Kjedja fast hojen i golvet/väggen...

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
På tal om stölder av hojar, är det någon som har erfarenhet av att installera en ögla eller bygel i betongvägg/golv? Tänkte använda rejäla grejor när man ändå håller på. Är det expanderbultar som gäller? Ska finnas något slags "kemisk betong" som expanderar har jag hört...

M.v.h
 
954-Fajerbläjd skrev:
Är det ett kit med ögla/bygel+kem eller?

Kemiskt ankare är en "gucka" du sprutar in i hålet du förborrat och rengjort från mesta dammet. Sen kan man t.ex gänga in en gängstång och låta det bränna fast. Kemiska ankare "svetsar" fast stålet i betongen. Observera att om man har mjuk betong så är det lätt hänt att man dras loss en stor koka av väggen istället för bara bygeln/stången.

Det finns alla möjliga olika "kemiska ankare", mitt råd är att åka till Flinks och ta hjälp av dom där. Berätta vad du tänkt använda det till och tillsammans med vilka material. Dom kommer säkerligen plocka fram det bästa just för dig.
 
Smidigast är att borra ett hål, i med en expander! smidigare än kemiska ankare, o billig, sitter som f*n oxå!
 
Goffe skrev:
Smidigast är att borra ett hål, i med en expander! smidigare än kemiska ankare, o billig, sitter som f*n oxå!

Ja... men det är lättare att få loss. Expander-bult går bara att använda i hård betong.
 
vågen skrev:
Ja... men det är lättare att få loss. Expander-bult går bara att använda i hård betong.
Hur vet man vad som klassas som mjuk och hård betong?
Det är ju skillnad på borrmaskiner och borrmaskiner och borrar också för den delen. Provsmaka eller?!
 
954-Fajerbläjd skrev:
Är det värsta sorten eller? Vilken diameter på borr är det som gäller med en bergsögla?
Jag vet inte med det såg tämligen stablit ut. Skicka ett PM till Wheelieman så får du säkert lite matnyttiga råd och rön.
 
En liten fundering...

Varför inte installera ett larm på hojen eller i garaget?

Om det inte finns någon som hör larmet så lär det inte hjälpa med bastanta kedjor, allt kan kapas med en vinkelslip.
 
954-Fajerbläjd skrev:
Hur vet man vad som klassas som mjuk och hård betong?
Det är ju skillnad på borrmaskiner och borrmaskiner och borrar också för den delen. Provsmaka eller?!

:lol
Ok. Jag vet inte hur jag ska försöka förklara detta. Själv har jag god vana av att arbete med bultar i olika betongsorter så jag funderar inte så ofta på hur min skala är :3freak
Men... jag kan ju försöka. Hård betong, eller riktig betong är stenhård. Ofta så hittar man den i t.ex parkeringsgarage, pelare (bärande) m.m. Den är jättehård :hihi
Sen har vi ju mjukare sorter, t.ex lättbetong, blåbetong m.m som blir som sand när man borrar, speciellt när den är gammal. I den här sorten kan man INTE använda vanliga expanderbult. Kemiskt ankare så sitter det rätt bra, gärna med 30 eller 40 cm hål. Det finns speciella bultar och "plugg" för mjuk betong, men dom tar ändå inte så mycket.

Lättaste sättet att kolla är att borra och pröva. Redan när du borrar kan du ju känna om det är "hårt eller "mjukt". I hård betong är det jobbigt att borra (med bra maskin och borr). Sen kan man ju slå in en expander och ta hammaren o försöka dra ut bulten. Om den kommer tillbaks 1 eller 2 mm så är det lugnt, annars känner man att den "smular" sönder betongen.

Om någon som aldrig har borrat i betong ska gör adet nu, se för helve**e skull till att ni använder rätt dimension på borr för just er bult, annrars får man lätt sur min.

Ja jutte ja... Genomgående bult sitter finfint i alla lägen. Dra en härdad gängstång rakt genom en vägg och fäst på andra sidan i plattjärn eller dylikt.

Se bara till att allt stål e härdat o fint och inga muttrar, skulle va surt om tjuven har en skiftnyckel då :lol
 
Last edited:
Hur funkar kemsiskt ankare och expander i asfalt? Gissar att det inte går så bra. Finns det några andra sätt att fästa kättingsöglor i asfalt? Tänkte om man lyckas borra ett konformat hål (som en rättvänd kon alltså) och sedan trycker i betong och sticker ner nån form av ankare som gjuts fast i betongen. Så får man se till att öglan på ankaret hamnar jäms med asfalten eller kanske t.om så att lite av öglan är under betongen. Skulle det funka?

Har annars ett hyffsat stort träd precis jämte hojen. Om man drar kättingen runt trädet så borde tjuvarna få såga ner trädet för att få loss hojen. Och då välter trädet antingen rakt in i något av sovrummen i husen som finns runtomkring, eller så lägger det sig över x antal larmade bilar. Borde va NÅN som vaknar av det och undrar vad som pågår...
 
mattsson skrev:
Hur funkar kemsiskt ankare och expander i asfalt? Gissar att det inte går så bra. Finns det några andra sätt att fästa kättingsöglor i asfalt? Tänkte om man lyckas borra ett konformat hål (som en rättvänd kon alltså) och sedan trycker i betong och sticker ner nån form av ankare som gjuts fast i betongen. Så får man se till att öglan på ankaret hamnar jäms med asfalten eller kanske t.om så att lite av öglan är under betongen. Skulle det funka?

Har annars ett hyffsat stort träd precis jämte hojen. Om man drar kättingen runt trädet så borde tjuvarna få såga ner trädet för att få loss hojen. Och då välter trädet antingen rakt in i något av sovrummen i husen som finns runtomkring, eller så lägger det sig över x antal larmade bilar. Borde va NÅN som vaknar av det och undrar vad som pågår...

haha, primitivt tjuvalarm.
 
Har mitt sovrumsfönster alldeles ovanför min ögonsten. Funderar på att dra en fiskelina från styret till en blomkruka på min fönsterbräda som välter i golvet när hojen rubbas :arsele

Jag borde nog vakna ganska snabbt :D Tycker att det borde räcka för att skrämma bort amatörerna :rolleyes: De riktiga proffsen vill inte ha min hoj :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top