kitlåda?

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Vad är en kitlåda exakt?
en undercuttad låda med annan utväxling?

lönt att stoppa i en sådan i en kitmotor utan kitlåda?
 
Hög 1:a, tätstegad 2-6. Det är inte mycket lönt, kostar mer än det smakar garanterat. Det blir mycket svårare att få till bra starter dessutom.
 
Kit-växellåda har tätare steg mellan växlarna.

Dreven är vanliga rakskurna drev. Undercuttning skulle kunna resultera i att växlarna hoppar ur vid motorbroms! En sån bearbetning är bara passande till dom som kör dragrace. Dessutom är dreven i många av dom moderna växellådorna elektrolythärdade vilket innebär att dom bara är härdade på ytan och sega inuti! Undercuttar man sånna drev så slits dom ut direkt!

Kit-växellådor till Yamaha R6 finns i tre varianter; A, B och C-kit.

I A och B är 1:an högre än orginal. B har högre 1-2-3:a än A. C har lägre 1:a än orginal! C används när man har hojen drevad till att göra 300km/h och man behöver en fungerande 1:a att ha i starten! Ingen i sverige har använt en C-kitlåda på dom svenska banorna!
 
Axxexs skrev:
Kit-växellåda har tätare steg mellan växlarna.

Dreven är vanliga rakskurna drev. Undercuttning skulle kunna resultera i att växlarna hoppar ur vid motorbroms! En sån bearbetning är bara passande till dom som kör dragrace. Dessutom är dreven i många av dom moderna växellådorna elektrolythärdade vilket innebär att dom bara är härdade på ytan och sega inuti! Undercuttar man sånna drev så slits dom ut direkt!
<snip>

Edit: Äsch, det fanns ju redan en tråd om sånt här på mekavd.

Hmm, det här måste du förklara närmare :confused: Alla MC-lådor har rakskurna drev, vad har det med undercutting att göra och på vilket sätt skulle det kunna göra att växlarna hoppar ur? mer :confused:

Undercutting innebär vad jag förstår att man bearbetar fram en liten vinkel på på "hakarna" (dogs) och motsvarande del på de lösa och fasta dreven så att dom hålls ihop bättre under belastning och inte glider ur. Det har ingenting att göra med kuggarna och/eller kuggytorna.
 
Last edited:
Pålle skrev:
Hög 1:a, tätstegad 2-6. Det är inte mycket lönt, kostar mer än det smakar garanterat. Det blir mycket svårare att få till bra starter dessutom.

Sitter ettan uppåt och resten av växlarna nedåt eller är det bara på racingvxlådor???
 
Rasorblade skrev:
Sitter ettan uppåt och resten av växlarna nedåt eller är det bara på racingvxlådor???

Det har inte med det att göra. Du kan ändra växellägena (ettan uppåt eller neråt) genom att flytta/modifiera ditt växellänkage.
Kitlådorna har annorlunda utväxling på de olika växlarna, andra växellådsdrev helt enkelt.
 
Axxexs skrev:
Kit-växellåda har tätare steg mellan växlarna.
. Dessutom är dreven i många av dom moderna växellådorna elektrolythärdade vilket innebär att dom bara är härdade på ytan och sega inuti! !

Detta är väl sätthärdning ? Och det har väl dreven varit sen urminnes tider eller ? Tror inte de håller annars....

/benfre
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top