Kläder och skyddsutrustning

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390
Nu börjar jag bli lite trött. Ok jag förstår att återförsäljarna för div personlig utrustning inte kan ligga på allt i lager, men bara därför att dom inte gör det efterlyser jag webshoppar på personlig utrustning. Eller om någon vet en riktigt bra och välsorterad butik någonstans i skåne eller halland.

Jag kommer inte ha skinnställ men därimot skydd under byxorna som ska se bra ut. Ja ok jag erkänner jag är väl en posör om det innefattar att man vill ha en snygg utrustning. Har någon en ide på en snygg modell? Vill att dom ska gå utanför stöveln.

Jacka har jag nog bestämmt mig för alpinestars magnum modell.

Stövlar. Ja vad rekomenderar ni? Vector? flexforce? För och nackdelar motages gärna.

Hjälm där har jag inte en susning av vad jag ska välja men den kommer inhandlas i butik, vågar inte chansa där.

Tänkte även köpa ett överkroppsskydd som innefattar armbågar, axlar och ryggskydd i ett.

Samt jag känner att jag skulle vilja ha ett höftskydd iom att jag bara ska ha textilbyxor. Vet att jag sett det någonstans men vart??

Så har ni bra tips så vore jag tacksam.

Mvh/Daniel

Som överkroppsskydd kan jag tippsa om Ufo Scorpion, använder den till crossen och även haft den till motarden då det har varit för varmt för skinnet.

Den är vurptestad flertalet gånger :D
Alla återförsäljare av Jofrab's sortiment kan ta hem denna (dvs. en jäävla massa). Kika på jofrab.se vad som är närmast, finns bilder där med. Ligger under cross.

149_Lizard-00.12189-take-001.jpg

Dessa byxor körde jag med innefodret kan man ta ur om det regnar, går att göra om till shorts lätt, många fickor också går det att sätta in knäskydd och höftskydd, dock körde jag med andra.

Lindstrands Lizard http://www.jofama.se
Sen hur dom håller vid en marksyning är en annan femma.

Hjälm så körde jag med en Shoei, riktigt skön och väl värd pengarna.

Överkropps skydd har väl ufo för runt 1990:-.

Last edited:
Ska du köra asfalt tycker jag du ska tänka om en extra gång ang skinn.. Känns att smaka på asfalt i tunna kläder! Köpte mig ett par vector här om dagen och är hittills nöjd! En lagom sko för en asfalts åkare.. ingen riktig cross sko och sulan ska va lite knepig att byta men den kändes också mer lagom för en gatåkare!

Har ett par vektor stövlar... Tycker dom är helt okej... Överskydd vill jag tippsa dig om daineese helväst... Super skön... Känns knappt att den sitter på...

Bifogat

• 060113_4.jpg
    060113_4.jpg
    15.6 KB · Visningar: 150
homerone skrev:
2366267 Nu börjar jag bli lite trött. Ok jag förstår att återförsäljarna för div personlig utrustning inte kan ligga på allt i lager, men bara därför att dom inte gör det efterlyser jag webshoppar på personlig utrustning. Eller om någon vet en riktigt bra och välsorterad butik någonstans i skåne eller halland.

Jag kommer inte ha skinnställ men därimot skydd under byxorna som ska se bra ut. Ja ok jag erkänner jag är väl en posör om det innefattar att man vill ha en snygg utrustning. Har någon en ide på en snygg modell? Vill att dom ska gå utanför stöveln.

Jacka har jag nog bestämmt mig för alpinestars magnum modell.

Stövlar. Ja vad rekomenderar ni? Vector? flexforce? För och nackdelar motages gärna.

Hjälm där har jag inte en susning av vad jag ska välja men den kommer inhandlas i butik, vågar inte chansa där.

Tänkte även köpa ett överkroppsskydd som innefattar armbågar, axlar och ryggskydd i ett.

Samt jag känner att jag skulle vilja ha ett höftskydd iom att jag bara ska ha textilbyxor. Vet att jag sett det någonstans men vart??

Så har ni bra tips så vore jag tacksam.

Mvh/Daniel
Dom här kör jag med.http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=157695&stc=1&d=1155239782
http://www.hoodjeans.co.uk/html/k7jean.html

Bifogat

• Blue_K7_No11small02.jpg
    Blue_K7_No11small02.jpg
    21.7 KB · Visningar: 176
Cervantes skrev:
2366397 Ska du köra asfalt tycker jag du ska tänka om en extra gång ang skinn.. Känns att smaka på asfalt i tunna kläder! Köpte mig ett par vector här om dagen och är hittills nöjd! En lagom sko för en asfalts åkare.. ingen riktig cross sko och sulan ska va lite knepig att byta men den kändes också mer lagom för en gatåkare!

Jo jag kommer köra asfalt till 90%, men jag resonerar så här: Vart är man mest sårbar vid en eventuell marksyning? Höfter,knän och fötterna. Och jag hade ju tänkt att skydda dom delarna så gott det går med skydd under textilbyxorna. Det är väl ballarna som är svårast att skydda utan skinn.

Och sen vector skon kommer nog duga ypperligt för mig då jag inte tror att jag kommer släpa skorna i varje sväng. Hur är dom i storlekarna i förhållande till sin normala skostorlek?

mr_chainsaw skrev:
2366458 Har ett par vektor stövlar... Tycker dom är helt okej... Överskydd vill jag tippsa dig om daineese helväst... Super skön... Känns knappt att den sitter på...

Sitter skydden på plats hela tiden? Dvs inte flyttar sig(snurrar sig)på armarna eller så?

Empa skrev:
2366331
149_Lizard-00.12189-take-001.jpg

Dessa byxor körde jag med innefodret kan man ta ur om det regnar, går att göra om till shorts lätt, många fickor också går det att sätta in knäskydd och höftskydd, dock körde jag med andra.

Lindstrands Lizard http://www.jofama.se
Sen hur dom håller vid en marksyning är en annan femma.

Hjälm så körde jag med en Shoei, riktigt skön och väl värd pengarna.

Överkropps skydd har väl ufo för runt 1990:-.

Något i den stilen men jag ser inte fördelen med avtagbara ben snarare tvärtom. Hade ju varit roligt om dom fanns med lite färginlägg också.Men annars helt ok modell.

Last edited:
homerone skrev:
2366606Något i den stilen men jag ser inte fördelen med avtagbara ben snarare tvärtom. Hade ju varit roligt om dom fanns med lite färginlägg också.Men annars helt ok modell.
Har samma byxa fast utan avtagbara ben, verkar dock som den modellen utgått nu. Du hittar sortimentet på http://www.jofama.se/motorcycle_wear/ om du klickar dig in på "Lindstands" och "Textil" (inte världens lättaste navigation).

Kör med Ufo skorpion, Linstrands byxer samt jacka, vector stövlar.. Är helnöjd.. När det är för varmt ersätter jag STR jackan med "lämplig" tröja.. ;) Ska byta hjälm då min inte har tvättbar insida, vilket är mycket dumt! Brillorna jag har är Progrips Light sensetive, dom blir mörkare vid starkt ljus och ljusare då det är lite mörkare.. Hur bra som hellst!

Bifogat

• 0013.jpg
    0013.jpg
    128.7 KB · Visningar: 207
Last edited:
homerone skrev:
2366606Jo jag kommer köra asfalt till 90%, men jag resonerar så här: Vart är man mest sårbar vid en eventuell marksyning? Höfter,knän och fötterna. Och jag hade ju tänkt att skydda dom delarna så gott det går med skydd under textilbyxorna. Det är väl ballarna som är svårast att skydda utan skinn.

Och sen vector skon kommer nog duga ypperligt för mig då jag inte tror att jag kommer släpa skorna i varje sväng. Hur är dom i storlekarna i förhållande till sin normala skostorlek?

Ang. skinn så det som skyddas bäst är ju när du glider på asfalten! tyckte mig läsa i bikes test på textil kläder att dom ska hålla för 20 sekunder i 30 km/h vilket i mina öron låter livsfarligt! Men smaken är som baken..

Ang. skorna så tror jag dom funkar kanon! är väldigt nöjd än så länge med mina riktigt stabila och sitter bra.. Ang. storleken så finns dom bara i halva storlekar.. Där är det bara testa sig fram!! allt som är storlekar bör man testa innan man köper för det ska ju sitta bra!!

Cervantes skrev:
2367350 Ang. skinn så det som skyddas bäst är ju när du glider på asfalten! tyckte mig läsa i bikes test på textil kläder att dom ska hålla för 20 sekunder i 30 km/h vilket i mina öron låter livsfarligt! Men smaken är som baken..

Ang. skorna så tror jag dom funkar kanon! är väldigt nöjd än så länge med mina riktigt stabila och sitter bra.. Ang. storleken så finns dom bara i halva storlekar.. Där är det bara testa sig fram!! allt som är storlekar bör man testa innan man köper för det ska ju sitta bra!!

Textil ÄR inte speciellt bra om man vurpar, kör själv i en Beringer-jacka och just dessa Lizard-byxor plus ryggskydd. Fick bakhjulssläpp för någon vecka i låg hastighet och gled nån meter. Visst jag slog mig inte eller fick ont någonstans men jackan gick det hål i och byxorna också. Brallorna pajade nog mest p.g.a stövlarna.

Ska själv köpa ordentlig skyddsväst och höftskydd tills nästa säsong.

Nä visst är det så att skinn skyddar överlägset mot textil, men jag kommer inte köra bana alls och somsagt jag kommer bulsa på mig så mycket skydd under som är möjligt.:)

homerone skrev:
2367491 Nä visst är det så att skinn skyddar överlägset mot textil, men jag kommer inte köra bana alls och somsagt jag kommer bulsa på mig så mycket skydd under som är möjligt.:)

Jag tycker iofs det är mer motiverad med skinn i trafiken än på motardbanan.. går ju iregel fortare i trafiken! sen hjälper det iofs inte att du har 4 lager med textil om du glider en bit på asfalt.. Men som sagt valet är ju ditt och smaken är olika ville bara ge min åsikt :)

homerone skrev:
2367491 Nä visst är det så att skinn skyddar överlägset mot textil, men jag kommer inte köra bana alls och somsagt jag kommer bulsa på mig så mycket skydd under som är möjligt.:)
Jag vurpade på väg till jobbet i våras.Farten var knappt 100 km/h och med tanke på hur jackan såg ut som jag hade utanpå skinnstället så vet jag vad jag kommer att använda för kläder i fortsättningen också:)

Alpinestars har förmodligen det smidigaste överkroppsskyddet: http://store.dsrpowersports.com/smxbionic.html

Tåberg här på forumet har ett. Ser grymt skönt ut och verkar funka bra. Jag tror även att han har krachtestat sitt så fråga honom.. ;P

Själv kör jag med UFO Downhill. Funkar också bra, billigt.

Busaberg skrev:
2367618 Jag vurpade på väg till jobbet i våras.Farten var knappt 100 km/h och med tanke på hur jackan såg ut som jag hade utanpå skinnstället så vet jag vad jag kommer att använda för kläder i fortsättningen också:)

Kan tänka mig hur det såg ut, skinställ står högt på min inköpslista iaf..

Någon som vet något bra tvådelat till vettig peng?

Sinisalo överkropps skyddsjacka / tröja / nätbrynja "hehe" fung på mig iaf, lindstrands byxor, vector stövlar "prova andra stövlar men strula med växlingen" , ufo knäskydd som sitter fast på benet o inte löst i byxan, hjälm har ja hjc cross hjälm o en airoh warrior som ja byter mellan efter humör=)

Tack alla för era tips på utrustning. Får nog ta mig en liten fundera om det blir skinn eller textil. Hmm.:va

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back