Kinnekullekörningen den 5:e Juni med Racingworld

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag gjorde förmodligen ganska fel, men jag gick ut ganska långt (mitten av banan ca, annars kom man in i det gungiga partiet) i ingången, sen skar jag in ca 1/4 och höll det spåret tills "knixet" och utgången kom och skar apex lagom så man driftade ut till halva banan och kunde ge sig in till högerkanten inför vänstern över krönet... Funkade bra i min touringhastighet men vad förmodligen, som sagt, helt fel!

//jaG

Bingo skrev:
Ni som har kört där några gånger. Hur är det med långhögern efter rakan? Skall man apexa tre gånger (jag apexade tidigt, följde innerkanten, "driftade" ut lite, mötte innerspår och apexade igen, "driftade" mera, mötte innerkanten och apexade igen och kom "rätt" till nästa vänster, dvs hamnade automatiskt i högerkant)? Och vad har ni för fart genom vänsterknicken på rakan?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zeb_Macahan skrev:
Jag gjorde förmodligen ganska fel, men jag gick ut ganska långt (mitten av banan ca, annars kom man in i det gungiga partiet) i ingången, sen skar jag in ca 1/4 och höll det spåret tills "knixet" och utgången kom och skar apex lagom så man driftade ut till halva banan och kunde ge sig in till högerkanten inför vänstern över krönet... Funkade bra i min touringhastighet men vad förmodligen, som sagt, helt fel!

//jaG
Jag testade det spåret också men kom på tok för långt ut inför det sista "knixet". Vaddå touringtempo förresten? Menar du att instruktörerna gjorde fel som tvångsförflyttade dig till snabba gatgruppen? :D

Du körde stabilt och snyggt, om du frågar mig :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Då tackar och bockar jag å det ödmjukaste. Det var ju min andra dag på bana någonsin och förra gången regnade det ju efter 2 fria pass så jag förväntade mig inte så mycket!

Jag fick det spåret att funkar om man bara höll gluggarna (ögonen) så långt mot slutet som möjligt hela tiden... annars gled jag ut med.

//jaG

Bingo skrev:
Jag testade det spåret också men kom på tok för långt ut inför det sista "knixet". Vaddå touringtempo förresten? Menar du att instruktörerna gjorde fel som tvångsförflyttade dig till snabba gatgruppen? :D

Du körde stabilt och snyggt, om du frågar mig :tummenupp
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Bingo skrev:
Ni som har kört där några gånger. Hur är det med långhögern efter rakan? Skall man apexa tre gånger (jag apexade tidigt, följde innerkanten, "driftade" ut lite, mötte innerspår och apexade igen, "driftade" mera, mötte innerkanten och apexade igen och kom "rätt" till nästa vänster, dvs hamnade automatiskt i högerkant)? Och vad har ni för fart genom vänsterknicken på rakan?


Jag har provat lite olika varianter, inklusive så som du beskriver det. Jag kniper iaf ett "apex" tidigt i ingången av böjen så att jag kan ha hög ingångsfart och driftar efter det sedan ut en bra bit. Sen går jag mot innerkanten igen och ligger antingen kvar där eller driftar ut en gång till för att göra ett apex till i utgången, precis som du beskriver det. VAd man SKALL göra låter jag vara osagt.

Vänsterknicken har jag nog hållit 165 kiloarmlängder per toalett besök igenom som mest. Det är den psykiska barriären som behöver brytas för att få upp farten lite till där.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Penguin skrev:
Jag har provat lite olika varianter, inklusive så som du beskriver det. Jag kniper iaf ett "apex" tidigt i ingången av böjen så att jag kan ha hög ingångsfart och driftar efter det sedan ut en bra bit. Sen går jag mot innerkanten igen och ligger antingen kvar där eller driftar ut en gång till för att göra ett apex till i utgången, precis som du beskriver det. VAd man SKALL göra låter jag vara osagt.

Vänsterknicken har jag nog hållit 165 kiloarmlängder per toalett besök igenom som mest. Det är den psykiska barriären som behöver brytas för att få upp farten lite till där.
Jaha, då har vi tre olika varianter... :va

165 kiloarmlängder per toalettbesök låter bättre än att man släpper av lite på gasen innan bron. Jag såg 225 som mest på mätaren innan jag BROMSADE inför knicken. Farten genom har jag ingen aning om, annat än att den var för låg.
 

millan

Numera hojlös mamma!
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SÅLD...
Jag var oxå där i lördags... vilken toppendag det var! :banana

Superrolig bana!! :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vi får väl traggla och trigga varann nästa gång :fakta

//jaG

Bingo skrev:
Jaha, då har vi tre olika varianter... :va

165 kiloarmlängder per toalettbesök låter bättre än att man släpper av lite på gasen innan bron. Jag såg 225 som mest på mätaren innan jag BROMSADE inför knicken. Farten genom har jag ingen aning om, annat än att den var för låg.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Bingo skrev:
165 kiloarmlängder per toalettbesök låter bättre än att man släpper av lite på gasen innan bron. Jag såg 225 som mest på mätaren innan jag BROMSADE inför knicken. Farten genom har jag ingen aning om, annat än att den var för låg.


Jag brukar naturligtvis också bromsa lite lätt före knicken. Vågar inte gå fullt igenom där, och man har ju som sagt en bit >200 strax innan.

När vi körde där senast, i början av maj, så låg det fina spår av absol genom den första hälften av kurvan under bron. Kändes ganska "obekvämt" att trycka ner hojen i 150+ och korsa det spåret. :3freak
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Zeb_Macahan skrev:
Jag gjorde förmodligen ganska fel, men jag gick ut ganska långt (mitten av banan ca, annars kom man in i det gungiga partiet) i ingången, sen skar jag in ca 1/4 och höll det spåret tills "knixet" och utgången kom och skar apex lagom så man driftade ut till halva banan och kunde ge sig in till högerkanten inför vänstern över krönet... Funkade bra i min touringhastighet men vad förmodligen, som sagt, helt fel!

//jaG

När jag körde med XT:n så var jag tvungen till att köra precis så som du säger för annars så skrapade "allt" i. Tror nog att det inte är så tokigt spårval. Är nog ganska svårt att veta vad som är precis rätt på den banan. Tittar man på dom som åker riktigt fort så är spåren mycket varierande, minst sagt :va
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bingo skrev:
Ni som har kört där några gånger. Hur är det med långhögern efter rakan? Skall man apexa tre gånger (jag apexade tidigt, följde innerkanten, "driftade" ut lite, mötte innerspår och apexade igen, "driftade" mera, mötte innerkanten och apexade igen och kom "rätt" till nästa vänster, dvs hamnade automatiskt i högerkant)? Och vad har ni för fart genom vänsterknicken på rakan?

Håller med! Den är helt klart lurig! Hade dock Lars Bosson som föråkare där när vi var där för en vecka sedan och han valde att toucha högerkanten (apex) precis vid ingången (för hög ingångshastighet) för att därefter driva ut till ung mitten av banan. Ligga där tills hojen, näst intill, självmant sökte sig in mot ett andra och sista apex. Lagom att då slå på gas ut ur böjen, vilket resulterade i en utgång någon stans i mitten av banan över krönet.

Därefter ta sikte på betongstolpen som stöttar bron och nästan gå rakt mot den (titta på det något ljusare spåret och följ det)!

Tittade bara en gång på hastighetsmätaren precis innan jag började gå in i böjen under bron (touchade bromsen något) och hade då ca. 205 km/h. Vad jag hade i apex har jag ingen aning om (= ointressant tycker jag).

// Niklas
 
Last edited:
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory-04, 2st Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Okej!
Jag får väl ge mej... jag är den så kallade Millemannen.

Har inte varit här på forumet på några månader pga. jag ej haft tillgång till nätet.

Roligt att se alla komentarer om min körning (känner mej smickrad) :)

Hoppas att det kommer lite fina foton från helgen, det fanns många fotografer utmed banan såg jag.

Min bästa varvtid var 58,7sek.
Toppfart på rakan ca:250km/h och 190km/h under bron.

Jag har också tänkt köra här i början av Juli igen, det ska bli kul. :banana
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Biker_R1 skrev:
Okej!
Min bästa varvtid var 58,7sek.
Toppfart på rakan ca:250km/h och 190km/h under bron.

Jag har också tänkt köra här i början av Juli igen, det ska bli kul. :banana

Shiiit Pomfritt.. 190 i den böjen.. :Bugar

Snyggt kört. Det var ljuvligt att höra motorn ut på rakan. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Biker_R1 skrev:
Okej!
Min bästa varvtid var 58,7sek.

Finns bara ett ord!
SNABB! :Bugar

Var inte där så jag såg inte körningen men av alla kommentarer att dömma och varvtiden så fanns där ett visst inslag av marginal i körningen (andra har skrivit att du körde "snyggt" mm. vilket jag tolkar som mjukt och med en viss marginal).

Håll med om att Kinnekulle är en rolig bana!? Synd på avåkningszonerna bara!

// Niklas
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top