Kläder för kyla

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett tips är att till tex. västen köpa en USB förlängningskabel och stoppa i USB-uttaget på hojen om du har, så slipper du ett relativt klumpigt powerbank och ingen risk du står utan kräm ?
Fast då ska man väl ha ett USB-uttag som lämnar lite mer än 1A? 5W utspritt på en hel väst lär inte ge märkbar värme. Vanliga värmehandtag är ju på 30-40W på ganska liten yta, visserligen med styret som kylfläns, men ändå.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Fast då ska man väl ha ett USB-uttag som lämnar lite mer än 1A? 5W utspritt på en hel väst lär inte ge märkbar värme. Vanliga värmehandtag är ju på 30-40W på ganska liten yta, visserligen med styret som kylfläns, men ändå.
Mitt ger 2A. Funkar jättebra och för andra jag känner också koppla in västen ?
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Appropå värmeslingade kläder gjorde jag lite grävande i vintras ang detta. Finns hur mycket som helst från Keis, Gerbing, Oxford m.m. så man blir helt snurrig. Hittade ett annat snåltips på tuben och köpte mig därefter en Hoafy värmeväst för ca 400kr. Exakt en sån här:

Den är jag nöjd med, men det är ju powerbank i ficken som gäller :)
Jag är 172cm på ca 85kg och har en L, rätt små i storleken.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Köpte förra året en vindtät underställströja för att ha under skinnstället vid kalla dagar.

1653549689531.png

I det store hela nöjd förutom en sak, skinnstället har tyg/stretch på insidan av ärmarna och tröjan har tyg/stretch som släpper igenom vind/kyla också på samma ställe, insidan av ärmarna. Givetvis är det där jag börjar kylas ner först. Hade den haft samma material över hela ärmen hade det varit perfekt. Rygg har tyg så den kan "andas" så det inte blir som en plastpåse/ångbastu.

Någon som har tips om vindtät tröja som har heltäckande ärmar?
Vill ju gärna undvika för många lager under skinnstället som är tajt utan massa extra tröjor.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag köpte för några år sedan en vindtät cykeljacka att ha som mellanlager mellan tröja och jacka.
Den tar ingen plats och väger inget (överdrifter) och ger lite skydd även när man tagit av mc-jackan.
Tror jag betalat en tvåhundring på Stadium outlet.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Värmehandtag funkar långt, har dock inte kört i minusgrader. Men hur gör ni med däck? Minns en morgontur till jobbet i 3 plusgrader, däcken var som bakelit. Skitläskigt med släpp i nästan varje kurva.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Värmehandtag funkar långt, har dock inte kört i minusgrader. Men hur gör ni med däck? Minns en morgontur till jobbet i 3 plusgrader, däcken var som bakelit. Skitläskigt med släpp i nästan varje kurva.
Det beror nog mycket på vilka däck du har. Jag kör ofta neråt nollan och har aldrig upplevt det du skriver. Kör däck i stil med Michelin road 5.
Sen är såklart gashanden den som bestämmer och justeras efter omständigheterna.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Jo. men finns ju en anledning till att vi har sommar/vinter däck i det här landet. Det var Metzeler som var på då kommer ej ihåg beteckning dock. Rekommendationen på de flesta däcksidor är att sommardäck ska av vid 5 grader. Borde ju rimligtvis gälla även MC-däck.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Värmehandtag funkar långt, har dock inte kört i minusgrader. Men hur gör ni med däck? Minns en morgontur till jobbet i 3 plusgrader, däcken var som bakelit. Skitläskigt med släpp i nästan varje kurva.

Jo. men finns ju en anledning till att vi har sommar/vinter däck i det här landet. Det var Metzeler som var på då kommer ej ihåg beteckning dock. Rekommendationen på de flesta däcksidor är att sommardäck ska av vid 5 grader. Borde ju rimligtvis gälla även MC-däck.
Finns flera clowner på forumet som säger samma sak. Jag har kört varje dag, året runt i flera år. Inga backdäck som släpper om man inte medvetet gasar satan. Samtidigt vet både du och jag att du inte får släpp i nästan varje kurva vid +5. Snarare att du fått det någon enstaka gång och nu överdriver.

Mina favoritdäck på vintern är Heidenau K60 snow alternativt Michellin road 5. Enda gången det är läskigt är vid isgata eller djup snö. Kör man som du och får sladd i nästan varje kurva vid +5 grader spelar däcken ingen roll. Du kommer gå omkull och det är bättre att du bara kör när det är +20 grader och solsken.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top