Kinamoto startar men dör vid belastning

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har/hade en minimoto kinahoj. Har kört knappt en tank och det var inga problem. Jag vände på soppafiltert som satt på fel håll från fabrik, och gjorde "misstaget" att hälla bensinen på en plastflaska som jag hade sköljt ur med vatten en stund innan, där var inget vatten i men lite pärlor på kanterna och den bensinen återandvände jag
Så till problemet, den startar och går att gasa, men om man sätter sig så dör den om man gasar, dvs dör vid belastning varm som kall.
Grejen är att minimoton är såld och det är killen som har problem med den, eftersom jag kört den innan och att den startade efter jag meckade med filtret så provade jag aldrig köra. Men jag utgår från att killen talar sanning och inte har fibblat med den.

Han tyckte det var långsökt att vattenpärlorna från flaskan skulle ställa till detta, han menade att den iså fall inte skulle starta alls.....vad tror ni?

Något annat är ju inte gjort med den så det är ju väldans skumt annars?
Han har tagit bort gamla soppaslangen nu och satt dit en hel för att eliminera ev tjuvluftsdrag i orginalslangen, fast utan resultat.

Det är inte han som "fifflar" med choken då? Chokereglaget ska vara ända nere när man kör eftersom det då är fullt luftgenomsläpp, har man choken nästan helt uppe eller helt stängd så brukar hojen inte gå framåt, min startar inte ens då.

Ganska lätt att göra en sådan tabbe på kinahoj, några små vattenpärlor lär inte göra så mkt mer än att hojen skulle hosta till lite.

Det är min teori iallafall. :)

Last edited:
Håller med kung pumba, har själv råkat ut för att ja choken åt fel håll och då startar den som sagt inte alls. Kan vara det som är felet annars låter det ganska skumt?

Nej han hade haft choken i båda lägena utan resultat......
Jaja får forska vidare, jeffla skit

Så där va min ett tag, men vi höjde eller sänkte nålen (kommer inte ihåg vilket) Sen gick den bra igen.

Nu har jag i ny soppa, ny slang o filter, har haft isär förgasaren o rensat , flyttat nålen ett steg upp o ett steg ner utan resultat.
Den startar o går, det går köra lite med choken på fast den går kraftlöst, stänger jag av choken får den sin ursprungseffekt i några sekunder varefter den blir extremt känslig nmed gasen och vill dö om man gasar för mycket.

Den går "bättre" med choken än utan fast den e varm, o utan choken vill den bara dö vid gas? Vad säger det er? Jag har ingen aning om vad jag skall kolla på nu???

toxicated skrev:
Nu har jag i ny soppa, ny slang o filter, har haft isär förgasaren o rensat , flyttat nålen ett steg upp o ett steg ner utan resultat.
Den startar o går, det går köra lite med choken på fast den går kraftlöst, stänger jag av choken får den sin ursprungseffekt i några sekunder varefter den blir extremt känslig nmed gasen och vill dö om man gasar för mycket.

Den går "bättre" med choken än utan fast den e varm, o utan choken vill den bara dö vid gas? Vad säger det er? Jag har ingen aning om vad jag skall kolla på nu???

Har du rensat tanken?
Går det bensin fram till förgasaren?

Duval skrev:
Har du rensat tanken?
Går det bensin fram till förgasaren?

Ja jag rensa tanken sist och det går i alla fall bensin till filtert och flödet dit är bra......... skall kolla imorrn så att soppakranen släpper igenom som den skall, den är nån skum konstruktion som sitter på förgasaren, verkade inte allför stabil.....

Last edited:
Efter att ha mecka med kranen utan resultat beslutade jag mig för att dela förgasaren igen och denna gången hoppade det mycke riktigt ut nått skit från munstycket, som någon ovan misstänkt och när jag skruvat ihopa den startade den direkt o svarade på gas :banana ....oj vad skönt

Tack för er hjälp :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...