Kinaskit hastighetsmätare.

Gick med
13 May 2017
Ort
Ohamn
Hoj
80 suzuki gsx 750
Tänkte bara dela med mej av skiten så någon annan slipper helvetet. Har bytt instrument 2 gånger till kinaskit för jag tyckte det va billigt men sköt mej i foten. Iaf när det gäller till min Suzuki Gsx från -80.

1. Det är skit. Stämmer inte med riktig hastighet.
2. När växel läggs i funkar inte blinkersindikatorn eller helljuset.
3. Både olja o neutrallampa på min mätare men det stämmer inte med kablarna. Kommer fan inte riktigt ihåg hur drt va nu men iaf.
4. Man måste bryta upp skiten för att löda om. O det ser ut som skit efter då ramen e pressad runt huset.

Iaf. Jag gjorde så här efter mycket tankeverksamhet. Ja jag va riktigt tjurig.
Jag bröt upp skiten lite försiktigt. Halva ramen ungefärbsedan lossnade den. Kollade lödningarna o kretskortet. Vafan det är ju fel!! Jävla skit. Jaja. Det finns 2 jordkablar. 1 till bakgrundsbelysning o 1 till alla indikatorer. Men vafan igen. Om växel läggs i då den brytaren bryts på jord så slocknar ju allt.
Då va det bara att skrapa bort jorden till neutral o oljetryck. Löda dit 2 nya kablar. Wow. 4 jordkablar. Ja ok. Låt gå. Ihop med skiten o skiten funkar förutom hastigheten. Den funkar sådär. 5km/h fel. (den förra hade 10km/h fel.) hmm.

Mitt råd är att ändå lägga dom extra kronorna som det kostar för att få riktiga grejer som man slipper bygga om. Iaf grejer som går att skicka tillbaka. Visserligen får man ju cashen tillbaka på wish men ebay vet jag inte. Iaf en idiot man kan vara. Bifogar några bilder. På hur jag gjorde.
393a0c6d797ecf3e0ef24f97b1d2219b.jpg
a52e5c89d8bca23667de8092c55048f1.jpg
7d363691d019e326e4bc6eb8ddf4e22a.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
De där lödningarna var inte vackra. (Anmärker inte på dina utan de från fabrik alltså.)
 
Jag har försökt lova mig själv att inte köpa kina-grejer, man blir med få undantag besviken.

Ett av undantagen var faktiskt mina kina-kåpor. Oväntat bra passform & relativt hög finish på lack. Men alltså, den där plasten måste bestå av nedsmälta PET-flaskor & supermarket-påsar. Aldrig vart med om skörare plast.
 
Jag tänkte faktiskt köpa den där mätaren men det blev en digital Japansk Daytona istället. Det som är lurigt med kinamätaren är att tavlan går till 140, samma som MPH-varianten även fast det står Km/h på den. KMH-modellen ska gå till 220 km/h och finns att köpa för runt tusenlappen, förmodligen helt fungerande.

Visar din 5 km/h fel tycker jag det är ok för priset även om du nu fick fixa indikatorljusen. Kör tills skiten ger upp.


Förresten, hur vet du vilken ratio den där varvtalssmätaren har?
Ett problem med kinamätarna är att typ ingen försäljare skriver något om ration och många verkar inte ens veta vad de har på sin hoj. Alla infosidor på nätet visar att min gamla Honda har 1:7 men såg två kommentarer på forum där de sade att 1:7 inte stämmer så bra. Då fanns det bara en sak att göra och jag gjorde en video:

https://youtu.be/-mkGk8JKBWk
 
Last edited:
Smaksak men jag tycker hastighet- och varvtalsmätarna är snyggast som dom är. Tog första bästa bild men ungefär så här skulle dina se ut då:

speedo.jpg
 
Tänkte köpa eBay mätare till Hondan men var skeptisk så jag gjorde nya plåtkoppar (eller rättare sagt en kompis som gick utbildning gjorde dom) till originalmätarna, då har man kvar original kvalité men snyggare utseende. Sen fick det blir en panel till kontrollamporna.

Så här blev det


A
 
Tänkte köpa eBay mätare till Hondan men var skeptisk så jag gjorde nya plåtkoppar (eller rättare sagt en kompis som gick utbildning gjorde dom) till originalmätarna, då har man kvar original kvalité men snyggare utseende. Sen fick det blir en panel till kontrollamporna.

Så här blev det


A
Blev ju asbra!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top