Kjöpa bil/mc i sverige som utlänning, vad behövs?

Tackar! Eftersom bilen jag har kollat på är avställd och obesiktigat måste jag ha ett släp för att hämta den. Kan man hyra på bensinstationer och hur mycket kostar det ungefär pr dygn?

Tackar! Eftersom bilen jag har kollat på är avställd och obesiktigat måste jag ha ett släp för att hämta den. Kan man hyra på bensinstationer och hur mycket kostar det ungefär pr dygn?

Mellan 500-800/dag för ett bilsläp brukar det ligga på.

Antar att den kommer vara försäkrad i Sverige?
Glöm då inte att fixa en trafikförsäkring INNAN du blir ägare av bilen, annars åker du på böter från trafiksäkerhetsföreningen för varje dag som du står som ägare på bilen men är utan trafikförsäkring.

Tack för all hjelp. Om jag köper en bil nu kommer jag inte försäkra den före sommaren, altså den kommer vara avstäld. Måste man också i det fallet fiksa trafikförsäkringen?

1 fråga till:

Om man har ett reg nummer, finns det nånn site där man kan kolla typ: märke, model, första gång registrerad osv?

Tusen takk, just vad jag letade efter.

Antar att den kommer vara försäkrad i Sverige?
Glöm då inte att fixa en trafikförsäkring INNAN du blir ägare av bilen, annars åker du på böter från trafiksäkerhetsföreningen för varje dag som du står som ägare på bilen men är utan trafikförsäkring.

Nänänä...är biljäveln avställd så kostar det inte ett smack i trafikförsäkring. Sen är det inte böter som TFF utfärdar utan en premieavgift för en trafikförsäkring som TFF tillhandahåller om du inte fixat en egen hos ngt bolag.

Fyfan vad jobbigt det låter.

Jag ska skriva hur det är;

Du har Registreringsbeviset
x på reg beviset sitter en ägarbyteslapp som du river av
x båda skriver på och lägger i närmsta brevlåda utan porto
Och sedan får man tillbaks regbeviset i sin egna brevlåda och ombeds sätta på porto. Har hänt mig flera gånger när jag glömt bort det.

Smått orelaterat tidigare problem: måste man inte få ett svenskt personnummer för att kunna äga en svensk bil? Kan man iof få av myndigheter som utlänning men då antar jag att det krävs att man är skriven i landet?

Inget säkert yttrande, ville bara varna så att vår vän inte får problem vid köp, någon som säkert vet får gärna fylla i...

tackar igjen för alla svaren!

Jag kan ju förklara lite mer vad planen är; jag letar efter en amerikanare, men eftersom det är nestan "olagligt" för en norrmann att kjöra en utlansk (heter det så, altså icke norsk) bil i norge så måste den vara veteran.

Det kostar typ 5.000NKR att importera en veteran till norge oavsett motorstorlek, en jänkare nyare enn 78 med V8 kostar flera hundra tusen att importera.

Möjligen kjöper jag en icke veteran, skriver den på min svenska kusin og för över den til norge när den blir veteran.

Är det möjligt att kjöpa försakring för typ 1 vecka, bara så man kan köra hem bilen efter man har kjöpt den?

Ja, då har man kjöpt veteranbil. Det blev ingen amerikanare men en svensk klassiker.... En 1962 Volvo Amazon Herrgårdsvagn! :yoparty

takk för all hjälp :tummenupp

Sorry, jag var bara tvungen. :yoparty
en jävligt bra låt!!:yoparty
Jag älskar min amazon, här är några bilder, den kommer lackeras till sommaren.:kär
ePICT4514.jpg

ePICT4518.jpg

Måste bara säga, sjukt snygg hoj du har !! :yoparty
Ha-faktor 100 !
Tusen tack :)

Last edited:
en jävligt bra låt!!:yoparty
Jag älskar min amazon, här är några bilder, den kommer lackeras till sommaren.:kär
ePICT4514.jpg

ePICT4518.jpg

Tusen tack :)

STOPP för i h-vete!
Du Har inte lust att sälja bilen? :galen
Kan säkert fixa en annan i inbyte om du vill pyssla.

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back