Kitesurfing

Dino Velvet

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Ingen
Tjena.
Fyller 40 och tycker kitesurfing barkar vara en bra kris.
Har seglat och vindsurfat en del när jag var ung.

Tips om allt mottages gärna.
Tack på förhand.

steffo.nu är stället för dig d största svenska surf forumet där finner du all info du behöver . Svin kul att kita, själv kitat sen 2002 då var vi 5-6 på stranden idag är man 50-60 en blåsig dag :gnissla kan bli lite trång ibland

/sammi

Provade på i Dominikanska för massa år sedan och fick med mig en kite hem.
Jag är inte sådär hardcore att jag surfade höst/vår när det var svinkallt i vattnet (men bra vind), utan ville hellre sommarsurfa lite.

För att starta en kite behöver man en ganska stor öppen yta i anslutning till vattnet, typ badstrand. På sommare populeras dessa av massor med ungar och morsor, vilka inte är lämpliga att ha i en kite eftersom det är bra tryck i dom. Linorna kan lätt dra med sig ett öra eller en liten arm om det vill sig illa. Vattenstarter (draken i vatten alltså) är inte att tänka på. Var det inte då iaf.

Så, det var alltså svårt att hitta bra ställen att köra på i Stockholmstrakten (Torö är poppis).
Testade en vinter med kiten (tror den var 14m2), MC-ställ och långfärdsskridskor, men det gick JÄVLIGT mycket för snabbt, så jag sålde den faktiskt.

Sjukt kul är det!
Bara kört utomlands ännu, men om jag hade bott vid kusten hade jag utan tvekan investerat i en egen utrustning.
Kan ju bli rätt så dyrt innan man kommer igång helt själv om man inte känner någon som kan hjälpa till.

Ta ett billigt flyg med norwegian ner till Malaga i Spanien och sen bussen till Tarifa, så har du troligen europas bästa kitespot där.
Mycket trevligare att lära sej där en att krypa ner i havet Sverige nu.

de va en foil kite och inte en uppblåst bow kite va? bow kites går fint att starta på vatten. Sägs det jag sålde min utan att prova pga ekonomi men verkar askul!

Sjukt kul är det!
Bara kört utomlands ännu, men om jag hade bott vid kusten hade jag utan tvekan investerat i en egen utrustning.
Kan ju bli rätt så dyrt innan man kommer igång helt själv om man inte känner någon som kan hjälpa till.

Ta ett billigt flyg med norwegian ner till Malaga i Spanien och sen bussen till Tarifa, så har du troligen europas bästa kitespot där.
Mycket trevligare att lära sej där en att krypa ner i havet Sverige nu.

Varit i Tarifa och det är riktigt bra förhållanden där för vattensporter. Otroligt vacker natur och om det inte vore för vinden hade det byggts 20 våningars hotellkomplex längst hela stranden. Det kan äventyrsfolket vara glada för. Visserligen har man ett naturreservat, men det hade nog legat löst om Spanjorerna kunnat exploatera och tjäna pengar av byggherrar under åren som gick.

Corsica är ett annat ställe där det är gynnsamma förhållanden här i Europa för vind och kite surfing.

de va en foil kite och inte en uppblåst bow kite va? bow kites går fint att starta på vatten. Sägs det jag sålde min utan att prova pga ekonomi men verkar askul!

Uppblåst i framkant. Vetefan vad den kallades. Fanns en extra lina som skulle underlätta vattenstart, men det var inte enkelt. Min tanke från början var att man kunde starta ifrån båt, men det kan man ju bara glömma. En kite är STOR, och att rigga en sån i en båt blir ingen lek :hihi:hihi

Tack för alla svar!
Kom gärna med fler.

Ska till Egypten nästa vecka. Ska gå kurs där och hyra någon dag.
Är det lajbans tror jag att jag tar en fortsättningskurs i vår. Har hört att Laholm ska ha bra kurser.
Har någon testat?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...