Kinesvattenskoter. Bra eller anus?

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Nån som har erfarenhet av sånna här?

http://www.blocket.se/vi/19556519.htm?ca=11_s

Har letat lite vattenskotrar på blocket och det börjar dyka upp väldigt mycket kina grejer. Sjukt billiga och dom verkar svårsålda. Misstänker att kvaliten inte är den bästa för man ser en hel del rasade till salu.

Det ser ut som om dom är kopior på Yamahas GP800, iallafall i designen. Älskar verkligen orginalet så skulle vara kul att testa och jämföra.

står ju att de är yamaha motor?

Det brukar ju stå att det är Honda motor i alla kines fiddys också. Det är kopior. Vissa bra andra mindre bra.

Som vanligt en chansing där du kan få vad du betalar för eller så är allt frid och fröjd. Gör ett enkelt test med att kolla upp och försöka beställa lite reservdelar.

står ju att de är yamaha motor?

Mmm Just det ja, Yamaha Kopia!

När jag köpte min skitkinaeumoped så sa dom att det var en Honda motor i den :va

Men vafaan det här äju ingen Honda :mad:

Säljare Asså det är en xakt kopia :hördu

Mmm Just det ja, Yamaha Kopia!

När jag köpte min skitkinaeumoped så sa dom att det var en Honda motor i den :va

Men vafaan det här äju ingen Honda :mad:

Säljare Asså det är en xakt kopia :hördu

Nej, precis. Kineserna lär ju knappast köpa in motorer från japan när dom kan tillverka egna (skit)grejer till en bråkdel av priset. Fan, är det inte straffbart att kopiera rakt av som dom gör?
Ingen som äger en sån här och kan berätta hur bra dom funkar?

Nej, precis. Kineserna lär ju knappast köpa in motorer från japan när dom kan tillverka egna (skit)grejer till en bråkdel av priset. Fan, är det inte straffbart att kopiera rakt av som dom gör?
Ingen som äger en sån här och kan berätta hur bra dom funkar?

Och hur mycket av det japanska är verkligen tillverkat Japan?
Hur svenska är Volvo eller Saab?
Många av dessa exakta kopior tillverkas på samma fabriker i samma verktyg som originalen.
Kinesiskt behöver inte betyda att det är skit, men är det ett för oss okänt märke måste man kanske granska produkten och försöka göra en bedömning av kvaliten innan köp!

Min uppfattning ar att et endast ar ren dynga! Sitter sjalv och letar vattenskoter titt so tatt da tva bra affarer har gatt i stopet, och kinaskiten skulle jag inte ens betala 20k nytt for. For rasar gor det om du kor som man ska kora.
Edit: Nej, det ar inte Yamaha eller suzuki eller Honda som har tillverkat motorerna enligt de uppgifter jag har fatt berattat for mig. De skulle aldrig fa for sig att salja sina grejjer till sadana tillverkare och riskera att forstora sitt namn, som hander just nu...

Last edited:
Och hur mycket av det japanska är verkligen tillverkat Japan?
Hur svenska är Volvo eller Saab?
Många av dessa exakta kopior tillverkas på samma fabriker i samma verktyg som originalen.
Kinesiskt behöver inte betyda att det är skit, men är det ett för oss okänt märke måste man kanske granska produkten och försöka göra en bedömning av kvaliten innan köp!

Skotrar och små budget hojar vet jag tillverkas på andra ställen i asien av dom stora japanska tillverkarna. Men inbillar mig att nästan alla stora hojar och prestanda modeller som kommer till europa från Yamaha t ex fortfarande tillverkas i Japan?!
Du kanske har rätt i att vissa fall så är det samma prylar från samma fabriker men när det gäller kinesiska vapen t ex så brukar det inte funka så. Det verkar mer som om dom köper in amerikanska orginal, mäter lite halvtaskigt på dom och sen försöker tillverkar likadana fast med sämre matrial och med outbildade bönder som arbetskraft. Det brukar mest bli skit av det.

Köp en billig Seadoo Gti eller vilken jävla 2-taktare som helst, allt är bättre än det där skiten! Ungefär lika bra som alla fiddys folk försökte kränga här på forumet tidigare, enda skillnaden är att i detta fallet får du punga ut med betydligt mer för skitgrejjer.

Grannen köpte en kinatillverkad och den gick sönder på sensommaren. Han har ej fått delarna än.

Nej, jag håller med. För mig blir det nog en gammal Sea-Doo GTS/GTI/XP eller nåt sånt framåt sommaren istället.

Grannen köpte en kinatillverkad och den gick sönder på sensommaren. Han har ej fått delarna än.

Får man delar på garantin men får sätta ihop skotern själv eller? Hur bra var prestanda och kvalite annars då förutom att det gick sönder? Skar den?

Tjöp min Kawasaki Ultra 130 Di för 50 lax! Den är liten och smidig men går fan och man kan plocka med lite packning i ett fack. den är komplet med reggad kärra och snorsportigt sadelöverdrag som Jag tjöpt på ijbäj.

Bifogat

• n892130065_3220347_36.jpg
    n892130065_3220347_36.jpg
    51.8 KB · Visningar: 208
Nej, jag håller med. För mig blir det nog en gammal Sea-Doo GTS/GTI/XP eller nåt sånt framåt sommaren istället.

Får man delar på garantin men får sätta ihop skotern själv eller? Hur bra var prestanda och kvalite annars då förutom att det gick sönder? Skar den?

tar de verkligen ut 120 hk ur en 800 cc kinamotor som de säger så håller de inte länge. Min Waverunner hade 120 men var på 1100 cc... Min nuvarande Kawa äe på 130 och 1100cc..

Nej, jag tro ni ska ta kineskopior med en nypa salt.

I framtiden kanske de lär sig, men som det ser ut nu är det bara billigt engångsskit till motorer som kommer där ifrån.

Kinagrejor till lågt pris är oftast inget vidare.
Visserligen köper japanska tillverkare komponenter från kina, MEN: -då har man i regel ganska strikta kvalitetskrav och specar upp varje komponent med krav på mått, hållfasthet, krav på produktionsmetod, materialkontroll med mera och man betalar tom i förhållande lite extra för att slippa de värsta avarterna när det gäller leverantörer.

Helt Kina-tillverkade prylar har en kinesisk producent som sätter samman prylarna och köper komponenter på billigaste stället och man får känslan av att kvalitetskontrollen består i att man konstaterar att: "motorn snurrar, jippie! -Nu tillverkar vi fort som attan 20000 exemplar och kränger skitbilligt till europa!"

-Således: köp känt märke.

Dom fixade hans med ny garanti 1år. Det var startmotorn som hade gått. Var visst vanligt på dom.

Satsa på en honda aquatraxx det e nog den bästa kvalitets makin man kan ha.
Eller köp min seadoo rxdi :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...