tillika inte går ner tillräckligt långt på sidorna på knäna tycker jag. Är det riktigt kallt så funkar skinnställ med gore-tex över. Köp riktiga crosstövlar. Känns kanske lite otympligt i början men man vänjer sig.

Jag kör för det mesta med crosskruka för jag trivs klart bäst i den. Ska jag däremot åka på en snabb RR bana med motard eller så så kör jag integralhjälm. Blåser inte riktigt så mycket åsså slipper man skärmen (som märks i 180 km/h...).

- Johan

Quattro skrev:
Håller på att ta hojkortet och har uppkörning vid det första tillfället i sommar.
Jag har ingen båge eller kläder än så länge!
Så jag hade tänkt börja med att inhandla kläderna först, jag har kikat lite på Alpinestars Air-Flo serie tillsammans med en Airoh tyger hjälm.
Funkar detta, eller skall man köra med skinnställ?
Jag skall köpa mig en Yamaha XTX är det tänkt, så jag har inga banracingambitioner :) .

Det vore kul med lite ideer samt tips och råd på vilken typ av klädsel/hjälm som funkar, då jag verkligen är en nybörjare på området!

jag kan passa på att fråga vad ni brukar köra i för stövlar till era ställ. Jag har ett vanligt sporthojsställ alltså inget spec motardställ och kombinerar numera med crossstövlar, det är precis på håret att knäpuckarna inte hindrar mig från att få på mig hela stöveln. Vad har ni för dojor?

Bucho skrev:
Kör med cross-stövlar (Oxtar TCX Comp cross).
Robusta och sköna. :hördu Check out

Körde med vanliga mc-stövlar förut men de kändes lika skyddande som ett par gummistövlar! :brinnerup
lyckades du inte hitta en mindre bild? :hihi
Föresten hur sitter de, nöjd? Och nästan viktigast, vad kostade de.
TCX_Comp_Boot_310x253.jpg

Har själv ett par Berik Contender för att matcha resten av utrustningen. Har dem under inkörning. Men jag lär väl mig växla med de också så småning om. :gnissla
BERIK-CONT-11300.jpg

Last edited:
philsson skrev:
lyckades du inte hitta en mindre bild? :hihi
Föresten hur sitter de, nöjd? Och nästan viktigast, vad kostade de.

Den var kanske i minsta laget!! :lol :hihi
Jag är helnöjd med dom. Sitter klockrent och är varken för varma eller för kalla. Priset är runt 2600:-

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT