kjedja

Hardtrance

Dumskalle
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På landet. Utan grannar.
Hoj
Yamaha XS400 - 83'
Var präcis på besiktning med hojen, och enda felet var kjedjan som MÅSTE bytas. Någon som vet det billigsta/beste stället att få tag i en sånt, och e det svårt att byta??

Hojen e en Yahama XS 400 från 1983.

Tacksam för svar. (Också PM.. :) )
 
Beställ ett drivpaket från Addemoto, och gör en sökning på t.ex. "framdrev" här i mekforumet.
 
Jåke skrev:
Du beställde väl ett helt drivpaket? Annars blir det ny kedja igen snart nog... :brinnerup

Han sa' på besiktningen, att det bara var kjedjan som skulde bytas. Resten var det tydigt inget fel på.

Det var den besked jag fikk.. :confused:

Och vaför byta något som inte e sönder??? :confused: :confused:
 
För att kedja o drev slits "ihop" o byter du kedja utan att byta drev så kommer ngt av det ta slut mycket fortare igen!

Likaså om man gör tvärtom, byter drev utan att byta kedja....

Jag och förmodligen de flesta andra här kommer att rekomendera dig att lägga till ett par extra 100-lappar o byta även dreven nu på en gång!

//Niklas

Chili skrev:
Han sa' på besiktningen, att det bara var kjedjan som skulde bytas. Resten var det tydigt inget fel på.

Det var den besked jag fikk.. :confused:

Och vaför byta något som inte e sönder??? :confused: :confused:
 
Chili skrev:
Han sa' på besiktningen, att det bara var kjedjan som skulde bytas. Resten var det tydigt inget fel på.
Det var den besked jag fikk.. :confused:
Och vaför byta något som inte e sönder??? :confused: :confused:
Kedjan nöts mindre med nya drev... :7peta
 
Chili skrev:
Han sa' på besiktningen, att det bara var kjedjan som skulde bytas. Resten var det tydigt inget fel på.

Det var den besked jag fikk.. :confused:

Och vaför byta något som inte e sönder??? :confused: :confused:

För att kedja och drev är inslitna mot varandra.
Har kedjan gått så långt att den är slut (och inte misskött) är dreven garanterat så slitna att den nya kedjan inte håller länge.
 
Dez skrev:
För att kedja och drev är inslitna mot varandra.
Har kedjan gått så långt att den är slut (och inte misskött) är dreven garanterat så slitna att den nya kedjan inte håller länge.

Ok, då får jag väl byta allt..
En liten sak bara. Det e lite konstigt att den modellen jag har bara heter XS400, står inget om det e en dohc, Se eller något. Ringde präcis till Addemoto, och det var tydigt skillnad på det. Ursäkta, men jag e lite dum på det.. :huvet E ingen mekaniker direkt.. :huvet

Borde väl stå på Reg. beviset om det e det ena el andra??? :confused:
 
Last edited:
Chili skrev:
Det e lite konstigt att den modellen jag har bara heter XS400, står inget om det e en dohc,

DOHC = Duble Over Head Camshaft = dubbla överliggande kamaxlar,
det har mao inte så mycket att göra med vilket drivpaket du ska ha.
Iofs så KANSKE dom har olika kedjor beroende på modell men jag tror inte att
XS:n från det året finns som något annat än med DOHC motor...


Ädit: Stavfle.. :tungan
 
Last edited:
Ghost skrev:
DOHC = Duble Over Head Camshaft = dubbla överliggande kamaxlar,
det har mao inte så mycket att göra med viket drivpaket du ska ha.
Iofs så KANSKE dom har olika kedjor beroende på modell men jag tror inte att XS:n från det året finns som något annat än med DOHC motor...

Han gubben jag pratade med as något om det va skillnad i längd?? Typ 2 led el sånt??

Nja, jag får väl plocka av kjedjan el något..
 
Chili skrev:
Han gubben jag pratade med as något om det va skillnad i längd?? Typ 2 led el sånt??

Nja, jag får väl plocka av kjedjan el något..

Då är det samma kedja iaf, längden har jag alltid måttat på plats i vilket fall som helst, mindre risk för fel då... :D
 
Ghost skrev:
Då är det samma kedja iaf, längden har jag alltid måttat på plats i vilket fall som helst, mindre risk för fel då... :D

Han sa' förresten också att den ene typ av kjedja var bredare, el något... Hmm... :confused: :confused:

Oj va känner jag mig dum..... :kocko :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top