KitCar

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Hoj!

Jag söker efter vettiga tips på avstannade kitcarbyggen. Borde ju finnas mängder med gamla plastkarosser i vårt avlånga land. Alla tips är intressanta, VW-baserat eller rörram... Måste ju ha nått kul projekt i mitt ännu inte byggda garage...

/A

Fast 97 % av alla kitcars ser ju ut som skit, går som skit, och är dessutom töntiga. Köp en Koenigsegg istället.

http://www.blocket.se/vi/19103297.htm?ca=4_s
mania spyder ser cool ut. denna e billig då karros + ruta går på 30 orginal bara :tummenupp

sen.. går som skit! det är vad man gör de till..
vikten på en sådan blir max 700kg om man tänker till lite..
en bubblamotor med turbo i denna kan man ta ut 150hk och lådan håller hyffsat. det är nog att jämföra med en bil på 250+hk samt att de blir gokart känsla :yoparty

Last edited:
Jag och några polare byggde en ac cobra kit car. Cheva 5,7l v8, corvette hjulupphängning och drivlina. Vägreggad
Köpte ram och kaross.. Resten fick vi improvisa.
Såhär i efterhand hade man hellre gjort ramen själv.. Rätt simpel ram

Har tyvär inga bättre bilder på den dator jag besitter nu
Har lite byggbilder dock om de kan va intressant

Edit, jaha avstannade projekt.. Då vet jag inte :tungan

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    50.8 KB · Visningar: 373
  • 2.JPG
    2.JPG
    50.8 KB · Visningar: 292
Last edited:
Jag skulle inte ha nåt emot en 356 Speedster, tack.

Hittar du en "Hult-Healey", så tjöp.
Sportbilskopia byggd med volvo 140delar.
Blir snabb och rolig för småpengar.
http://www.kraniel.com/page.asp?id=110

Det byggs 7-replikor häromkring på volvobas, fast jag har träffat på exemplar med motorcykelmotorer, Opels 2 liters GTI motor med megaskvättsystem och varianter med Ford Granada drivlina...

Där har man rolig bil för liten peng, som någon tidigare skrev, med den lilla vikten behöver man inte så många hästar i stallet.

100hk på en sån motvarar nog snarast 300hk i en normalbil prestandamässigt.
Vikten är viktigare än man tror, minskar man vikten så accelererar det bättre, man kan bromsa senare och ha högre kurvhastighet då vikten motverkar en i alla led.

koll på blocket..

Jag har nog rätt bra koll på det som finns att tillgå på blocket. Har även sökt efter annonser på andra sajter utan att hitta nått jag faller för (är egentligen inte tid att handla nu då tjejen blivit arbetslös å garaget jag har är fullproppat)..

Att jag tog upp det här är väl för att det borde finnas objekt som gått i träda, som inte ägaren ens vet att de vill sälja förrän jag knackar på dörren och vill köpa. Oftast då man kan göra klipp för övrigt, då säljaren inte tänkt tanken att sälja.

Sethera tilltalar mej å det finns en på blocket, vet inte om det är papper till folkaplattan den sitter på...

Mania Spyder är helt klart ett hett objekt..

Sen vet jag inte om jag vill ha rörram eller folkaplatta, jag är förvisso gammal foklaidiot.

Angående att de går som skit så beror det ju förstås helt på hur bilen är skapt. Att komma med förslaget "Köp en Koenigsegg istället" är rätt puckat då jag ju vill bygga en bil, ha den stående i garaget, låta den mogna lite emellanåt, drömma om olika lösningar etc.

Sen vet jag inte om jag vill ha rörram eller folkaplatta, jag är förvisso gammal foklaidiot.

Angående att de går som skit så beror det ju förstås helt på hur bilen är skapt.

Fast några topp-prestanda får du inte med en folkaplatta.
Visst, det finns ruggiga folkamotorer och adapterplattor, men hjulupphängningen är fortfarande sent 1800tal.

Jag vet av en RPB kitcar, men blir den till salu så ska jag eller Jörgen ha den.

Jag har inte ens fått titta på den än, och då känner jag ändå ägaren lite sedan tidigare...

Kom på att jag sett Morgan "trehjuling" replikor med Harleymotorer.
Vet ej tillverkare.
Überkewlt.
[YOUTUBE-ID]liDdhfXD1tk[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Kom på att jag sett Morgan "trehjuling" replikor med Harleymotorer.
Vet ej tillverkare.
Überkewlt.
[YOUTUBE-ID]liDdhfXD1tk[/YOUTUBE-ID]

Rent av livsfarliga fordon det där, när man lyckas gränsla ett tjälskott i en kurva så studsar bakhjulet.

Ge mig en!!!

Jag tar gärna en replika, jag har också sett dom, den jag såg hade en 127" RevTec (tror jag) rova.
Manligt!

Den här började som trehjuling, men byggdes om till fyrhjuling.
http://www.blocket.se/vi/18930135.htm?ca=2_s&last=1

Fast några topp-prestanda får du inte med en folkaplatta.
Visst, det finns ruggiga folkamotorer och adapterplattor, men hjulupphängningen är fortfarande sent 1800tal.

Visst kan man få vettig väghållning på en folka, med rätt modd är det helt ok..

Se bara på Herbie:)

Visst kan man få vettig väghållning på en folka, med rätt modd är det helt ok..

Se bara på Herbie:)

Visst, med riktiga stötisar, krängningshämmare, sänkning och fjäderstopp bak så är det riktigt bra väghållning.

Hjulupphägningen var långt för sin tid med relativt låg ofjädrad vikt och delad bakaxel, dessutom är tyngdpunkten lägre än de flesta andra bilar pga motorkonsruktionen.

Det stora problemen std är att bakhjulen fjädrar ut farlig långt och att bilen är för hög fram vilket gör att du får en extrem lyftkraft med det platta chassit, vill minnas att vid 90km/h så "väger" inte framändan mer än 30kg.

Tänk er att man skalar bort ytterligare några kilo med en plastkaross.

http://www.youtube.com/watch?v=2gxfmcbwIm8

Last edited:
Kolla detta bygge: http://www.kokos-racing.com/ Klicka på Medlemmar och Mattias. Äkta F1 hjul (4 kg styck), Brembo-bromsar från Minardi F1 osv...

DSC00395.JPG

Angående att de går som skit så beror det ju förstås helt på hur bilen är skapt. Att komma med förslaget "Köp en Koenigsegg istället" är rätt puckat då jag ju vill bygga en bil, ha den stående i garaget, låta den mogna lite emellanåt, drömma om olika lösningar etc.

Jo jag förstår precis hur du menar, var mest på ett dåligt humör när jag skrev inlägget.

Leta åt nån gammal kaross till en Lotus Europa, och bygg en rörram åt den. Då bör du komma ner under 600 kg, med grym väghållning. Minns att det fanns en tom kaross på skroten i Arjeplog förra året åtminstone, den skulle jag få för en påse bullar.
Tyvärr hade jag varken tid eller plats då.

Kolla detta bygge: http://www.kokos-racing.com/ Klicka på Medlemmar och Mattias. Äkta F1 hjul (4 kg styck), Brembo-bromsar från Minardi F1 osv...

Manlig anorexia!

Man köper kolfiber fälgar till hojen/bilen men fortsätter att äta skrovmål! :D :

Nu var ju den här killen mager, men det beror förmodligen på att matpengarna går åt till hjulmuttrar i titan!

Klart seriöst bygge.

Jo jag förstår precis hur du menar, var mest på ett dåligt humör när jag skrev inlägget.

Leta åt nån gammal kaross till en Lotus Europa, och bygg en rörram åt den. Då bör du komma ner under 600 kg, med grym väghållning. Minns att det fanns en tom kaross på skroten i Arjeplog förra året åtminstone, den skulle jag få för en påse bullar.
Tyvärr hade jag varken tid eller plats då.

Underbara bilar.
Satt väl en renaultnotor i dom, om jag inte minns fel.
Dessvärre skrotades de ut, emedan de var svårlagade med karossen limmad på chassiet osv.
Detta kombinerat med mycket karrosskador orsakade av att bilen var så liten att man knappt såg den från en normalhög bil..

Gick en brevlåda här i byn för några år sedan.
Enda bil jag sett folk bokstavligen vända sig om efter och stå kvar med hängande haka tills den var borta.
Ibland längre.

Detta i ett samhälle där man knappt reagerar för en ferrari eller lamborghini.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back