Kjöpa bil/mc i sverige som utlänning, vad behövs?

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
jag funderar på att kjöpa en gammal bil i sverige, men jag kommer inte att registrera den i Norge efter som det kostar jävligt mycket att importera den, altså jag vill kjöra på svenska skyltar. Kan jag som Normann kjöpa, försäkra etc en bil i sverige utan svensk personnummer etc?

Är nog svårt o försäkra en bil i sverige om du inte är skriven här.
Skriv bilen på nån du känner istället.

det var det jag trodde, men det blir nog inga problem. hur mycket är "omregistreringsavgiften" i sverige? och års/veg avgiften?

det var det jag trodde, men det blir nog inga problem. hur mycket är "omregistreringsavgiften" i sverige? och års/veg avgiften?

"omregistreringavgift", menar du då ägarbyte så är det gratis,
registreringsavgift vet jag inte men det lär stå på www.bilprovningen.se
trafikförsäkringen varierar från bil till bil och från person till person, men några tusingar kanske, om året.

Sen vet jag inte om detta är sant eller ej; när jag jobbade i Norge så frågade jag en norrman varför inte norrmän kör svenska bilar på släkt eller vänner i norge eller dylikt. Han sa då att det är enormt höga böter/skatter ifall du åker dit vilket flertalet hade gjort. Alltså var det inte värt det då det kostade multum om du åkte dit.
Kolla upp detta först, som sagt så är det ingen säker källa utan jag fick det sagt till mig direkt från en norrbagge.

Sen vet jag inte om detta är sant eller ej; när jag jobbade i Norge så frågade jag en norrman varför inte norrmän kör svenska bilar på släkt eller vänner i norge eller dylikt. Han sa då att det är enormt höga böter/skatter ifall du åker dit vilket flertalet hade gjort. Alltså var det inte värt det då det kostade multum om du åkte dit.
Kolla upp detta först, som sagt så är det ingen säker källa utan jag fick det sagt till mig direkt från en norrbagge.

Det stämmer, enligt visa kollegor så kan man även bli av med bilen, vilket jag inte tror på ..

Info från följande url

http://www.grensetjansten.no/flytta.htm

Svenskregistrerad bil i Norge
Svenskregistrerad bil får man köra i Norge om arbetet ska vara kortare tid än ett år. Man bör ha arbetskontraktet i bilen i händelse av kontroll. Är arbete längre kan man ansöka om dispens hos tullmyndigheten och få möjlighet att köra svenskregistrerad bil i upp till två år.

Bor du i Sverige, är gift eller har minderåriga barn (under 18 år) anses du ha koppling till Sverige som ger dig rätt att utan tidsbegränsning köra svenskregistrerad bil i Norge. Samma gäller om du vistas under kortare tid än 185 dagar per år i Norge. Undersök detta på www.toll.no

Dagpendlare berörs inte. Som tidigare gäller även här att du måste kontakta myndigheten (tullen) för att få reda på vad som gäller för just dig.

Well...

I oslo är det 50% utländska bilar, svenska, polska, lettiska bland annat.
Det enda jag hört om som blivit plockad av tullen är en snubbe på mitt kneg
som hade en sjukt utstickande Volvo S60, han är från somalia och bodde i
Asker som är Oslos Djursholm. Någon har alltså tjallat.

Dom tog bilen, han kunde få lösa ut den för tullvärdet 267 000nkr eller
ge fan i det, inga böter eller nånting. han hade 110k kvar på lånet i sverige.
Så det var bara att ge upp då... Billigare o köpa en ny ;)

Men Avanti, bor du fortfarande i Italien eller ska du flytta till norge?
För omkring 1700kr kan du regga din Lancia i sverige, bara du tar den dit ;)

Tackar, jag vet att det är "olagligt" att kjöra med svenska skyltar i norge, men eftersom jag bara kommer använda den nåra gpnger om året och jag bor 10km från grensen plus att jag kommer parkera den i sverige, hoppas jag det går bra...

Viklund: eftersom jag aldrig är i norge mer än ett par månader om året borde det gå bra.
"Samma gäller om du vistas under kortare tid än 185 dagar per år i Norge."

NoicE: Jag bor fortfarande i italien, kommer inte till att flytta hem, hadde bare tenkt kjöpa en rolig bil att ha och pyssla med när jag är hemma..

"omregistreringavgift", menar du då ägarbyte så är det gratis,
registreringsavgift vet jag inte men det lär stå på www.bilprovningen.se
trafikförsäkringen varierar från bil till bil och från person till person, men några tusingar kanske, om året.

Ang. ägarbyte, hur gör man, går man på bilprovningen med säljaren och fiksar pappren där, eller hur går man fram.. Här i italien är det riktigt kompliserat...:gnissla

och det är inga kostnader? Hallelulja! Här måste man betala flera-många tusen kronor... Min svenska kusin sa att man nu måste ha försäkring och betala årsavgift/vägskatt (jag vet inte vad det heter, som man betalar varje år..), även om bilen inte är registrerad, altså, utan skyltar, stämmer det?

Ang. ägarbyte, hur gör man, går man på bilprovningen med säljaren och fiksar pappren där, eller hur går man fram.. Här i italien är det riktigt kompliserat...:gnissla

Fyfan vad jobbigt det låter.

Jag ska skriva hur det är;

Du har Registreringsbeviset
x på reg beviset sitter en ägarbyteslapp som du river av
x båda skriver på och lägger i närmsta brevlåda utan porto
x 1-2 veckor senare kommer ett nytt registreringsbevis till den nya ägarens adress.

Klart, och ja det är faktiskt så enkelt som det låter.

och det är inga kostnader? Hallelulja! Här måste man betala flera-många tusen kronor... Min svenska kusin sa att man nu måste ha försäkring och betala årsavgift/vägskatt (jag vet inte vad det heter, som man betalar varje år..), även om bilen inte är registrerad, altså, utan skyltar, stämmer det?

Om bilen är avställd betalar du ingen vägskatt, bara en registerhållningsavgift om jag inte är ute och cyklar.

gör ett lite trådlyft...

Har ett par nya frågor,
1; hur gammal måste bilen vara för att vara skattebefriad?
2; har kollat på en 1980 modell, om den inte är skattebefriad, hur mycket betalar man ungefär i skatt för en 27 år gammal bil med 1.8L motor.

Grazie...:tummenupp

gör ett lite trådlyft...

Har ett par nya frågor,
1; hur gammal måste bilen vara för att vara skattebefriad?
2; har kollat på en 1980 modell, om den inte är skattebefriad, hur mycket betalar man ungefär i skatt för en 27 år gammal bil med 1.8L motor.

Grazie...:tummenupp

Svårt att säga men 1200 är en hygglig gissning. Skatt betalar du dock bara om bilen skall vara påställd och användas i trafik. Du kan ställa av bilen och då betalar du bara 35kr/år i registerhållningsavgift.

Nyheter
Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

Back