Kläder för män - Dålig passform

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Nu lär det vara fel forum, eller så är det inte det. Vi kör i vind.

När jag handlar kläder, vilket sker varje månad, är det en upptäcksfärd el grande att hitta något som passar. Det är inte direkt så barnen i afrika gråter av det, men det är marginellt jobbigt.

Jag vet inte hur ni upplever era klädköp. Jag är 173 cm, väger 70 pannor och är slank med muskler. Bildgoogla på Zac Efron(Ja, vafan. :ghey) om det inte säger någonting om kroppsform.

Hur som helst, jag upplever att 95% av utbudet för överkroppen, skjortor såväl som tröjor och T-shirts, är helt åt helvete felsytt.
Även minsta storleken sitter löst som en sopsäck, och det är så väldigt uppenbart inte ens storlek. Om de för en gångs skull kommer ner tillräckligt i storlek så är de allt som oftast alldeles fel i övrigt. För smala axlar, säckiga i magen och inte det minsta insytt. Som en fyrkant med armar. :mad:

Varför är det egentligen såhär? Det finns ju folk som är betydligt mindre än jag. Var ska de köpa kläder? Syr de själva? Köper de på barnavdelningar? Det är något jag i vuxen ålder alltid undrat.
Det känns som en tämligen god idé av affärer att införa ännu mindre storlekar, samt ha tajta kläder för de som önskar(Jag exempelvis avskyr när T-shirts fladdrar, och tajta sådana är en grav minoritet i utbudet), eftersom det verkar finnas nån outtalad regel att män inte ska ha figursydda kläder.
Det finns såklart undantag. Någon enstaka butik har figursydda skjortor vid sidan av de ölmagsanpassade.
Det känns väldigt dumt att bara klassa kläder under två kategorier; "Män" och "Kvinnor". Det är inte direkt så att alla har samma kroppsform fast i olika storlekar, bara.

Nu ska jag äntligen, efter mången års undran ställa frågan:
Är det fler än jag som känner såhär?
Och: Om ja, vad gör ni åt det?
Och om någon är insatt i klädbranschen:
Hur ser man på saken när man designar kläderna? Vad är det för mall man går efter, hur ser denne ut? :va

Last edited:
Jag vet av egen erfarenhet, 76kg/189cm, att kläder av amerikanskt ursprung ofta sitter som skit på mig. Köper man däremot kläder som är designade för européer eller ännu hellre svenskar så sitter dom betydligt mycket bättre.

Det är tråkigt att handla kläder. Jag mår illa så fort jag kommer in i en klädbutik. Fömodligen har man bara en modell och syr kläderna efter och sen gör dom i olika storlekar. Och det är en 300000 del av Sveriges befolkning som ser ut som Zac Efron, och därför kanske inte kläderna görs för att passa honom.
Bli tjock? Jag vet inte, men ett tips.

Bli tjock? Jag vet inte, men ett tips.

Eller kanske borra? :gnissla
Jag tyckte inte heller det var kul när jag var 15. Men nu har det gått 9 år, och plötsligt uppskattar man att se bra ut. Eller se ut över huvud taget.

Det rör sig inte om Efron, det rör sig om män i allmänhet som inte är byggda som skogshuggare.

Last edited:
Vilken klädstil kör du?
Hip-hop baggies verkar inte var din grej!

www.sivletto.com har grymma trasor, om dom passar har jag ingen aning om!

rocka skräddarsytt. jag har aldrig blivit besviken när jag har gått till skräddaren så det är mitt tips men det gäller skjortor/kavajer + liknande

Det är sjukt irriterande, och att handla kläder utan en polare är tamefan omöjligt. Blir så jävla irriterad på expediter som säger att det ser bra ut när man inte ser klok ut på en fläck.
Jag vill inte ha supertajta t-shirtar för då är man ju en "spännbög" och vill inte heller ha en stor fladdrig sak som man ser tjock ut i. Att hitta kläder som passar är inte lätt.

Dyrare kläder har bättre passform, orättvist att tjejjerna kan handla på hm och få snygga kläder :mad:

Det där är fasen sant, dom kan hitta en riktigt schysst fest-klänning för under 400 kr lätt. eller kanske bara vill ha något nytt och fixar tre schyssta toppar för 79 kr styck.
Skulle man själv bara se ut som "alla andra killar" med vanliga jeans och t-shirt på en fest så skulle dessa två plagg oftast inte hamna på under 1000 kr :näsblod (om man inte drar till Ullared och införskaffas "kläder"......)
Skulle man vilja skruva upp sig några snäpp och se mer märkesmedveten ut, vare sig det skulle vara kostym-aktigt eller fortfarande jeans/t-shirt eller piké så får man nog räkna med 2500-4500 för ett komplett set... hipp hipp hurra :mad:

Det är fasen irriterande, men bäst att inte klaga, Gudrun Schyman kanske blir grinig på en då :rolleyes:

Det där är fasen sant, dom kan hitta en riktigt schysst fest-klänning för under 400 kr lätt. eller kanske bara vill ha något nytt och fixar tre schyssta toppar för 79 kr styck.
Skulle man själv bara se ut som "alla andra killar" med vanliga jeans och t-shirt på en fest så skulle dessa två plagg oftast inte hamna på under 1000 kr :näsblod (om man inte drar till Ullared och införskaffas "kläder"......)
Skulle man vilja skruva upp sig några snäpp och se mer märkesmedveten ut, vare sig det skulle vara kostym-aktigt eller fortfarande jeans/t-shirt eller piké så får man nog räkna med 2500-4500 för ett komplett set... hipp hipp hurra :mad:

Det är fasen irriterande, men bäst att inte klaga, Gudrun Schyman kanske blir grinig på en då :rolleyes:

Ja jeans å t-shirt för under 1000.- måste väl va omöjligt? får inte ens jeans för det :huvet

Piké tröjjor är samma sak, alla piké till tjejjer är lite figur sydda & fina, till killar ser dem ut som tält om de kostar under en femhundring.. Man blir förbannad :mad:

Ja jeans å t-shirt för under 1000.- måste väl va omöjligt? får inte ens jeans för det :huvet

Piké tröjjor är samma sak, alla piké till tjejjer är lite figur sydda & fina, till killar ser dem ut som tält om de kostar under en femhundring.. Man blir förbannad :mad:

Jag var å kollade på pikétröjor igår - de finns för 99 kr på Gina Tricot med då sitter de som en säck päron. Visst kan man handla kläder på HM, GT samt de andra "billiga" kedjorna - om man vill se ut som WT - tyvärr. Så problemet är tyvärr inte bara manligt utan även för oss tjejer.

Billiga kläder är oftast dåligt skurna vilket gör att det blir en ohyggligt dålig passform oavsett om det är uppsydda för män eller kvinnor.

Jag har letat efter ett par jeans i flera månader men inte ens de som kostar runt 1000 kr sitter som jag anser att de skall göra.

Men jag anser att det är bättre att satsa på kvalité jämfört med kvantitet. Har man en bra basgarderob så kan man köpa lite billigare acessoarer för att pifffa upp det hela.

Jag var å kollade på pikétröjor igår - de finns för 99 kr på Gina Tricot med då sitter de som en säck päron. Visst kan man handla kläder på HM, GT samt de andra "billiga" kedjorna - om man vill se ut som WT - tyvärr. Så problemet är tyvärr inte bara manligt utan även för oss tjejer.

Billiga kläder är oftast dåligt skurna vilket gör att det blir en ohyggligt dålig passform oavsett om det är uppsydda för män eller kvinnor.

Jag har letat efter ett par jeans i flera månader men inte ens de som kostar runt 1000 kr sitter som jag anser att de skall göra.

Men jag anser att det är bättre att satsa på kvalité jämfört med kvantitet. Har man en bra basgarderob så kan man köpa lite billigare acessoarer för att pifffa upp det hela.

Just jeans kan jag inte tänka mig att det är nån skillnad, där måste nog även tjejjer över tusenlappen.. Men just små kläder som toppar å allt vad det heter.. För en kille är alla kläder dyra :mad: Men piké vet jag det finns snygga tjej modeller för bra mycket mindre pengar än kill varianten. Men visst kanske inte för en hundring..

Just jeans kan jag inte tänka mig att det är nån skillnad, där måste nog även tjejjer över tusenlappen.. Men just små kläder som toppar å allt vad det heter.. För en kille är alla kläder dyra :mad: Men piké vet jag det finns snygga tjej modeller för bra mycket mindre pengar än killvarianten. Men visst kanske inte för en hundring..

Fast det där med jeans brukar alltid sluta på samma sätt. Jag åker till någon av min kuzins affärer och tar fram ett par för ca 1500 kronor. De passar och sedan får jag dem för inköp + moms, vilket innebär att priset brukar sluta på ca 500 kr. Blir man förbannad eller?:huvet:huvet Vilken jefla avans alltså.

De piké jag har införskaffat kostar runt 300-500 kr men då håller de några säsonger oxå om man sköter om dem. Som jag skrev tidigare. Man får det man betalar för - kvalitet kostar.

Varför inte göra som jag brukar, vänta på alla reor som finns och handla kvalitétatskläder för ca halva priset!

Last edited:
Det är sjukt irriterande, och att handla kläder utan en polare är tamefan omöjligt. Blir så jävla irriterad på expediter som säger att det ser bra ut när man inte ser klok ut på en fläck.
Jag vill inte ha supertajta t-shirtar för då är man ju en "spännbög" och vill inte heller ha en stor fladdrig sak som man ser tjock ut i. Att hitta kläder som passar är inte lätt.

Hört talas om speglar? Där i kan man kolla hur tishorna sitter ;)

Sen så till alla i den här tråden som gnäller om kläder, loppet är kört ändå det hjälper inte att ni fula snubbar försöker klä er snyggt :sminkaengris

Last edited:
Vart handlar ni era kläder då? Dressman och H&M så kan jag förstå problemet då deras kläder sitter som skit på alla.
Nu handlar jag väldigt lite kläder då jag helst framför min kropp klädd i arbetskläder, smidigt och praktiskt när man alltid håller igång.
De gånger jag är normalt klädd så blir det en t-shirt, jeans och oftast ett par vita sneakers.
Med denna dresscode kanske det inte är så svårt att hitta passande kläder förvisso, och jag håller nästan samma mått som TS.

Och ja, det är jävligt orättvist att tjejerna kan handla gratis överallt :mad: Mitt senaste klädfynd bestod i 2-pack snygga boxers och ett linne för vardera 89:-, men sen kommer väl grejjerna ramla ihop efter första tvätten :(

Vart handlar ni era kläder då? Dressman och H&M så kan jag förstå problemet då deras kläder sitter som skit på alla.
Nu handlar jag väldigt lite kläder då jag helst framför min kropp klädd i arbetskläder, smidigt och praktiskt när man alltid håller igång.
De gånger jag är normalt klädd så blir det en t-shirt, jeans och oftast ett par vita sneakers.
Med denna dresscode kanske det inte är så svårt att hitta passande kläder förvisso, och jag håller nästan samma mått som TS.

Och ja, det är jävligt orättvist att tjejerna kan handla gratis överallt :mad: Mitt senaste klädfynd bestod i 2-pack snygga boxers och ett linne för vardera 89:-, men sen kommer väl grejjerna ramla ihop efter första tvätten :(

Handlar mest på nk och mq.. Men som sagt, man får ju inget plagg för 79.- direkt som tjejjer verkar kunna få :näsblod

Min bror har precis motsatta problemet, ni borde byta affärer.

Han har pga en sjukdom en inte-så-slank kroppsform (inte fet, men lite mage)
och ALLA skjortor han hittar är figursydda. Vi var på bla J&J och Carlings förra veckan för att shoppa till honom, men om tröjorna/skjortorna inte ska sitta åt runt magen så är de stora som cirkustält över bröst och axlar. :va

Jag köper på Thuns i Faringe - märkeskläder till betydligt mer överkomliga priser. Ofta fjolårets modeller, men det funkar ju på en gammal gnet som mig...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!