Kläder på bröllop

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag ska på bröllop på lördag. Ett par vänner som ska gifta sig. Jag har aldrig varit på ett bröllop tidigare. Vad ska man ha på sig? Bör jag ha kostym eller duger det med finskjorta, slips och kostymbyxor? Kan jag ha en helsvart kostym eller är det mest till begravningar? Kort sagt, finns det några speciella regler för klädsel som jag inte känner till? Till exempel så blev det begravning i våras där jag var tvungen köpa en vit slips eftersom att närmast sörjande ska ha en vit slips. Finns det liknande regler för bröllop?

Har de inte angett något om klädsel i inbjudan? Då får du antingen fråga vilken klädsel som gäller eller köra lite på känsla utefter hur bröllopet ska hållas/vilka som gifter sig. Borgerlig vigsel hemma i trädgården med ett dussin gäster kanske inte kräver samma klädsel som kyrkobröllop med 200 gäster och bröllopsmiddag på herrgård.

Wikipedia kanske ger en liten fingervisning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klädkod

Jag är också bjuden på bröllop i sommar och funderar på om jag kanske skulle ta och investera i en ny kostym tills dess. Den enda kostym jag har köpte jag för 400kr när jag tog studenten 2001. Så den har hängt med ett tag vid det här laget. :gnissla

Du får aldrig klä dig finare än brudgummen, det är en regel. Alltså har han kostym kan du inte komma i frack.

Som tjej får man aldrig klä sig vitare(ljusare) än bruden.

Den som inte har fler än sin gamla studentkostym har heller aldrig levt ;)

Har de inte angett något om klädsel i inbjudan? Då får du antingen fråga vilken klädsel som gäller eller köra lite på känsla utefter hur bröllopet ska hållas/vilka som gifter sig. Borgerlig vigsel hemma i trädgården med ett dussin gäster kanske inte kräver samma klädsel som kyrkobröllop med 200 gäster och bröllopsmiddag på herrgård.

Wikipedia kanske ger en liten fingervisning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klädkod

Jag är också bjuden på bröllop i sommar och funderar på om jag kanske skulle ta och investera i en ny kostym tills dess. Den enda kostym jag har köpte jag för 400kr när jag tog studenten 2001. Så den har hängt med ett tag vid det här laget. :gnissla

Jag har en helsvart kostym från begravningen plus en svart kavaj som jag brukar supa i och ett par svarta finbyxor. Så om helsvart inte funkar så har jag problem. :gnissla

Jag insåg också just att jag faktiskt är en sån jättebaby att jag inte har ett par finskor. Jag är dålig på sånt här men om det är någonting jag vet så är det att finkläder + converse inte är okej.

Du får aldrig klä dig finare än brudgummen, det är en regel. Alltså har han kostym kan du inte komma i frack.

Men tänk om han bara har shorts då? :(

Last edited:
kör du med kavaj o ett par passande byxor , glöm ej att det ska va svarta strumpor till detta

Står det inget är det frack som gäller.. men ring och hör om du är osäker slipper det bli fel :)

Precis, står det ingen klädkod så är det egentligen högtidsdräkt som gäller (frack och långklänning alt. folkdräkt) men oftast så har de som gifter sig bara inte tänkt på det om det inte står något.
Men svart kostym med vit skjorta och slips är absolut ok, det brukar även vara vad som föredras... vi killar har det egentligen väldigt enkelt då det oftast funkar med det.
Står det klädsel Kavaj så är det just den klädseln som gäller.

Sneakers är inte riktigt att föredra såvida du inte kan göra det snyggt och utstuderat och även stå för att du inte har finskor... men det är svårt.

Sneakers till kostym är ALDRIG rätt. :fakta

Säg det till Lasse Kronér...
Med rätt sneakers, attityd och stil så kan man... men som sagt, det är väldigt svårt.

Men på bröllop hade jag lätt kört med svart kostym, vit skjorta och en passande slips med ett par snygga kostymskor till det... för att sätta en lite extra touch så sätter du en näsduk eller vad det heter i bröstfickan som matchar slipsen... gärna manschetter i skjortan och en snygg klocka så är du kittad så det räcker.

Som sagt. Står det inget så är det frack som gäller.
Det är bara att du dammar av fracken och rotar fram dina ordnar och medaljer ur byrålådorna...:tummenupp

Men...

Det finns två tänkbara alternativ.

1: Du och värdparet tillhör det samhällsskit som alltid bär frack när det är partaj, har stenkoll på klädkoderna sedan modersmjölken och därmed inte behöver påtala på inbjudan vilken klädkod som gäller.

2: Du och värdparet tillhör den stora massan som har noll koll på klädkoder, normalt partajar i de kläder som råkade ligga framme och som inte vet vilken klädsel som gäller även om klädkod är angiven på inbjudan.

Välj det alternativ som passar bäst.
Om det är alternativ nr 1 så är det inga problem.
Om det är alternativ nr 2. Ring och fråga.

Glöm sedan inte att :yoparty

Säg det till Lasse Kronér...
Med rätt sneakers, attityd och stil så kan man... men som sagt, det är väldigt svårt.

Men på bröllop hade jag lätt kört med svart kostym, vit skjorta och en passande slips med ett par snygga kostymskor till det... för att sätta en lite extra touch så sätter du en näsduk eller vad det heter i bröstfickan som matchar slipsen... gärna manschetter i skjortan och en snygg klocka så är du kittad så det räcker.

:mattias

Som gäst vid bröllop bär du aldrig svart.
Mörkblå eller mörkgrå är dock ok. I övrigt hade jag gjort som i ditt exempel.

Svart betecknar sorg.
Den enda som bär svart trots att det är bröllop, är brudgummen om denne bär frack (samt givetvis övriga herrar om det är högtidsdräkt som gäller).

Svart betecknar sorg.
Den enda som bär svart trots att det är bröllop, är brudgummen om denne bär frack (samt givetvis övriga herrar om det är högtidsdräkt som gäller).

Visa mig gärna någon hänvisning till någon som är duktigt insatt i ämnet... men mig veterligen är inte svart kostym något som är bannlyst på bröllop.

Se t.ex. denna...
http://manolo.se/2005/08/13/fraga-manolo-svart-slips-pa-brollop/

Last edited:
Jag insåg också just att jag faktiskt är en sån jättebaby att jag inte har ett par finskor. Jag är dålig på sånt här men om det är någonting jag vet så är det att finkläder + converse inte är okej.

fakk datt.

jag sket i att ha svart kostym etc för att alla andra skulle ha det, så jag hade på mig en grå/svart kostym, vit skjorta. för att få lite färg i komponerandet och inte bara dyka upp som en grå sosse, så hade jag en lila slips samt en lila näsduk (den som du har i övre 'kavajfickan').

och eftersom jag inte är som alla andra, dök jag upp, inte i finskor, utan i mina svarta adidas superstar med vita stripes. jag var nog den enda som fick komplimanger på bröllopet för min klädsel.

edit: bröllopet var nu i lördags och ett riktigt traditionellt kyrkbröllop.

Sneakers till kostym är ALDRIG rätt. :fakta

...det är inte 1809 nu utan 2009, släpp sargen och kom in i matchen...

Last edited:

Svart betecknar sorg.

Det har alltid funkat för mig. Det har blivit en fem, sex bröllop senaste året och det har funkat med den svarta studentkostymen på samtliga.

Gällande sneakers hade ena halvan av värdparet på min syrras bröllop svarta Converse till sin kostym, han passade bra i det.

fakk datt.

jag sket i att ha svart kostym etc för att alla andra skulle ha det, så jag hade på mig en grå/svart kostym, vit skjorta. för att få lite färg i komponerandet och inte bara dyka upp som en grå sosse, så hade jag en lila slips samt en lila näsduk (den som du har i övre 'kavajfickan').

och eftersom jag inte är som alla andra, dök jag upp, inte i finskor, utan i mina svarta adidas superstar med vita stripes. jag var nog den enda som fick komplimanger på bröllopet för min klädsel.

edit: bröllopet var nu i lördags och ett riktigt traditionellt kyrkbröllop.

...det är inte 1809 nu utan 2009, släpp sargen och kom in i matchen...

Som sagt, det går utmärkt, kräver lite eftertanke till detaljerna och rätt attityd för det bara.

Jag tycker att sneakers kan fungera till en kostym om man är rätt person och vid rätt tillfälle. Men då ska de vara box-fresh, i ganska neutrala färger och av i alla fall något som när slimmad klassisk modell. T.ex. Adidas Superstar, Converse Allstar, Henry Lloyd, Fred Perry, Lacoste, Le Coq Sportif om modell och färg är rätt.

Gamla pösiga och skitiga DC skejtdojor som är lila och turkosa med gula inslag fungerar inte med en kostym. Så länge inte kostymen är i samma skick och man befinner sig på en väldigt informell tillställning. Som invigning av den lokala skejtparken.

Jag skulle nog kunna ha ett par Adidas Superstar till mina kompisars bröllop. Men om morsan skulle gå och dö skulle jag nog inte kunna ha det på hennes begravning. Och farsan skulle aldrig kunna komma undan med sneakers till en kostym.

Nyss så pratades det gaddningar, percing mm här på SH. Då blev vi som sa att det ser ut som om man är en intern mm idiotförklarade. Där idiotförklarades alla vi som har en kollektion utav kostymer som icke levande, tråkiga inte leva livet mm.

Nu får vi ge tillbaka!!!!:yoparty

Bröllop. Då ska det stå en dresscode eftersom den gammla att står det inget så är det frack som gäller inte fungerar riktigt i ett modernt samhälle.
Eftersom att det inte står så får du ringa och försäkra dej om att du inte kommer dit dåligt klädd. Tänk om fracken endå ska fram? Fråga även om brölloppet går i en viss färg.
En kostym i mörk (ej svart) färg fungerar alltid, den ihop med en färgad skjorta i brölloppets färg funkar alltid. Komplettera med en ny matchande slips, på bröllop så bär jag alltid en ny slips. Olika moderna konstiga pjuckor går fet bort om du inte vill skämmas resten av livet över att du inte äger ett par riktiga skor. Äger du inte så köp! Ett par vettiga skor har man alltid nytta utav. Svarta, läder, gärna idag med tydliga sömmar. Sömmen kan vara färgad beige eller annan ljusare färg som kan matcha kostymen?. Sen modell mm är fritt val. Skorna är ditt viktigaste plagg, något många glömmer bort.

Ska man bara äga en kostym så är mörkgrå färgen den ska vara. Då är den mest universal och fungerar till det mesta. Men varför begränsa sig? Ha flera, njut utav att vara propert klädd på tillställningar och finare fester. Nyår, dop, studenten(även andras), bröllop mm. En kostym duger alltid som klädesplagg.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back