Kläder på bröllop

Skit i kostymen, men klä dig snyggt.
Folk skiter väl i hur du ser ut? Ingen bryr sig så länge du är hel och ren.
Det är bara tjejerna som går och glor på varandras klänningar.

Skinnvästen och träskorna kan du dock lämna hemma.

Bröllop. Då ska det stå en dresscode eftersom den gammla att står det inget så är det frack som gäller inte fungerar riktigt i ett modernt samhälle.
Eftersom att det inte står så får du ringa och försäkra dej om att du inte kommer dit dåligt klädd. Tänk om fracken endå ska fram? Fråga även om brölloppet går i en viss färg.
En kostym i mörk (ej svart) färg fungerar alltid, den ihop med en färgad skjorta i brölloppets färg funkar alltid. Komplettera med en ny matchande slips, på bröllop så bär jag alltid en ny slips. Olika moderna konstiga pjuckor går fet bort om du inte vill skämmas resten av livet över att du inte äger ett par riktiga skor. Äger du inte så köp! Ett par vettiga skor har man alltid nytta utav. Svarta, läder, gärna idag med tydliga sömmar. Sömmen kan vara färgad beige eller annan ljusare färg som kan matcha kostymen?. Sen modell mm är fritt val. Skorna är ditt viktigaste plagg, något många glömmer bort.

Ska man bara äga en kostym så är mörkgrå färgen den ska vara. Då är den mest universal och fungerar till det mesta. Men varför begränsa sig? Ha flera, njut utav att vara propert klädd på tillställningar och finare fester. Nyår, dop, studenten(även andras), bröllop mm. En kostym duger alltid som klädesplagg.

Eller framförallt, 17 Mai! :yoparty

Handlade faktiskt min första "riktiga" kostym här i Norge. Skräddarsydd. Och jag måste säga att fy f*n va härligt uppklädd man känner sig!
Det bästa utav allt var ju givetvis att jag (exklusive slips, manchettknappar, skor, skjorta och näsduk) kom billigare undan än när jag handlade en komplett Tigerkostym förra året!

Så till alla som bangar för att skräddarsytt låter dyrt, kolla åtminstånde upp priset för känslan av att bära något som är helt "custom made" för dig är oslagbar!

Eller framförallt, 17 Mai! :yoparty

NEJ!! Det firas i norge och där finns det galna Norrmän. Dit ska man inte och behöver alltså inte kostymen den 17 Maj.:)

Så till alla som bangar för att skräddarsytt låter dyrt, kolla åtminstånde upp priset för känslan av att bära något som är helt "custom made" för dig är oslagbar!

Ett vettigt alternativ för att se bra ut. Passformen på kläder är A och O.
Men kanske inget för den som fortfarande sliter på sin studentkostym från 1995.

Last edited:
NEJ!! Det firas i norge och där finns det galna Norrmän. Dit ska man inte och behöver alltså inte kostymen den 17 Maj.:)

Ett vettigt alternativ för att se bra ut. Passformen på kläder är A och O.
Men kanske inget för den som fortfarande sliter på sin studentkostym från 1995.

Äh, snick-snack. Man behöver väl inte vara galen för att klä upp sig i detta på 17 Mai (och dop, bröllop, nyår o.s.v) :D

Det sjuka är ju dock att du måste ut med 25-40k för herrbunaden och ännu mer för dambunaden. Enda coola är i så fall att till vissa landskapsdräkter hör hög hatt och stooor kniv till dräkten :yoparty

Bifogat

• rogaland-herre-gronn-lite.jpg
    rogaland-herre-gronn-lite.jpg
    108 KB · Visningar: 80
Visa mig gärna någon hänvisning till någon som är duktigt insatt i ämnet... men mig veterligen är inte svart kostym något som är bannlyst på bröllop.

Se t.ex. denna...
http://manolo.se/2005/08/13/fraga-manolo-svart-slips-pa-brollop/

Googla på klädkod + bröllop så kommer du ganska snabbt att komma fram till följande.

http://www.brollopshjalpen.se/kladsel/gaster.php
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klädkod
http://www.brollopssiten.se/clotheskod.html

Från samma webplats som du hänvisade till
http://manolo.se/2009/06/07/kladsel-sommarbrollop-kostym/

Sammanfattninig:
* Med mörk kostym avses i regel mörkblå / mörkgrå.
* Att svart bör undvikas då svart representerar sorg.
* Att svart inte är förbjudet men bör undvikas enligt ovan.

Slutsats. Ja du kan ha svart kostym på bröllop men det kan ses som olämpligt.

Last edited:
Hur som helst så frågade jag bruden idag och hon sa att det inte var särskilt viktigt. Svart kostym, kostymbyxor och finskjorta eller bara vad jag tycker är festfint helt enkelt. Jag är ju däremot ändå sugen på att vara så maxat uppklädd som det bara går eftersom det finns inga andra glada tillfällen som man kan vara det på. Men det är de här förbannade skorna som sätter stopp för det. Jag har inte pengar att köpa nya finskor för tillfället.

De skor jag har tillgång till är:
converse-chuck-taylor-all-star-black-lo.jpg

vans_sk-hi.jpg

Ska man satsa på bara skjorta och kostymbyxor om man har de två att välja mellan tror ni? Jag undrar även då om jag ska ha en klassisk vit finskjorta gjord för nedstoppning ifall jag inte har kostym också. Jag känner mig rätt obekväm med nedstoppad skjorta utan kavaj. Det är aningen för gubbigt/kontorsgay.

Det grymmaste vore ju om man fick tag på nån av dessa.

AustinDumbJC.jpg

Ett par svarta finpjucks på myrorna kostar väl i runda slängar 50:-? Det borde du ha råd med?

Ett par svarta finpjucks på myrorna kostar väl i runda slängar 50:-? Det borde du ha råd med?

Det har du i och för sig rätt i. Jag har däremot aldrig hittat någonting det minsta spännande på myrorna i Luleå.. Det mesta jag funderat på att köpa där har varit för att ha som ett skämt. Jag har ju då däremot aldrig varit där för att köpa finskor.

Hur som helst så känns det drygt att köra 80 kilomter till luleå, inte hitta någonting och köra 80 kilometer tillbaks. :gnissla Får väl ringa runt och fråga om någon har ett par passande skor att låna ut istället.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back