Kläder från USA

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Nån som beställt och fastnat/inte fastnat i Tullen? Läste i nån tråd att allt fastnar nu sedan nya rutiner införts. Så sjukt billigt med tex KTM Power wear i jämförelse mot EU. Har en kompis i USA som kan skicka dem men åker öndå på moms, även om de är begagnade sa Tullverket till mig.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Allt jag beställt från staterna de sista 3 åren har åkt på tull tyvärr. . Till och med ett paket med två tröjor
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Skickar han det som privatperson till dig som privatperson (med USPS typ) och deklarerar värdet till under 50 dollars, då slipper du både tull och moms.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag har alltid åkt på tull och moms på det jag beställt från USA oavsett vad som varit i paketet.
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Bara att din kompis skickar det som gåva till dig så slipper du allt sånt!

När jag läser svaret från Tullverket igen så framgår det faktiskt inget angående "gift" dvs skickas som gåva.
Däremot så måste man väl ändå skriva värdet? Även om jag får det "gratis"? Men $50 kommer väl inte att accepteras om de tittar i paketet?
Svar från tullverket:
"Eftersom priset (exklusive frakt) är under 1300 kronor så betöver du inte betala någon tullavgift. Du måste dock betala 25 % moms på pris+fraktkostnad plus fraktbolagets avgift för att de utfärdar en tulldeklaration.

Det spelar i sammanhanget ingen roll att de säljs begagnade och av en privatperson.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag."
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Du kan definitivt inte lita på att du slipper tull bara för att det står "gåva" på paketet. Vette tusan om det hjälper alls faktiskt. Enligt mina empiriska studier är det helt random om man får dega eller inte. Jag handlar rätt mycket på ebay.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Men $50 kommer väl inte att accepteras om de tittar i paketet?

Rent krasst har dom ingenting att göra med det.

Jag har fått grejer hemskickat som varit värda 10-15.000kronor och fortfarande skrivit $50 som värde. Gnäller dom så är det bara att visa ett kvitto på $50.

1. Viktigt att veta är att värdet på paketet är även försäkringsvärdet. Dvs, försvinner det - tough luck.
2. Den som skickar paketet begår ett bedrägeri. Men risken att åka fast om man gör det vid enstaka tillfällen och inte hela tiden jämt är slim-to-none.
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Moms 25%, tullavgift 12%. Oavsett skiljer det rejält i pris mot Sverige. Vill inte göra något som är olagligt för att spara några hundringar. Jacka och byxa totalt med frakt från USA: 2521.- räknat med dollar på 6,55 inkl. bankens 1,5% växlingskurs.
Pris i Sverige: 4387.- Äh, blir nog köpa i Sverige istället. Lättja....
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Va hur räknar du ? Du sparar ju en lax
Rätt, räknar jag med 25% moms OCH 12% tull så hamnar jag ändå lägre än i Sverige, dvs 3560.- (om tullavgiften räknas ovanpå frakt och moms). Annars lägre:)
Osäkert med storlekar då de inte finns nånstans att prova. Hade någon ÅF haft dem inne så hade jag säkert köpt dem där och då.. men men.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top