Kit/modefierade kammar?

Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Hur ser man om ett par kammar är kitkammar eller original? Eller omslipade original kammar som också är vanligt på R6:or (finns en hel hög efter Synsam och Veidec serien). Tydligen så använde Jansberg inte kitkammar när han trimmade R6:or till Synsam, utan lämnade iväg original till slipning. Dock är frågan hur man ser skillnad på om det är original eller ej. Har ganska många kammar som ligger nu, och tänkte kolla om det är någon som är värt att använda.
 
För att vara absolut 100 säker på vad du har för kammar liggandes bör du sätta upp kammen i en topp och montera gradskiva och mäta längden på lyftet. Notera att längden bara blir hälften mot när gradskivan är monterad på vevaxeln. Jag gick igenom mitt härke med kammar förra året och klistrade på maskeringstejp med vad det var för kam och vilka data de hade.
 
andersbrink skrev:
För att vara absolut 100 säker på vad du har för kammar liggandes bör du sätta upp kammen i en topp och montera gradskiva och mäta längden på lyftet. Notera att längden bara blir hälften mot när gradskivan är monterad på vevaxeln. Jag gick igenom mitt härke med kammar förra året och klistrade på maskeringstejp med vad det var för kam och vilka data de hade.

Men längden bör ju inte skilja på de omslipade originalkammarna, men däremot durationen (stavning?), eller är jag fel på det? Tycker inte att de skulle slipa om dem till mindre öppning ju... eller? Skall man mäta med jämna mellanrum eventuellt, för att få fram såkallat durationen? Toppar har jag också några stycken som ligger, så det bör inte vara några större problem..
 
Bennybåge skrev:
Men längden bör ju inte skilja på de omslipade originalkammarna, men däremot durationen (stavning?), eller är jag fel på det? Tycker inte att de skulle slipa om dem till mindre öppning ju... eller? Skall man mäta med jämna mellanrum eventuellt, för att få fram såkallat durationen? Toppar har jag också några stycken som ligger, så det bör inte vara några större problem..

Längd och duration är samma sak. Maxlyftet är ju också enkelt att mäta. Det som inte går att mäta på annat sätt än för hand (för rimliga pengar) är att mäta lyftet var femte eller var tionde grad och plotta upp rampen på loberna på ett kamdiagram graderat 0-360-0, dvs att ta reda på hur pass agressiv kammen är.

Det som är intressant är durationen från 1.00 mm lyft och 1.00 mm från stängd samt hur agressiv den är.
 
andersbrink skrev:
Längd och duration är samma sak. Maxlyftet är ju också enkelt att mäta. Det som inte går att mäta på annat sätt än för hand (för rimliga pengar) är att mäta lyftet var femte eller var tionde grad och plotta upp rampen på loberna på ett kamdiagram graderat 0-360-0, dvs att ta reda på hur pass agressiv kammen är.

Det som är intressant är durationen från 1.00 mm lyft och 1.00 mm från stängd samt hur agressiv den är.

Ok, tackar.
Skall prova...
 
Undrar om ni menar samma sak båda två med 'längden på lyftet'.....
Lyft(höjd) och duration kanske räcker som termer ?
/u
 
lyft får inte ökas i supersport, bara duration, längd, tid eller vad vi nu ska kalla det..

/B
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top